• Anonym (Inlaga)

Nån som vet vad inlaga heter på engelska?

Ah, som rubriken lyder: finns det nån som vet vad inlaga, alltså när det gäller böcker (inlaga vs omslag), heter på engelska? Jätteglad om nån vet, och ta gärna med källa om ni har!

• Svar på tråden Nån som vet vad inlaga heter på engelska?
  • Embla twopointoh

Alltså i betydelsen sidorna där själva bokens text finns?

Text block är det jag får upp i huvudet, men jag är ingen expert på området.

• Anonym (de flesta)

De flesta även i branchen säger nog mest bara pages. Inset och body har jag också hört/sett användas.

Källa: personlig erfarenhet av att få böcker utgivna på engelska.

• Anonym (Inlaga)
    Anonym (Mom) skrev 2023-01-14 19:37:26 följande:

Låter som typ book bindning? du kanske kan hitta rätta ordet här i denna länk om olika sorters book bindning:
    https://bambra.com.au/news/a-guide-to-book-binding-types/

Nej, alltså, "inlaga" syftar på typ sidorna i en bok. Men tack iaf!
    Embla twopointoh skrev 2023-01-14 19:37:42 följande:

Alltså i betydelsen sidorna där själva bokens text finns?

Text block är det jag får upp i huvudet, men jag är ingen expert på området.

Exakt det ja! "Text block" ? är det alltså din intuitiva översättning, eller nåt du har ett minne av att du sett användas?
    Anonym (de flesta) skrev 2023-01-14 19:38:25 följande:

De flesta även i branchen säger nog mest bara pages. Inset och body har jag också hört/sett användas.

Tack! "Inset" låter väldigt rimligt!

• Embla twopointoh

Hittade detta när jag googlade snabbt:

Text block

Most simply the inside pages of a book. More precisely, the block of paper formed by the cut and stacked pages of a book. Collectively, the bound pages of a book as distinct from its covers, boards, end papers, dust jacket or other accoutrements.

Källa: www.biblio.com/book_collecting_terminology/text-block-256.html

Jag såg det också skrivas textblock, och synonymer jag hittade var body och book block.

• Embla twopointoh
    Anonym (Inlaga) skrev 2023-01-14 19:44:39 följande:
     "Text block" ? är det alltså din intuitiva översättning, eller nåt du har ett minne av att du sett användas?
    Anonym (de flesta) skrev 2023-01-14 19:38:25 följande:

Tack! "Inset" låter väldigt rimligt!

Ja, det var vad jag intuitivt kom på. Och det visade sig stämma när jag googlade.

Jag googlade även inset, men fick inga träffar alls.
  • FuckGoggleAskMe

Nu vet jag inte specifikt om böcker hur det heter, men i en del andra sammanhang kallas huvudtexten body. Dvs in addition to the body of the text, there could be footnotes, annexes etc. 

• Embla twopointoh
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-14 19:53:52 följande:

Nu vet jag inte specifikt om böcker hur det heter, men i en del andra sammanhang kallas huvudtexten body. Dvs in addition to the body of the text, there could be footnotes, annexes etc. 

I det sammanhanget ska väl body snarare översättas brödtext?
  • FuckGoggleAskMe
    Embla twopointoh skrev 2023-01-14 20:16:35 följande:
    Vet inte hur body of text ska översättas till svenska, har bara jobbat med texter på engelska. Och har inte jobbat med böcker. 
  • Anonym (Inlaga)
    Embla twopointoh skrev 2023-01-14 19:45:47 följande:

Hittade detta när jag googlade snabbt:

Text block

Most simply the inside pages of a book. More precisely, the block of paper formed by the cut and stacked pages of a book. Collectively, the bound pages of a book as distinct from its covers, boards, end papers, dust jacket or other accoutrements.

Källa: www.biblio.com/book_collecting_terminology/text-block-256.html

Jag såg det också skrivas textblock, och synonymer jag hittade var body och book block.

Ah men gud va bra!! Tack så jättemycket!!
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-14 19:53:52 följande:

Ah fast det är ju en annan sak, inte det samma som inlaga
    Embla twopointoh skrev 2023-01-14 20:16:35 följande:
    Precis.

Svar på tråden Nån som vet vad inlaga heter på engelska?