• Anonym (Offer)

Lättkränkt

Min sambo är så in i h-e lättkränkt. Jag anser att man ska kunna ha ett öppet pratklimat i en relation och därför säger jag direkt om Ngt gör mig ledsen. Men VARJE gång blir det då bråk. Han klarar inte någon som helst kritik. Dessutom är det inte kritik alltid! 
    ex på saker jag kan ta upp: jag vill att han överraskar mig, uppvaktar mig Nångång, säger nån gång att han älskar mig, att jag skulle önska att han tar initiativ till beröring/sex, att jag blir ledsen när han behandlar mig som en kompis, etc.
    Som partner borde man då svara oj jag visste inte att det gjorde dig ledsen, jag ska försöka bekräfta dig lite mer gumman? till exempel! 

men istället får han på sig offerkoftan: du är ju aldrig nöjd med mig, du försöker ändra mig till nån jag inte är, allt jag gör är ju ändå inte tillräckligt, skaffa en kille som är romantiker då, du accepterar ju inte mig som jag är osv osv 
    vill man inte ha en glad nöjd partner? 

behöver man ändra sin personlighet för att man Ngn gång om året köper en blomma, eller säger Vad du är fin hjärtat? 

så jävla trött på offer! 

• Svar på tråden Lättkränkt
  • Anonym (Yes)
    Anonym (B) skrev 2023-01-12 23:53:24 följande:

Din sambo är förmodligen inte uppväxt med att man visar kärlek på det sättet och därför tar han det som att du inte är nöjd med hur han är. Sen beror ju allt på vilket sätt du säger det på. Använder du JAG-form eller DU-form när du pratar med honom om dessa saker?

Du förminskar även din partner när du skriver att han är lättkränkt och spelar offer. Respektlöst.

Helt rätt! Han är inte van vid kärlek, han kanske inte har fått det som hon har. Det kan vara vanligt om han är tillbakadragen annars också. 

Sådant kan även bygga på ålder och tidigare kärleksliv. 

han kanske inte heller vet hur han ska göra! 

• Anonym (B)
    "Majoriteten män har haft helt normal uppväxt och fått pussar, kramar firanden uppvaktningar presenter (t.o.m. med KORT till!) osv., åtminstone av sina mammor."

Ytligt tänk.

Att en person har fått pussar, kramar och firanden säger egentligen ingenting till någons relation till sin förälder i övrigt. Är den dålig så kan sådant du nämner vara kopplat till trauma istället och då kan det resultera i att man omedvetet undviker/ogillar sådant som vuxen.

Sen är jag rätt säker på att du inte vet vad majoriteten av män har haft för uppväxt. 
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2023-01-13 21:27:01 följande:
    "Majoriteten män har haft helt normal uppväxt och fått pussar, kramar firanden uppvaktningar presenter (t.o.m. med KORT till!) osv., åtminstone av sina mammor."

Ytligt tänk.

Att en person har fått pussar, kramar och firanden säger egentligen ingenting till någons relation till sin förälder i övrigt. Är den dålig så kan sådant du nämner vara kopplat till trauma istället och då kan det resultera i att man omedvetet undviker/ogillar sådant som vuxen.

Sen är jag rätt säker på att du inte vet vad majoriteten av män har haft för uppväxt. 
    Eller medvetet...
  • Anonym (blä)
    Anonym (snålrövar åker ut!) skrev 2023-01-13 20:41:23 följande:
    Trams.

Majoriteten män har haft helt normal uppväxt och fått pussar, kramar firanden uppvaktningar presenter (t.o.m. med KORT till!) osv., åtminstone av sina mammor.

Ändå beter de sig som de aldrig har fått en julklapp när de kommer i en relation, och då är det ju något som är fel. En vuxen person har dessutom ett egenansvar att lära sig vad som ger en fungerande relation, nämligen att man tar in vad som är viktigt för ens partner och försöker ge dem detta.

TS, sluta dalta med emotionellt (och uppenbarligen även materiellt) supersnåla män.

