• Anonym (Maja)

Har småbarn skärmtid i undervisningen?

Tänker på att det pratas så mycket om att undervisningen digitaliseras mer och mer i skolvärlden, och att de fysiska böckerna tas bort. 

Från vilken årskurs är detta standard? Är det redan från lågstadiet ? Eller när börjas det? Har ett förskolebarn och tycker denna metod låter skit rent ut sagt. Hur fan ska barnen lära sig utan att kunna etc stryka under viktig text, få en helhetssyn över det mm. Då måste man ju skriva ut texten till ungen. 
    hoppas detta påhitt börjar på gymnasiet som tidigast

• Svar på tråden Har småbarn skärmtid i undervisningen?
  • Kung Kisstank

Det kan nog börjar redan i lågstadiet. Våra ungar hade det från mellanstadiet. Det funkade riktigt bra. Bättre än med böcker. De var så vana vid att använda plattor att de tog in informationen bättre.

Lite nyfiken på varför du är så upprörd? Det är väl bra att de lär sig den tekniken som ligger i tiden.

• Jemp

Redan i de flesta förskolor. 

Läromedel varierar nog dock, min son i förskoleklass har sånt på stenciler.

• Anonym (--)

Jag har ett barn i förskoleklass. De har en egen iPad som används varje dag. Jag var tveksam först, men de använder olika former av pedagogiska spel, ritar, spelar in filmer, fotar, sätter ihop egna böcker mm, så lärandet är väldigt mycket mer interaktivt än att bara sitta still och läsa i en bok. Jag tycker det är positivt. De kan tex forma bokstäver med kuddar, fota dem, gå runt och fota saker på den bokstaven, spela in när de säger orden, och själva dokumentera alltihop så de senare kan gå tillbaka och se på bilderna/repetera.

De använder plattorna under 1-2 lektioner per dag. Övrig tid är det mer klassisk undervisning.

• LFF
    Anonym (Maja) skrev 2023-01-12 10:00:36 följande:
    Har småbarn skärmtid i undervisningen?

Tänker på att det pratas så mycket om att undervisningen digitaliseras mer och mer i skolvärlden, och att de fysiska böckerna tas bort. 

Från vilken årskurs är detta standard? Är det redan från lågstadiet ? Eller när börjas det? Har ett förskolebarn och tycker denna metod låter skit rent ut sagt. Hur fan ska barnen lära sig utan att kunna etc stryka under viktig text, få en helhetssyn över det mm. Då måste man ju skriva ut texten till ungen. 
    hoppas detta påhitt börjar på gymnasiet som tidigast

Mina barn använder dator ett par gånger i vecka och har så gjort sen förskoleklass. De går i trean nu. 

Här kan du läsa mer om digitaliseringen i skolan från Skolverket:

www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2018/digitaliseringen-i-skolan---mojligheter-och-utmaningar
  • Mrs Moneybags

Skärmar befrämjar inte nödvändigtvis lärandet. De digitala hjälpmedlen är bra, men det är också väldigt viktigt att utveckla skrivstilen, öka läsandet av vanliga böcker och min personliga åsikt är att det är bättre att börja med den analoga varianten innan man drar igång de digitala hjälpmedlen.

Jag är väldigt glad att min son går i en skola där mobiltelefoner sedan länge varit bannade och skärmar används sparsamt. Dessutom lär de sig skriva med skrivstil och de flesta har väldigt fin handstil nu i femte klass. 

Det är knappast så att barn idag lider brist på skärmtid och inte vet hur de ska använda mobilen och datorn. Tvärtom. 

• Anonym (F-klass)

Min f-klassare har lektioner med platta. Vi noterade ganska snabbt att handstilen med slarvigare och stavfelen fler, så hemma får hon övningar att skriva för hand med jämna mellanrum. Det gav snabbt effekt på både stavning och läsbarhet. 

• Anonym (Maja)
    Kung Kisstank skrev 2023-01-12 10:06:53 följande:

Det kan nog börjar redan i lågstadiet. Våra ungar hade det från mellanstadiet. Det funkade riktigt bra. Bättre än med böcker. De var så vana vid att använda plattor att de tog in informationen bättre.

Lite nyfiken på varför du är så upprörd? Det är väl bra att de lär sig den tekniken som ligger i tiden.

