• Anonym (Hälsa)

Vänt livet?

Hej!
    Någon som mått dåligt psykiskt och kanske också fysiskt, och gjort förändringar som förbättrat ert liv?

Vad gjorde ni?

Jag har lidit av ångest länge, men börjar sakta ta mig lite mer uppåt. Jag började studera i augusti, och försöker äta bättre och röra på mig mer.
    Men ibland så känns det som att det krävs lite mer drastiska förändringar för att jag ska må så bra som möjligt.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
    Typ, "efter att jag gjorde det här så känner jag mig mer tillfreds med livet." 

Tacksam för inspiration! <3

• Svar på tråden Vänt livet?
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Hälsa) skrev 2023-01-13 15:15:19 följande:
    Vänt livet?

Hej!
    Någon som mått dåligt psykiskt och kanske också fysiskt, och gjort förändringar som förbättrat ert liv?

Vad gjorde ni?

Jag har lidit av ångest länge, men börjar sakta ta mig lite mer uppåt. Jag började studera i augusti, och försöker äta bättre och röra på mig mer.
    Men ibland så känns det som att det krävs lite mer drastiska förändringar för att jag ska må så bra som möjligt.

Äta bättre och röra på dig är jättebra, fortsätt med det. 

Minimera användadet av sociala medier eller avstå helt. 

Håll hyfsat snyggt och städat hemma. Är din omedelbara närhet välordnad så blir ditt sinne också mer välordnat. 

Filosofi har hjälpt mig mycket, men där är ju smaken som baken. 

Tillåt dig att prioritera dig själv, men glöm samtidigt inte bort dem du verkligen bryr dig om. Det är oerhört lätt att försumma sin omgivning när man är så inne i sitt eget.

På längre sikt kan det hjälpa med lite uppsatta mål, men absolut inget stort, utan något mindre att ta sikte på liksom. Dina studier är ju t.ex ett bra mål.

Det är vad jag kan komma på just nu, hoppas det är till någon hjälp. Lycka till! 

• Anonym (drastiska åtgärder)

Jag har lidit av ångest sedan tonåren, Lägg diverse trauman på det, några dåliga/farliga relationer sexuellt självskadebeteende, dåligt/icke-existerande socialt nätverk. Jag har legat inne på psyk 3 gånger. Till slut satt jag där fullproppad med mediciner som egentligen inte funkade. Då var valet döden eller göra något radikalt. Så jag gjorde något radikalt. Jag flyttade från lägenhet mitt i Stockholm till en stuga ovanför polcirkeln. Utan bil ellers ens körkort. Och plannerar inte ta ta något heller. En helt ny livsstil, bara det, det blir mycket fysiskt jobb. Jag började också plugga på distans, utan egentligen krav, bara för att ha något att göra, Tvingade mig själv att ta upp mina barndomsintressen, vilket faktiskt var en stor del i att jag började må bättre. Både musik och konst är läkande. Jag började bada kallbad då jag hade älven inpå knuten, vilket är en ganska häftig känsla. Tydligen finns det forskning på att det är hälsosamt också. OCh så skaffade jag hund,

• Anonym (Gwen)
    Anonym (Varit där) skrev 2023-01-13 15:45:20 följande:
    Äta bättre och röra på dig är jättebra, fortsätt med det. 

Minimera användadet av sociala medier eller avstå helt. 

Håll hyfsat snyggt och städat hemma. Är din omedelbara närhet välordnad så blir ditt sinne också mer välordnat. 

Tillåt dig att prioritera dig själv, men glöm samtidigt inte bort dem du verkligen bryr dig om. Det är oerhört lätt att försumma sin omgivning när man är så inne i sitt eget.

På längre sikt kan det hjälpa med lite uppsatta mål, men absolut inget stort, utan något mindre att ta sikte på liksom. Dina studier är ju t.ex ett bra mål.

Det är vad jag kan komma på just nu, hoppas det är till någon hjälp. Lycka till! 
    Vad är det för typ av filosofi du tänker på kan hjälpa?
  • Anonym (Hälsa)
    Anonym (drastiska åtgärder) skrev 2023-01-13 15:51:04 följande:

Jag har lidit av ångest sedan tonåren, Lägg diverse trauman på det, några dåliga/farliga relationer sexuellt självskadebeteende, dåligt/icke-existerande socialt nätverk. Jag har legat inne på psyk 3 gånger. Till slut satt jag där fullproppad med mediciner som egentligen inte funkade. Då var valet döden eller göra något radikalt. Så jag gjorde något radikalt. Jag flyttade från lägenhet mitt i Stockholm till en stuga ovanför polcirkeln. Utan bil ellers ens körkort. Och plannerar inte ta ta något heller. En helt ny livsstil, bara det, det blir mycket fysiskt jobb. Jag började också plugga på distans, utan egentligen krav, bara för att ha något att göra, Tvingade mig själv att ta upp mina barndomsintressen, vilket faktiskt var en stor del i att jag började må bättre. Både musik och konst är läkande. Jag började bada kallbad då jag hade älven inpå knuten, vilket är en ganska häftig känsla. Tydligen finns det forskning på att det är hälsosamt också. OCh så skaffade jag hund,

Wow! Vad modigt av dig att flytta ensam så högt upp i landet.