Kan man inte ens orka ge en blomma en gång om året för att göra sin partner glad så borde man leva ensam.
    De flesta män bryr sig inte om presenter och sånt när de passerat 15års ålder. Jag kommer inte ens ihåg min egen födelsedag.
  • AndreaBD

Jag kan bara säga att jag skulle ha sorterat ut en sån person efter första dejten. Har han så många, så bra andra kvalitéer, att du ändå känner att det är värt det ? Det är den frågan du bör ställa dig. 

Om du hoppas att man kan ändra på honom - det kan vara svårt. Visst, han kan gå i terapi. Men det kan ta flera år, och det är helt osäker om det kommer att lyckas. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Offer) skrev 2023-01-12 23:35:55 följande:
    Lättkränkt

Min sambo är så in i h-e lättkränkt. Jag anser att man ska kunna ha ett öppet pratklimat i en relation och därför säger jag direkt om Ngt gör mig ledsen. Men VARJE gång blir det då bråk. Han klarar inte någon som helst kritik. Dessutom är det inte kritik alltid! 
    ex på saker jag kan ta upp: jag vill att han överraskar mig, uppvaktar mig Nångång, säger nån gång att han älskar mig, att jag skulle önska att han tar initiativ till beröring/sex, att jag blir ledsen när han behandlar mig som en kompis, etc.
    Som partner borde man då svara oj jag visste inte att det gjorde dig ledsen, jag ska försöka bekräfta dig lite mer gumman? till exempel! 

men istället får han på sig offerkoftan: du är ju aldrig nöjd med mig, du försöker ändra mig till nån jag inte är, allt jag gör är ju ändå inte tillräckligt, skaffa en kille som är romantiker då, du accepterar ju inte mig som jag är osv osv 

behöver man ändra sin personlighet för att man Ngn gång om året köper en blomma, eller säger Vad du är fin hjärtat? 

så jävla trött på offer! 

Vad lättkränkt? Du vill ändra på hans personlighet ffs!
    Du har levt länge med honom (berättar du själv i tråden) och börjar pipa och gnälla om det nu?
    Jag tror att din offerkofta är större än hans faktiskt.

När man förföljs av sånt gnäll, som ditt, så backar man ännu mer kan jag berätta. 
  • Anonym (blä)
    Anonym (Offer) skrev 2023-01-12 23:35:55 följande:
    Lättkränkt

så jävla trött på offer! 

Jag förstår honom fullständigt. Har själv haft ett par relationer med krävande kvinnor som är gnälliga och missnöjda och det är verkligen påfrestande. Det dränerar en på energi att behöva ha sånt över sig.

Kan tänka mig att det är den kvinnliga motsvarigheten till sextjat. Kvinnor som lever med män som ofta tjatar om mer sex, analsex, avsugningar etc brukar klaga på att det snarare har en motsatt effekt.
  • Anonym (snålrövar åker ut!)
    Anonym (blä) skrev 2023-01-14 10:49:59 följande:
    De flesta män bryr sig inte om presenter och sånt när de passerat 15års ålder. Jag kommer inte ens ihåg min egen födelsedag.
    Det är vad du tror.

Har läst många exempel på lessna mammor som köpt fina presenter till män som sen inte gett dem ett skit tillbaka.

Men sen har männen mage att bli kränkta, arga och sura för att hon då (vanligen efter flera år) slutar köpa till dem, eller inte skriver deras namn på barnens julklappar för att bara hon har planerat, köpt och betalt dem.

I ett av de värsta fallen var det t.o.m. ett ex som blev kränkt för att mamman inte skrev hans namn på barnens julklappar. Som han inte hade haft ett kungens piss med att göra. Och själv gjorde han nix, nada nothing för sina barn på jul.

Hur fan tänker man då, kan du förklara det för mig?
  • Anonym (blä)
    Anonym (snålrövar åker ut!) skrev 2023-01-14 18:00:14 följande:
    Det är vad du tror.

Har läst många exempel på lessna mammor som köpt fina presenter till män som sen inte gett dem ett skit tillbaka.

