• Anonym (Offer)

Lättkränkt

Min sambo är så in i h-e lättkränkt. Jag anser att man ska kunna ha ett öppet pratklimat i en relation och därför säger jag direkt om Ngt gör mig ledsen. Men VARJE gång blir det då bråk. Han klarar inte någon som helst kritik. Dessutom är det inte kritik alltid! 
    ex på saker jag kan ta upp: jag vill att han överraskar mig, uppvaktar mig Nångång, säger nån gång att han älskar mig, att jag skulle önska att han tar initiativ till beröring/sex, att jag blir ledsen när han behandlar mig som en kompis, etc.
    Som partner borde man då svara oj jag visste inte att det gjorde dig ledsen, jag ska försöka bekräfta dig lite mer gumman? till exempel! 

men istället får han på sig offerkoftan: du är ju aldrig nöjd med mig, du försöker ändra mig till nån jag inte är, allt jag gör är ju ändå inte tillräckligt, skaffa en kille som är romantiker då, du accepterar ju inte mig som jag är osv osv 
    vill man inte ha en glad nöjd partner? 

behöver man ändra sin personlighet för att man Ngn gång om året köper en blomma, eller säger Vad du är fin hjärtat? 

så jävla trött på offer! 

• Svar på tråden Lättkränkt
  • Anonym (Att välja sina strider)
    Anonym (Offer) skrev 2023-01-13 06:24:10 följande:

Har försökt, i många år. Men han har ganska mkt drag av narcissistisk personlighet o klarar därför inte minsta uns av kritik för då rasar hans värld han blir arg o det blir bråk. 

En narcissist har svårt att berömma andra för att det förminskar deras egen självkänsla, i deras huvud. Det är så tufft att leva m det. Vill inte lämna 

Jag tänker att ni uppenbarligen inte har en konstruktiv relation om du ser att han har massa osympatiska drag och ändå vill vara inne där och peta.

Det blir ju lite märkligt när du VET att han är lättkränkt och ändå fortsätter ge vad du kallar "kritik". Uppenbarligen landar det inte. Är det verkligen kritik han inte tål, eller är personliga påhopp? Är det verkligen honom du vill vara med? 
  • Anonym (E)

Har försökt, i många år. Men han har ganska mkt drag av narcissistisk personlighet o klarar därför inte minsta uns av kritik för då rasar hans värld han blir arg o det blir bråk. 

En narcissist har svårt att berömma andra för att det förminskar deras egen självkänsla, i deras huvud. Det är så tufft att leva m det. Vill inte lämna 

Vad är meningen med tråden? Att vi ska säga att det är ett jobbigt beteende, att du antagligen lever i ett dåligt förhållande och borde lämna? Så vi vet reglerna i bemötandet:)
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Offer) skrev 2023-01-13 00:31:50 följande:
    Vad ger dig friheten att vara otrevlig? Han kanske är lättkränkt 
    På vilket sätt var svaret du fick otrevligt?
    Du verkar inte heller ta konstruktiv kritik och får mig att tänka att din man kanske har rätt att det inte går att göra dig nöjd
  • Anonym (Säta)

Fattar inte, du är ledsen mer än du är glad i förhållandet, kallar din partner narcissist och är inte nöjd med hur han är/behandlar dig.

Men du vill inte lämna?? Vad vill du då? Du har redan fått bevis att han inte tänker ändra sig, för då hade han gjort det.
    Då har du två val, acceptera situationen eller gå. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Offer) skrev 2023-01-12 23:35:55 följande:
    Lättkränkt

Min sambo är så in i h-e lättkränkt. Jag anser att man ska kunna ha ett öppet pratklimat i en relation och därför säger jag direkt om Ngt gör mig ledsen. Men VARJE gång blir det då bråk. Han klarar inte någon som helst kritik. Dessutom är det inte kritik alltid! 
    ex på saker jag kan ta upp: jag vill att han överraskar mig, uppvaktar mig Nångång, säger nån gång att han älskar mig, att jag skulle önska att han tar initiativ till beröring/sex, att jag blir ledsen när han behandlar mig som en kompis, etc.
    Som partner borde man då svara oj jag visste inte att det gjorde dig ledsen, jag ska försöka bekräfta dig lite mer gumman? till exempel! 

men istället får han på sig offerkoftan: du är ju aldrig nöjd med mig, du försöker ändra mig till nån jag inte är, allt jag gör är ju ändå inte tillräckligt, skaffa en kille som är romantiker då, du accepterar ju inte mig som jag är osv osv 
    vill man inte ha en glad nöjd partner? 

behöver man ändra sin personlighet för att man Ngn gång om året köper en blomma, eller säger Vad du är fin hjärtat? 

så jävla trött på offer! 

Men du har ju helt fel taktik här!

istället för att säga att du vill ha detta detta och detta av honom. Att han inte gör det och det och det. så byt strategi.

Ge honom beröm istället när han gör något fint. Uppmuntra det. Då kommer han naturligtvis till sig vad du gillar. 

och om han aldrig gör något fint eller gulligt- då bör du kanske överväga som det är en relation du vill vara i? 

• Anonym (Less)

Man undrar ju. 

Hjälper du till hemma med matlagning och städning eller sköter han allt medans du funderar på sätt att kräva uppmärksamhet 🤔
    Du låter lite gnällig ger du han det du vill att han ger dig? 

• Anonym (snålrövar åker ut!)
    Anonym (B) skrev 2023-01-12 23:53:24 följande:

Din sambo är förmodligen inte uppväxt med att man visar kärlek på det sättet och därför tar han det som att du inte är nöjd med hur han är. Sen beror ju allt på vilket sätt du säger det på. Använder du JAG-form eller DU-form när du pratar med honom om dessa saker?

Du förminskar även din partner när du skriver att han är lättkränkt och spelar offer. Respektlöst.

Trams.

Majoriteten män har haft helt normal uppväxt och fått pussar, kramar firanden uppvaktningar presenter (t.o.m. med KORT till!) osv., åtminstone av sina mammor.

Ändå beter de sig som de aldrig har fått en julklapp när de kommer i en relation, och då är det ju något som är fel. En vuxen person har dessutom ett egenansvar att lära sig vad som ger en fungerande relation, nämligen att man tar in vad som är viktigt för ens partner och försöker ge dem detta.

TS, sluta dalta med emotionellt (och uppenbarligen även materiellt) supersnåla män.

Kan man inte ens orka ge en blomma en gång om året för att göra sin partner glad så borde man leva ensam.
  • Anonym (Hitta lyckan)

Ha eget boende så du slipper sånt beteende.

• Anonym (Yes)
    Anonym (B) skrev 2023-01-12 23:53:24 följande:

Din sambo är förmodligen inte uppväxt med att man visar kärlek på det sättet och därför tar han det som att du inte är nöjd med hur han är. Sen beror ju allt på vilket sätt du säger det på. Använder du JAG-form eller DU-form när du pratar med honom om dessa saker?

Du förminskar även din partner när du skriver att han är lättkränkt och spelar offer. Respektlöst.

Helt rätt! Han är inte van vid kärlek, han kanske inte har fått det som hon har. Det kan vara vanligt om han är tillbakadragen annars också. 

Sådant kan även bygga på ålder och tidigare kärleksliv. 

han kanske inte heller vet hur han ska göra! 

Svar på tråden Lättkränkt