Tyvärr är jag rätt feg när det kommer till att göra stora förändringar, kanske det är en stor bidragande orsak till att jag mår dåligt. Jag vill så mycket mer än jag vågar.

Kallbad vet jag inte om jag lockas av, jag är riktigt frusen av mig. :) 
    Jag inspireras mycket av att du i alla fall vågade göra en så stor förändring... Tyvärr har jag lite svårt att släppa min oro inför förändringar.. men i små steg ska jag försöka förbättra mitt mod. 

Jag har funderat på husdjur också... men jag är rädd att känna mig låst, att inte kunna vara lika spontan längre. Men det tål att funderas på.
    Tack för ditt inlägg! <3

• Anonym (Hälsa)
    Anonym (Varit där) skrev 2023-01-13 15:45:20 följande:

Jag har faktiskt börjat rensa ur mycket senaste tiden. Jag är inte helt nöjd än, men det går framåt! 
  • Lynx123

Gillar att handarbeta och titta på skräptv på kvällarna, träning och promenader på dagarna, läsa, lägga pussel lyssna på massor av musik, hjälpa herrelösa hundaf och katter...allt detta har hjälpt enormt! 

• Anonym (Olme Dolme)

Alkohol och tobak bör undvikas, men det är såklart ngt du redan känner till.
    Att vara i rörelse, behöver inte vara regelrätt motion, men ngt där du inte sitter still.

Kaffe/koffein kan vara knepigt vid psykisk ohälsa, var försiktig med det. Känn efter.

• Anonym (Marie)
    Anonym (Hälsa) skrev 2023-01-13 15:15:19 följande:
    Vänt livet?

Hej!

Vad gjorde ni?

Jag tror att det är viktigt att göra det som får en att må bättre. Man kan ta en paus från annat som tar energi från en. Är man deprimerad är det ju ganska svårt att hitta gnistan i även det som fick en att må bra tidigare. Se till att få vitaminer i sig är ganska viktigt, att sänka ribban och inte vara hård mot sig själv. Se till att få en bra sömn, ett varmt bad kan lindra om man mår dåligt. Att inte gå ensam med sina tankar då allt känns jobbigt. Att tala med någon som bara kan lyssna kan göra mycket. Har man serotoninbrist och är mycket deprimerad så behöver man givetvis få professionell hjälp. Men att tänka att det går att ta sig ur en depression och att det kan bli bättee ska man aldrig glömma. 
    Talar ur egen erfarenhet. Har varit djupt deprimerad och haft ångest. Och då har ju medicin hjälpt oerhört mycket i kombination med att tala om det. Att kunna säga att man inte mår bra och att det är ganska tungt just nu är okej. 

Det var lite av mina tips. 
  • Anonym (Hälsa)
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-18 23:36:41 följande:
    Jag tror att det är viktigt att göra det som får en att må bättre. Man kan ta en paus från annat som tar energi från en. Är man deprimerad är det ju ganska svårt att hitta gnistan i även det som fick en att må bra tidigare. Se till att få vitaminer i sig är ganska viktigt, att sänka ribban och inte vara hård mot sig själv. Se till att få en bra sömn, ett varmt bad kan lindra om man mår dåligt. Att inte gå ensam med sina tankar då allt känns jobbigt. Att tala med någon som bara kan lyssna kan göra mycket. Har man serotoninbrist och är mycket deprimerad så behöver man givetvis få professionell hjälp. Men att tänka att det går att ta sig ur en depression och att det kan bli bättee ska man aldrig glömma. 
    Talar ur egen erfarenhet. Har varit djupt deprimerad och haft ångest. Och då har ju medicin hjälpt oerhört mycket i kombination med att tala om det. Att kunna säga att man inte mår bra och att det är ganska tungt just nu är okej. 

Det var lite av mina tips. 
    Tack för tipsen.

Jag har inget badkar tyvärr... men jag kanske får ta mig till ett badhus ibland eller så..

Sömnen ska jag försöka jobba på. Jag har svårt att slappna av...
    Medicin är jag tveksam till, jag har provat det förr.
    Känns bättre utan.
Svar på tråden Vänt livet?