Jag gillar nog bara inte idén att skolan ska fokusera på att barnen skall sitta och fokusera på skärmar majoriteten av tiden. Jag utgår från mig själv ju, men har själv behandlat digitala källor på universitetet och föredrar helt klart böcker. Datorer lär väl barnen sig hantera ändå. Sen tror jag det kan vara till nackdel för de barnen som har svårt att koncentrera sig, att skolgången blir allt svårare pga av det här 
  • Anonym (Lärare)

Skärmar ingår som en obligatorisk del på förskolenivå, även med de allra minsta barnen. Hur det används skiljer sig väldigt mycket åt! På mitt barns förskola visar de ibland musikvideos och dansar till eller ser en tågresa eller inspelade klipp där barnen själva är med. Ibland får barnen se längre tecknade klipp också. De sätter iaf inte en padda in näven på barnen och det är jag tacksam för.

Men. Digitaliseringen har gått för långt i skolvärlden. Varenda unge ska ha en egen laptop verkar det som, och det är väl bra så, men den ska inte användas hela tiden, på varje lektion 99 % av tiden. Det googlas och skrivs och allt möjligt. Ungarna fyller sin "skärmkvot" på ett par dagar. I SKOLAN. Det är sjukt. Så enligt min erfarenhet brukar det vara paddor eller laptops på högstadiet och laptops på gymnasiet. Det är få ämnen där man kommer undan. Det värsta är att vi lärare också påtvingas det här, att vi SKA använda datorerna i undervisningen, ofta och helst hela tiden. För eleverna "har rätt till" digitala verktyg. Ja, men de måste också lära sig att frigöra sig från sina skärmar! Det är helt sjukt som det ser ut idag.

• Anotherone

Den digitaliseringsiver som varit de senaste åren inom skolan är helt sjuk. Eftersom ingen vill känna att man halkar efter så är det stor del av budgeten inom utbildningsförvaltningarna som går till det här, för man vill helt enkelt inte vara sist på bollen. Det finns både medborgare och personal som efterfrågar utvärderingar och evidens för vad det här ger verksamheterna men svaren lyser med sin frånvaro.

Min äldsta son gick i en kommunal skola som smackade in laptops 1:1 i åk 4. Google classroom var plattform för i princip allt. Han hade fysiska böcker i kanske 2 ämnen. Dåliga regler kring mobilhantering och det var verkligen KAOS. Vi flyttade honom därifrån efter drygt ett läsår och under den tiden hade vi ständiga konflikter även hemma pga vår syn på saken var att han hade haft sin skärmtid i skolan redan. Så det blev inget mer hemma sen, barn behöver göra annat.

Jag såg att någon skrev om stavning och det hade vi också synpunkter på när han var yngre. Jag tränade mycket med honom för är det något mina söner ska lära sig så är det att skriva så att man kan läsa och förstå vad som står. "Vi har appar för sånt där man drar med fingret" fick jag till svar på ett utvecklingssamtal. Och hur ska det hjälpa hur han håller pennan och skriver sitt namn?

Yngsta går i en förskola som tack och lov inte har infört detta i någon större omfattning vilket vi är glada för då vi inte äger några iPads alls och inte använder detta i hemmet. Vanlig TV finns och sen vet vår son att man kan ta kort med telefonen men that's it typ. Tvivlar inte en sekund på att han kommer lista ut hur de funkar när han får en i handen så jag skräms inte av folk som hävdar att han kommer bli "efter" pga detta. Han får så mycket annat och har aldrig själv pratat om iPads eller liknande. På förskolan har de fotat i naturen och de har haft ett stop-motion projekt. 

Digitala läromedel och verktyg kan ABSOLUT ha sin plats i skolan! Men det ska ske med varsamhet, lärare behöver få tid för att lära sig hur verktygen funkar och tid att reflektera över var i deras undervisning de kan passa in. Inte bli påtvingade dyra program och liknande som huvudmannen köpt in. 
    Och allt kan tyvärr inte göras roligt. En del kan förenklas och när det gäller att bildligt förstå matematik tex, att arbeta med volym och tallinjer och liknande så kan vissa program utveckla sådana förmågor. Men det behöver ske varsamt och länkas ihop med alla andra moment i undervisningen. 

Svar på tråden Har småbarn skärmtid i undervisningen?