Men sen har männen mage att bli kränkta, arga och sura för att hon då (vanligen efter flera år) slutar köpa till dem, eller inte skriver deras namn på barnens julklappar för att bara hon har planerat, köpt och betalt dem.

I ett av de värsta fallen var det t.o.m. ett ex som blev kränkt för att mamman inte skrev hans namn på barnens julklappar. Som han inte hade haft ett kungens piss med att göra. Och själv gjorde han nix, nada nothing för sina barn på jul.

Hur fan tänker man då, kan du förklara det för mig?
    Det finns undantag, men generellt så är presenter och bekräftelse viktigt för barn, hundar (inte alla, men såna raser som avlats för att bete sig som valpar hela livet) och kvinnor. Normalfuntade män bryr sig inte.
    Min mamma kunde börja gråta för att hon inte fick presenter eller uppvaktning på mors dag långt upp i åldrarna. Nu börjar hon närma sig 80 och tycker mig notera att hon har mognat lite på senare år, men helt klart är kvinnor betydligt mer barnsliga när det kommer till sånt här. Jag bryr mig inte ett skvatt om att mina barn inte köper presenter till mig.

Jag har haft relationer med sådana där bekräftelsekvinnor några gånger och är så otroligt trött på det beteendet att jag hellre hade velat vara homosexuell. Det finns absolut vettiga kvinnor också, men man måste vara selektiv och observant så man inte hamnar i en destruktiv relation. Efter det har jag därför avslutat relationer ganska fort om jag märker att det är en sån där krävande och klagande energitjuv. Ibland fattade de inte ens varför. Det roliga är att ett par av dem har kontaktat mig efteråt och försökt komma tillbaka. Men nej, bekräftelsekvinnor åker ut!
  • Anonym (Offer)
    Anonym (E) skrev 2023-01-13 08:32:07 följande:
    Vad är meningen med tråden? Att vi ska säga att det är ett jobbigt beteende, att du antagligen lever i ett dåligt förhållande och borde lämna? Så vi vet reglerna i bemötandet:)
    Meningen med tråden? Jo meningen med trådar i ett diskussionsforum är att få råd o andras åsikter och tips om problem man har. 

Eller vad tänkte du syftet var Annars?
  • Tukt

Inte sällan kan ett problem i relationen bero på ett annat. Det som kan framstå som, exempelvis lättkränkt, kan i själva verkar bygga på något helt annat.
    Och om man vill jobba med problemen, är det där en behöver börja. Vad är grunden till reaktionen.

• Anonym (Offer)

Signaturen Blä; du är trött på vad du kallar bekräftelsekvinnor!? Gode gud giv mig styrka. Du har inte funderat på varför just du drabbats av kvinnor som ber om bekräftelse? Förmodligen för att du är brister otroligt på den punkten. Att man vill ha bekräftelse handlar inte om låg självkänsla eller att man är krävande. Det handlar om att en relation överlever inte utan värme och kärlek och engagemang. 

Du behöver nog träna på det om du upplever samtliga kvinnor som krävande. 

En förälskad man får sin kvinna att känna sig sedd, uppskattad o glad. Har du bara sura kvinnor får du nog tänka om. 

Handlar ingenstans om att försöka ändra sin man, alla förtjänar att bli sedda i en relation. Att köpa en blomma är INTE att ändra nån 

• Anonym (Godzilla Hårddisksson)

Jag är så glad att jag är singel när jag läser sånna här trådar.

• Anonym (''')
    Anonym (Offer) skrev 2023-01-13 06:24:10 följande:

Har försökt, i många år. Men han har ganska mkt drag av narcissistisk personlighet o klarar därför inte minsta uns av kritik för då rasar hans värld han blir arg o det blir bråk. 

En narcissist har svårt att berömma andra för att det förminskar deras egen självkänsla, i deras huvud. Det är så tufft att leva m det. Vill inte lämna 

Om du inte vill lämna och han inte ändrar sig - vad mer finns då att göra? 
    DU är den enda som kan styra över ditt eget liv.
Svar på tråden Lättkränkt