• Anonym (C)

    Ta upp barnfrågan

    Hej på er
    Som rubriken lyder- ta upp barnfrågan HUR?
    Jag och sambon pratade tidigt i relationen om att vi vill ha fler barn, men inte när, vi har var sitt sen tidigare. Nu känner jag att tiden springer iväg, åldersmässigt är det inga problem men mitt barn sen innan fyller 7 i år och vill inte att glappet mellan en ev bebis och den äldsta ska vara allt för stort.
    Jag vill lägga fram det på ett lite roligt fast ändå tydligt sätt att jag tycker det är dags att köra igång med "fabriken". Hur tog ni upp det med er partner?

  • Svar på tråden Ta upp barnfrågan
  • Cusoon

    Säg det bara, du behöver inte linda in det i bomull. Typ; Jag vill ha barn nu, vill du också det?

  • Anonym (A)
    Cusoon skrev 2023-01-12 16:36:55 följande:
    Säg det bara, du behöver inte linda in det i bomull. Typ; Jag vill ha barn nu, vill du också det?
    Håller med
  • Fjäril kär

    Det mest chyssta mot er alla är att inte linda in det utan ta en vuxen diskussion. Du har ju ett bra utgångsläge i och med att du inte vill ha så mycket större glapp mellan bebis och syskon.

    En sak värd att ta med i tankarna är att där och då kunde ett syskon vara en bra ide och romantisk tanke men flera år in i förhållandet så växer barnen upp och man får ett annat flyt med större barn etc så att börja om med blöjor och vaknätter kanske inte känns optimalt här och nu. 

    Så ta ett prat en kväll när ni har tid och se hur läget är vad gäller barn. Gör ingen show av det. Spara på det istället tills du eventuellt är gravid. 

  • Anonym (Marie)

    Hos mig var det ett ämne som hela tiden var närvarande då vi båda var lite äldre när vi träffades och båda ville ha barn. så det behövdes liksom aldrig tas upp i ett ?jag vill ha barn- samtal? , då det alltid var så givet.

    men för din del tycker jag du ska säga det rakt upp och ned, så fort som möjligt. 

  • Anonym (Rebecca)

    Jag skulle bara ta upp det, utan att försöka skoja till det. Särskilt om ni inte riktigt haft något seriöst barn-prat efter det där tidigt in i förhållandet. Han kan, som Fjäril kär säger, mycket väl ha ändrat sig vid det här laget. Det är bättre och mer respektfullt imo att bara ha en öppen och ärlig konversation med honom om vad du vill och fråga var han står.

  • Mimosa86

    Han är man- män brukar in prata med varandra med inlindande ord och hintar., Tala om vad du vill
     så får han tala om vad han vill.

  • Mimosa86
    Mimosa86 skrev 2023-01-13 14:33:30 följande:

    Han är man- män brukar in prata med varandra med inlindande ord och hintar., Tala om vad du vill
     så får han tala om vad han vill.


    -inte
Svar på tråden Ta upp barnfrågan