• Anonym (S)

Alkohol och planerar barn

Det låter väldigt kontrollerande ja, att i 3 månader diskutera vad du ska göra på en möhippa. 
    Vad spelar det för roll om du ska på klubb eller inte...

Du funderar på om han är kontrollerande eller inte...bara den frågan, den känslan säger nåt om ert förhållande, att du börjar tvivla på ditt omdöme.

Det finns massa forskning om att bli gravid och alkohol och han kan säkert hitta siffror om han vill men det är knappast poängen...poängen blir ju att han verkar vilja bestämma över dig och vad du gör...Det är inte fullt friskt att fastna i ett kvartal om detta....

• Anonym (S)
    Heloma023 skrev 2023-01-14 14:27:24 följande:

Min känsla jag får är att han vill ju helst att jag inte går på möhippan eller ut på klubb. Han säger inte det rakt ut utan det han gör är att han försöker med omvägar Indirekt. Så att jag själv ska göra det valet, att det ej är passande för en gift kvinna att stå på klubb en stund med tjejerna. 

han kommer alltså med argument och i det här fallet riktar han det på alkoholen. han har ett utmärkt tillfälle att använda sig av fertiliteten för den är svår att argumentera emot. För då framstår jag som dubbel eftersom vi sagt att vi ej ska dricka. Däremot har jag sagt att det får endast hända isåfall vid speciella tillfälle . 

det som är mest jobbigt är att jag ska alltså på en möhippa med restriktioner?. Så jag har ju tappat lusten helt egentligen. Men vill inte vika mig.

Hans beteende är väldigt typiskt och även dina reaktioner för det som kallas normaliseringsprocessen.
    Att man slutar göra sånt man brukar, man slutar prata med vissa, slutar med vissa kläder eller går på fester etc...man börjar anpassa sig. För husfridens skull, för att den andres missnöje förstör glädjen och för att man börjar  tvivla på sitt egna omdöme.

Han kan ju inte bestämma vad som är passande för dig. Det gör du.
    Han kan inte bestämma om du ska ha roligt eller ej. Det gör du.
    Om han känner oro eller olust så är det hans känslor som han får hantera. 

Du har val. Lämna inte över dem till honom. Och ta inte ansvar för hans känslor.
  • Anonym (S)

En del svar i denna tråden gör mig mörkrädd.

Läser man TS alla svar så framträder det en väldigt obehaglig bild...mannen har kommenterat kläder, umgänge och shamar henne för att hon ska på klubb som gift kvinna. Han har grälat med henne i 3 mån (!) om att hon ska gå på en möhippa...Det handlar alltså INTE om att han så gärna vill få bli pappa eller om omtanke...utan om kontroll.

• Anonym (S)
    Drottningen1970 skrev 2023-01-14 15:59:16 följande:

Och hur tänker du att en bikini eller en vän från studietiden  påverkar en eventuell graviditet?

Allt detta som beskrivs är ett sjukt och obehagligt beteende. Graviditeten som ännu ej finns är bara ett svepskäl.

Normaliseringsprocess som det ylas om i tid och otid handlar om alla kvinnor som tidigt i relationer VÄLJER att ignorera röda flaggor som är rätt uppe i fejset och viftar sen påstår man att man var maktlös när man ligger där med avsparkat käkben och sprucken mjälte. 

Det provocerar mig oerhört att man väljer att blunda.

Tycker ditt sätt att beskriva detta är väldigt förenklat...

Normaliseringsprocessen handlar ju om att gränserna flyttas succesivt och man succesivt anpassar sitt beteende...tills man inte längre tänker på det...
    Det sker med små små steg som knappt märks och i början är det ofta förklätt som omtanke/komplimanger...som att partnern alltid kommer och hämtar en, säger att man ska byta från den urringade till en annan  klänning istället för man är så fiiiin i den andra...sen succesivt kommer pikarna, kontrollerandet blandat med komplimangerna och omtanken...och ofta har man redan hunnit få känslor som ju inte gör saken lättare....

Jag har inte levt i sådan relation men har haft en syster och nära vänner som hamnat där....och arbetat en period med med våld i nära relation inom kommunen.
    Jag blir mer provocerad av att detta beteende förskönas genom film och tv...som Twilightfilmerna, 50 shades of Grey etc...Vi matas med att kontroll=omtanke och kärlek...
  • Anonym (S)
    Heloma023 skrev 2023-01-18 10:01:13 följande:

vi har barnen varannan helg, det funkar ej att ha de hör på vardagar pga skolorna. Då träffas syskonen varje gång, så på så sätt har det funkat. 

julen funkar också då barnen firar på dagen med mammorna och så har det alltid varit innan han träffade mig sedan på kvällen med min mans familj. Det har bara blivit så att vi aldrig ses med mammorna för man går om varandra och det är min man som åker och hämtar de, då ja kan jobba lite på helger. 

han är förövrigt en bra pappa det ska jag inte ljuga om, tar sitt ansvar vad det än är. Men nu lever jag med honom det är ju en annan femma. Hans kontrollbehov är jätte jobbigt för mig. 

vi har tjafsat återigen hela helgen om möhippan igen! Denna gång eskalerade det faktiskt så till slut sa jag att jag lämnar honom. Det tog han jätte hårt och efter 3 dagar kom jag hem igen och nu ska han verkligen ?kämpa med sitt beteende? 

han träffar en psykoterapeut också, men jag har helt ärligt inget förtroende för honom, så mitt ultimatum är att jag ska märka av skillnad nu fram till sommaren. Då har jag iaf gjort allt jag kunnat och gett psykologhjälp en ärlig chans.  vet bara att jag ej klarar av att leva såhär, är 30+ vill bara ha lugn och ro.

Jag tänker att vara en bra förälder handlar om så mycket mer än bara omsorgen och bemötandet av barnet, det handlar om att vara en förebild och att ge grundvärderingar och lära livsstrategier.
    Då kan man inte vara en "skit" mot sin partner för det formar ju både barnets syn på sig själv och synen på kärlek och relationer...och att växa upp med en förälder som utövar psykisk misshandel på den andre är väldigt skadligt...

Sen är det väl bra att han har tagit hjälp men det räcker ju inte enbart.
    Förutsättningen för långvarig förändring är ju att HAN vill förändras för SIN skull, inte av rädsla att du ska försvinna.
    Hade han bestämt sig att "verkligen kämpa med sitt beteende" om inte ultimatumet hade funnits?
    Mest troligt inte...utan han hade kört på tills du hade backat från möhippan...och sen hade det kommit nya saker han hade velat kontrollera...

Han behöver ju lära sig att sätta gränser för sig själv annars kommer ert eller något förhållande aldrig att fungera.
Svar på tråden Alkohol och planerar barn