• erikaABC

Dumpen. Bra eller dåligt?

Vad tycker du om Dumpen? Sajten där man berättar om pedofiler.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?
  • Anonym (Självkritk)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-23 23:21:09 följande:
    Förhoppningsvis blir deras liv ett rent helvete.
    Har visat sig att det inte förhindrar nya offer. Det som däremot hjälper är att lyckas få personen att få professionell hjälp med att hantera sina känslor och lära sig att inte agera på dem. 

Att vilja straffa en förövare är mänskligt och det hjälper omgivningens känslor, med andra ord det känns skönt för oss som ser på, att straffa en förövare. Det kan på sin höjd hjälpa kortsiktigt men folk ramlar tillbaka fort för att inget har förändrats i tankesätt eller beteende.
    Förstår hur man kan känna så, men vill vi hjälpa barn och inte bara våra egna känslor så bör vi jobba mot det som ger bäst effekt för att minska antalet nya offer. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    Anonym (Självkritk) skrev 2024-01-07 14:44:56 följande:
    Har visat sig att det inte förhindrar nya offer. Det som däremot hjälper är att lyckas få personen att få professionell hjälp med att hantera sina känslor och lära sig att inte agera på dem. 

Att vilja straffa en förövare är mänskligt och det hjälper omgivningens känslor, med andra ord det känns skönt för oss som ser på, att straffa en förövare. Det kan på sin höjd hjälpa kortsiktigt men folk ramlar tillbaka fort för att inget har förändrats i tankesätt eller beteende.
    Förstår hur man kan känna så, men vill vi hjälpa barn och inte bara våra egna känslor så bör vi jobba mot det som ger bäst effekt för att minska antalet nya offer. 
    Mycket bra skrivet. Mycket i samhället som är känslostyrt dessvärre. 
  • Anonym (Har_det_hänt)

Har det hänt att någon som hängts ut oskyldig letats upp och blivit utsatt för våld? Det var ju någon oskyldigt anklagad som hade tagit livet av sig. Sådant här är uppenbart något som polisen ska sköta.

• Rivjärnet92
    Anonym (Har_det_hänt) skrev 2024-01-19 13:17:27 följande:

Har det hänt att någon som hängts ut oskyldig letats upp och blivit utsatt för våld? Det var ju någon oskyldigt anklagad som hade tagit livet av sig. Sådant här är uppenbart något som polisen ska sköta.

Vem blev oskyldigt anklagad?
  • Anonym (Göteborgaren)

Dumpen är ett sorgligt resultat av att rättsväsendet och polisen har misslyckats när det gäller sexualbrott mot barn (ja, sexualbrott i allmänhet för den delen).

Folk vill till slut ta saken i egna händer, vilket är förståeligt men fel. Folk som inte är utbildade poliser ska inte hålla i hobbyutredningar, speciellt inte om de kan förstöra människors liv för all framtid. Dumpen hänger ut människor som inte har dömts för brott - det vill säga, de kan vara oskyldiga. Det är fullt möjligt att någon t.ex. har hackat deras dator.

Och man hänger ut människor med namn och bild utan hänsyn till deras anhöriga. Tänk dig att få veta genom Facebook att din pappa målas ut offentligt som pedofil. Nästa dag pratar alla på skolan om det, men ingen vet ens om det faktiskt är sant.

• Rivjärnet92
    Anonym (Göteborgaren) skrev 2024-01-19 15:01:57 följande:

Dumpen är ett sorgligt resultat av att rättsväsendet och polisen har misslyckats när det gäller sexualbrott mot barn (ja, sexualbrott i allmänhet för den delen).

Folk vill till slut ta saken i egna händer, vilket är förståeligt men fel. Folk som inte är utbildade poliser ska inte hålla i hobbyutredningar, speciellt inte om de kan förstöra människors liv för all framtid. Dumpen hänger ut människor som inte har dömts för brott - det vill säga, de kan vara oskyldiga. Det är fullt möjligt att någon t.ex. har hackat deras dator.

Och man hänger ut människor med namn och bild utan hänsyn till deras anhöriga. Tänk dig att få veta genom Facebook att din pappa målas ut offentligt som pedofil. Nästa dag pratar alla på skolan om det, men ingen vet ens om det faktiskt är sant.

De som hängs ut hade för avsikt att träffa ett barn. Att det sedan är en vuxen person som simulerar det hela är knappast en förmildrande omständighet eftersom förövaren tror att det är ett barn han pratar med. Hackat datorn, men som samtidigt tar sig till platsen som barnet och förövaren kommer överens om..? Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om och din logik haltar rejält.
  • Anonym (Göteborgaren)

Det har förekommit massor av gånger att Dumpen hängt ut människor utan att de mötts upp någonstans.

• Hjelm
    Anonym (nej tack) skrev 2023-01-13 11:38:37 följande:

mycket av det jag tänker har redan sagts i tråden.

Först och främst är det fullständigt förståeligt drivkraften hos dem som driver dumpen. Upprättelse och en ilska som behöver förlösas. En önskan att slippa vara offer och få slå tillbaka.

Rättssäkerheten är dock ett stort problem, integritetsfrågor där man relativiserar och försvarar allvarliga övergrepp i integritet med att det är ÄNNU värre det som brottsoffren utsätts för.

Jag tror inte de som driver dumpen egentligen är primärt intresserade av att förbättra samhället, det handlar främst om upprättelse och egna hämndbegär.
    Vi utvecklade ett rättssamhälle just för att det inte blir rimliga straff/konsekvenser om brottsoffret ska agera både åklagare, domare och bödel.
    Detta leder till ett förråat samhälle snarare än ett tryggare.

i fallet med dumpen så straffas dessutom närstående och anhöriga i hanteringen. Dumpen tar sig rätten att döma en närstående till förnedrande konsekvenser där deras enda brott är att de råkat vara anhöriga till en pedofil.

Sedan tillkommer frågan om sluttande plan.. Hur långt ska man sträcka den här typen av privata hämndpatruller? Varför inte börja hänga ut folk som vill köpa droger? Prostituerade? Skattefiffel? Stöld/häleri? Fortkörare?

Om principen är att vem som helst kan spana, provocera fram brott, dokumentera och publicera detta i avskräckande syfte så ligger fältet öppet.

Jag kanske har drabbats av att en fortkörare kört ihjäl mitt barn - så jag ger mig ut på en mission där jag ska sätta dit så många som möjligt och hänga ut dem. Inte för att förbättra trafiksäkerheten utan för att få upprättelse själv..

Jag kanske har en man som gick till prostituerade och nu vill jag hämnas på alla torskar. Så jag annonserar, chattar och lurar in män - för att sedan hänga ut dem (och deras familjer). Inte för att skydda utsatta kvinnor utan för att jag bär på ett hämndbegär.

Nej. Privatspana gärna och samarbeta med polisen. Sätt dit dem som begår brott.

Offentliga förnedringsstraff hör till det förgångna.

Håller med fullständigt.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?