• Heloma023

Alkohol och planerar barn

Hej. 

ska försöka fatta mig jättekort?

vad anser ni om att dricka alkohol vid speciella tillfällen som bröllopp under tiden man försöker bli gravid? 

min sambo är lite kontrollerande i vår relation och nu har vi fastnat i en diskussion där vi är jätte osams angående alkohol. 

jag ska på möhippa och bröllopp (vi ska dit tsm). 

han anser att det är jättedumt att dricka 1-2 glas vin vid dessa tillfälllen. 

vi dricker aldrig typ, och nu börjar jag känna mig mentalt störd angående detta. Jag kan inte skilja på om han försöker kontrollera mig vid möhippan, observera har han bråkat med mig angående möhippan i 3 mpnader nu, för att vi ska vidare på klubb. Jag går aldeig På klubb för att jag har passerat den åldern Känner jag, detta är ett undantagsfall.

vad anser ni?

• Svar på tråden Alkohol och planerar barn
  • Citronella

Det har ingen påverkan på ditt framtida barn eller förmåga att bli gravid så jag förstår inte hans moralpanik. 

• Anonym (Galet)

Du förstör inget men han har noll koll...
    Vill du  verkligen skaffa barn med honom? Det där lär ju inte vara det enda han kontrollerar dig med. 

• Cereal Killer

Det forskningen som finns kring detta tyder på, är att de första 14 dagarna efter befruktningen så leder en eventuell påverkan på det befruktade ägget till så stora skador att det blir missfall. Detta baseras på studier där så pass tidigt drickande inte är associerat med fosterskador. Dock får man vara medveten om att små och mer osynliga skador som lätt nedsatt intelligens, beteendeproblematik senare i livet och liknande, är i princip omöjligt att studera på ett bra sätt, men utifrån teorin verkar det osannolikt att den typen av skador skulle kunna uppkomma så pass tidigt. 

Jag tycker att det är helt upp till var och en. Sen är det alltid svårt när det är mannen som inte vill. I slutändan är det ju kvinnans kropp och ingen annan än hon själv har rätt att avgöra vad hon gör med den, men jag kan också känna en viss förståelse för pappan. Har du inte haft ägglossning ännu och ni normalt inte dricker i alla fall, så kanske det enklaste skulle vara att hoppa över försöket den här månaden?

• Heloma023

Har redan haft ägglossning och inväntar min mens. U om 2 dagar, möhippan är om 7 dagar. :/

jag har förståelse men jag kan inte avgöra om det är hans kontrollbehov och att han använder fertiliteten för att jag inte ska dricka. 

han har även uttryckt sin oro för att dricka och gå på klubb, han har jättesvårt att acceptera det.

• Tom Araya
    Heloma023 skrev 2023-01-14 01:34:42 följande:

Har redan haft ägglossning och inväntar min mens. U om 2 dagar, möhippan är om 7 dagar. :/

jag har förståelse men jag kan inte avgöra om det är hans kontrollbehov och att han använder fertiliteten för att jag inte ska dricka. 

han har även uttryckt sin oro för att dricka och gå på klubb, han har jättesvårt att acceptera det.

Jag skulle nog beteckna det som kontrollbehov eller okunskap, ev en kombination av båda, snarare än sunt förnuft och omtanke.
  • Drottningen1970

Din man är hysterisk. Detta kontrollerande borde göra att du tänker dig för innan du skaffar barn med honom. Man kan leva som vanligt när man försöker skaffa barn. OM du skulle råka ha en tidig graviditet när du dricker vin då påverkar det inte fostret då fostret är självförsörjande de första veckorna.

• mammabitch

Så vad händer om du väl plussar? ska du inte gå utanför dörren då och leva på överkokt och okryddad mat? Nej din sambos kontrollerande är inte på något sätt relevant( kan ju bevisas av hur många barn som ju tyvärr blir till på fyllan) och du behöver sätta ner foten och överväga noga om det överhuvudtaget är en bra idé att skaffa barn med denne man.

• Anonym (Bea)

Han beter sig inte normalt och jag hade verkligen inte velat ha barn tillsammans med honom.

www.varningstecken.n.nu 

Läs också om normaliseringsprocessen (googla så hittar du info). Var rädd om dig och låt ingen ta makten över ditt liv! 

• Anonym (Usch)

Jag skulle dra öronen åt mig rätt fort om min man skulle vilja kontrollera mig på det sättet.

Svar på tråden Alkohol och planerar barn