• Anonym (Cilla8)

    39 år och barnlös

    Hej! Jag är 39 år och känner en hel del fysiska besvär som svettningar vid fysisk aktivitet, värmekänslor och denna vecka har hela kroppen kliat och jag har fått kraftiga gråtattacker, får panik för att jag är livrädd att jag ej kan få barn. För två år sedan sa läkaren att jag inte var i klimakteriet då de kollade prover plus att de gjorde undersökningen av äggstockar och äggblåsor. "Nej du är inte i klimakteriet". 

    Jag är 162 cm och väger snart 70 kilo. Har gåtr upp ca 10 kg på ett år.
    Så enligt BMI är jag överviktig. 

    Menscykeln varierar mellan 25-29 dagar. 
    Oftast kommer den dag 25-27. Men blöder bara 3 dagar, ibland 4.

    Vill så gärna kunna få barn. Men är det helt kört nu?

  • Svar på tråden 39 år och barnlös
  • Anonym (Emma)

    Ok men vad väntar du på.. försöker du få barn nu på något sätt? Är du singel så åk till Danmark för insemination, du börjar ju närma dig 40 år.

  • Anonym (Cilla8)

    Korrigering. Svettas alltså vid normala sysslor, inte träning. Tränar ej då jag haft så låg energi senaste åren. 

    Värmekänslorna dök för första gången upp för två år sen, det var då jag sökte hjälp hos läkare för att kolla vad det berodde på, då konstaterades det att jag inte var i klimakteriet. 

    Nu har det dykt upp kraftigare symptom. Känns som jag blir tokig. Och sen veta att man aldrig kanske får chansen att bli gravid gör att jag just nu är helt förtvivlad.

  • Anonym (Cilla8)

    Jag har en sambo. Vi har nu börjat försöka men är livrädd att det är försent. 

  • Anonym (Omtagning)

    Gå och ta om proverna. Allihopa- FSH, AMH, prolaktin, LH och progesteron. Och dessutom TSH. Huruvida det är kört är ju omöjligt för oss att svara på. Inte ens proverna kan ju helt hundra säga om det är kört. Lika lite som de kan säga att det verkligen kommer gå. Men de kommer ge ett hum. Man kan aldrig veta om man kan bli gravid förrän man försökt. Skulle det sen visa sig svårt eller omöjligt finns ju äggdonation. Då har du tio år till på dig att få barn.

  • Anonym (Cilla8)
    Anonym (Omtagning) skrev 2023-01-14 21:36:41 följande:

    Gå och ta om proverna. Allihopa- FSH, AMH, prolaktin, LH och progesteron. Och dessutom TSH. Huruvida det är kört är ju omöjligt för oss att svara på. Inte ens proverna kan ju helt hundra säga om det är kört. Lika lite som de kan säga att det verkligen kommer gå. Men de kommer ge ett hum. Man kan aldrig veta om man kan bli gravid förrän man försökt. Skulle det sen visa sig svårt eller omöjligt finns ju äggdonation. Då har du tio år till på dig att få barn.


    Ok, är det så att man behöver ta dom en viss tid i menscykeln?
  • Elin pelin

    Det är många som får barn vid 40+ Det är klart att det kan vara svårare, men de som har det svårt hade kanske haft det svårt vid 25 också?!  Försk tänka positivt, att om andra lyckas så kommer du också lyckas, negativa tankar gör ingen lycklig och jag är övertygad att vi påverkar allt som händer genom vår inställning. Inte att vi lättare blir gravida om vi tänker positivt men att negativa tankar gör det svårare. Samma sak om vi är sjuka så har vi svårare att bli friska med en negativ inställning, vi mår helt enkelt bättre med rätt inställning och det påverkar inte kroppen negativt.

  • Anonym (Cilla8)

    Om jag inte lyckas bli gravid naturligt, är det väl kanske dags för ivf. Kan man då försöka med egna ägg? Någon som lyckats med ivf och egna ägg i förklimakteriet?

  • Anonym (Omtagning)
    Anonym (Cilla8) skrev 2023-01-14 21:42:45 följande:
    Ok, är det så att man behöver ta dom en viss tid i menscykeln?
    Ja, alla utom progesteron ska tas dag 3. Progesteron ska tas en vecka efter förmodad äl. Dag 21 brukar man säga, men i ditt fall kanske helt nån dag innan.
    Ge inte upp nu innan du ens vet nånting! Finns mycket hjälp att få dessutom.
  • Anonym (Cilla8)
    Anonym (Omtagning) skrev 2023-01-14 21:46:29 följande:
    Ja, alla utom progesteron ska tas dag 3. Progesteron ska tas en vecka efter förmodad äl. Dag 21 brukar man säga, men i ditt fall kanske helt nån dag innan.
    Ge inte upp nu innan du ens vet nånting! Finns mycket hjälp att få dessutom.
    Borde inte läkare och gynekolog sett till att proverna togs på rätt dag i menscykeln? Fick ta dom mitt i menscykeln.
  • Anonym (Omtagning)
    Anonym (Cilla8) skrev 2023-01-14 21:55:05 följande:
    Borde inte läkare och gynekolog sett till att proverna togs på rätt dag i menscykeln? Fick ta dom mitt i menscykeln.
    Det var ju inte specifikt för att kolla fertiliteten du tog proverna då så då tyckte de väl att det kvittade. Men ska de kollas med tanke på fertilitet ska de tas de här dagarna. TSH går iofs ta andra dagar, men man brukar ta det dag 3 också ihop med alla de andra.
Svar på tråden 39 år och barnlös