• NorthK

    Hur får ni helt ensamstående utan hjälp ihop det?

    För att göra en lång historia kort har jag blivit ensamstående med två små barn, 2 och 5 år gamla. Pappan är inte med i bilden, i alla fall inte just nu och kan inte räkna med att han kommer att vara det framöver.

    Jag bor i en stad där jag inte har någon back up. Jag har goda vänner, men alla dom har egna familjer och fullt upp med sina liv. Min familj bor 2 timmar bort. Mina föräldrar jobbar fortfarande och försöker ställa upp ibland, men oftast får jag lösa veckor och helger själv.

    Jag har ett krävande arbete där jag ofta jobbar 8-18, försöker komma ifrån 16.30 ibland men det går inte ofta. Mina barn är ALLTID sist på förskolan.

    Hur får ni ensamstående ihop det?

    Ofta är jag överväldigad av allt ansvar och all stress men att få ihop jobb, handling, tvätt, hämtningar och lämningar. Jag har noll egentid och har funderat på att byta jobb - samtidigt som det känns som om jobbet är det enda jag har kvar för jag trivs med det jag gör. 

  • Svar på tråden Hur får ni helt ensamstående utan hjälp ihop det?
  • NorthK

    Jag kan inte flytta just nu. Har delad vårdnad med pappan och trots att han inte har barnen så skulle han inte tillåta att jag flyttar med dom. 

    Angående jobbet så ja, det vore kanske det mest logiska och jag kanske måste ge upp det. Men skulle inte ha råd att gå ner i tid och de flesta heltidsjobb är väl 8-17? 

  • NorthK
    Cusoon skrev 2023-01-10 23:39:32 följande:

    Du tror inte det finns en chans att ändra arbetstiden om du pratar med arbetsgivaren då? Om det är möjligt kan du istället jobba 6.30-15.30 eller 7.00-16.00? Tänker eftersom du ändå kan sluta 16.30 vissa dagar, hur kommer det sig? Jobbar du hemifrån då istället eller hur kompenserar du den arbetstiden annars.


    Jag är egenföretagare. Så styr mina egna tider men har ofta möten morgon och kväll tyvärr. Jag har redan ekonomisk ångest då jag inte kunnat prestera lika bra sedan jag blev ensamstående. 


    Företaget är något jag brinner för. Det skulle göra ont att släppa det men självklart är mina barn viktigast. 

  • NorthK

    Ska tillägga att ibland hämtar jag barnen 15-16 och lämnar 9, så jag försöker ge dom kortare dagar. Men alltför ofta blir det mellan 17-18.

  • NorthK

    Ok, jag tar till mig det ni säger om mitt jobb. 


    Men oavsett om jag skulle jobba 8-17 med något annat så blir det ju ändå svårt att hinna med?

    Skulle vara fint med råd från någon som varit i samma sits som mig. 

  • NorthK

    Ingen som är i samma sits?

    Jag har försökt söka en ?extramormor? i stan. Som kan hjälpa till vid tex lättare vabb och hämta nån gång i veckan. Men får bara svar från unga tjejer i 16-17 års åldern som inte har körkort. Känns inte helt 100 heller med tanke på att barnen är rätt små?

Svar på tråden Hur får ni helt ensamstående utan hjälp ihop det?