• Sun 15 Jan 2023 11:07
    2880 visningar
    4 svar
    4
    2880

    4 år och bajsar i kalsongerna

    Vet inte riktigt vad vi ska göra. 

    Mitt november barn född 2018 bajsar nästan varje dag på sig på förskolan (ibland när vi är borta, väldigt sällan hemma). 

    På förskolan säger han inte till och pedagogerna har hittills inte märkt det. Vi upptäcker det när vi hämtat om det är mycket eller när vi kommit hem. 

    Hur ska vi kunna hjälpa honom? 
    Orolig att det ska vara något större fel som inte kommer gå över.

  • Svar på tråden 4 år och bajsar i kalsongerna
  • Sun 15 Jan 2023 11:15
    #1
    +1

    Händer det bara på förskolan? Jag hade pratat med pedagogerna, dom kan säkert vara med behjälplig och ta sonen till toa tills han lär sig att säga till själv att han behöver det.

  • Sun 15 Jan 2023 11:30
    #2

    Jag vet ett barn som hade problem med toan på förskolan eftersom det nästan alltid stod någon på kö utanför. Hon blev stressad av det och bara kissade lite snabbt, eller höll sig helt tills det kom i byxorna. 

    Finns det tillräckligt med pedagoger eller har han svårt att be om hjälp med toabesöken för att de vuxna är så upptagna med annat? 

    Att pedagogerna inte märker det låter konstigt. Det luktar ju rätt mycket. :-/ 

    Bajsar han på toa hemma? I så fall är ju problemet på förskolan och inte i hans mage. Annars är förstoppning en vanlig orsak till att barn bajsar på sig. 


    https://www.1177.se/skane/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/tarmbesvar/nar-barn-bajsar-pa-sig/

  • Sun 15 Jan 2023 11:43
    #3

    Prata med barnet och kontakta vården. Förstoppning är som sagt en möjlig orsak och kan ta tid att få bukt med. 

  • Mon 16 Jan 2023 08:58
    #4
    Greken skrev 2023-01-15 11:07:37 följande:
    4 år och bajsar i kalsongerna
    Vet inte riktigt vad vi ska göra. 
    Mitt november barn född 2018 bajsar nästan varje dag på sig på förskolan (ibland när vi är borta, väldigt sällan hemma). 
    På förskolan säger han inte till och pedagogerna har hittills inte märkt det. Vi upptäcker det när vi hämtat om det är mycket eller när vi kommit hem. 
    Hur ska vi kunna hjälpa honom? 
    Orolig att det ska vara något större fel som inte kommer gå över.
    Det handlar nästan alltid om förstoppning när större barn bajsar på sig. Kontakta en läkare för behandling med tex Movicol.

    Barn i den åldern kan hålla sig, men när det blir för fullt så läcker det ut. Till slut blir tarmen okänslig och barnet känner inte ens att det är bajsnödigt eller bajsar lite. Då behövs medicin mot förstoppning, ofta under ganska lång tid för att komma åt problemet. 

    Det är ovanligt att det beror på något allvarligt. 
Svar på tråden 4 år och bajsar i kalsongerna