• AndreaBD

Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i

Håller inte alls med. Det är bra att läraren tar ansvar när de får höra något som verkar vara oroande. Synt att de får skit för det när de engagerar sig - för barnets skull. Det är ju inte som om de inte hade tillräckligt att göra, utan sånt. 

Men jag förstår inte riktigt det du skriver - dottern vill hämta syskonen för att slippa följa med på VAD? Vad är det hon skulle följa med på annars?  Det är det som är frågan?

• AndreaBD
    AndreaBD skrev 2023-01-13 15:17:56 följande:

Håller inte alls med. Det är bra att läraren tar ansvar när de får höra något som verkar vara oroande. Synt att de får skit för det när de engagerar sig - för barnets skull. Det är ju inte som om de inte hade tillräckligt att göra, utan sånt. 

Men jag förstår inte riktigt det du skriver - dottern vill hämta syskonen för att slippa följa med på VAD? Vad är det hon skulle följa med på annars?  Det är det som är frågan?

Okej, det var kompisarna som hon inte ville följa med? Det tycker jag låter märkligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-13 17:23:58 följande:

Det är svårt att se varför en lärare skulle lägga tid på att lägga sig i sådant, om inte läraren misstänkte att 13-åringen for illa på något sätt.

Det är klart hon misstänker att tjejen far illa! Och då är det hennes plikt att bry sig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-14 12:08:22 följande:
    Jag håller med, frågan är varför läraren misstänker det. Av det TS beskriver låter det konstigt att läraren skulle reagera så starkt och fortsätta tjata.
    Det finns säkert något mer där som vi inte vet. Möjligt att hon säger en sak till föräldrarna och en annan sak i skolan. Hon kan vara konflikträdd. Orimligt mycket i så fall, men....
  • AndreaBD
    nihka skrev 2023-01-14 13:16:46 följande:
    Naturligtvis far tjejen illa. Ingen mår extra bra av att ha en autism som gör att man inte orkar med sociala kontakter efter skolan. Det är bara som det är, men att tvinga någon till något de inte orkar blir ju ännu sämre.

Frågan är om läraren i fråga är insatt i NPF-diagnoser.
    Jag såg först nu att tjejen har autism. VARFÖR skriver man inte det direkt i TS. Det förändrar läget helt. En tjej med autism som inte orkar efter skolan - helt förståeligt. Även att hon då använder som ursäkt är då förståeligt. Hon vill ha kompisarna kvar, men orkar inte alltid att umgås med dem. 

Men jag förstår inte helt - är det säkert att hon orkar med små-syskonen då?

Det kan hända att läraren inte är insatt i NPF. Även om det flesta ju är det nuförtiden....
Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i