• Anonym (Flickvän)

Pojkvän blir tjockare o tjockare

Jag o min sambo har vart ett par i 3 år. När vi träffades var han extremt tränad o hade riktiga magrutor. Sen gick det utför helt. Han o hans kompis började renovera o kunde utan problem dricka 30 öl var på en helg. Magen växte o växte. Han blir bara tjockare o tjockare o jag börjar känna att jag inte attraherad på samma sätt som tidigare. På ett sätt har han inset det själv. Han var flertalet gånger sagt att nu måste han börja äta nyttigare för han har fått upp i vikt. Men det känns mer som ord. Ibland börjar han fasta dvs skippa feukost men sen äter han lika mycket till middag. Träna har han alltid gjort så det är inget problem där, men det är maten. Äter vi pizza äter han 1,5 pizza utan problem. Maten vi lagar räcker knappt till matlådor då han utan problem äter 3 gånger så mycket som mig. jag har aldrig sett så stora portioner. Det blir både dyrt o jobbigt att behöva laga mat dagligen. Kokar jag ris eller pasta för 10 portioner räcker det till 4.  Hans kläder passar inte längre. Jag räknade på hans BMI o enligt det har han fetma. Han är som sagt tränad o har muskler men har fått jätte mage o rumpa. Han väger 105 kg till 185 cm. Nu har t.o.m. hans kompisar börjat påpeka det o min mamma frågade mig om vi inte ska börja tänka på maten. Jag vet inte hur jag ska göra eller om man kan ta upp det. Han är inte extremt tjock, men jag är rädd för att det bara ska bli värre o värre. Har ni några tips?

• Svar på tråden Pojkvän blir tjockare o tjockare
  • Anonym (Johanna)

Men det där är ju ändå upp till honom. Hans kropp, hans val. Antingen får du acceptera det eller gå vidare... Min man har också lagt på sig, ca 10 kg tror jag, om inte ännu mer. Hur han såg ut förut tilltalar mig mer, men jag kan ju inte tvinga honom att gå ner i vikt. Han är fullt medveten om sin viktökning, men vad ska jag göra åt det om han inte själv har viljan att tappa vikt?

• Anonym (Flickvän)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-01-16 16:28:00 följande:

Men det där är ju ändå upp till honom. Hans kropp, hans val. Antingen får du acceptera det eller gå vidare... Min man har också lagt på sig, ca 10 kg tror jag, om inte ännu mer. Hur han såg ut förut tilltalar mig mer, men jag kan ju inte tvinga honom att gå ner i vikt. Han är fullt medveten om sin viktökning, men vad ska jag göra åt det om han inte själv har viljan att tappa vikt?

Självklart. Men det är ju heller inte sunt för kroppen att vara överviktig. en kompis sambo gick upp massa o drabbades av diabetes. 
  • Anonym (J)

Du skriver ju att han provat dieter. Då vet han alltså om att han gått Upp i vikt. Så nej du behöver inte ta upp det. Viljan att vilja gå ner i vikt måste komma inifrån. annars kommer han om inte annat bÖrja smyga med det osv . 

• Embla twopointoh

Förmodligen förstår han själv att han är tjock, det behöver han inte höra från andra. Om du upplever hans vikt som ett problem kan du försöka prata med honom, men försiktigt och bara en gång. Tjata inte.

När det till kommer vad man ska göra åt det, så är första steget hans vilja.  Livsstilsförändringar måste komma från personen själv, om omgivningen skammar eller utövar påtryckning blir det sällan bra.

Sedan är personer olika. En del vill ha 'sällskap' på vägen, eller behöver någon som uppmuntrar och drar för att inte falla tillbaka i gamla vanor, andra tycker det är enklare att vara ifred.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Flickvän) skrev 2023-01-16 16:30:32 följande:
    Självklart. Men det är ju heller inte sunt för kroppen att vara överviktig. en kompis sambo gick upp massa o drabbades av diabetes. 
    Nej, det är ju iofs sant... Men han behöver inte höra att han är tjock (menar inte att du hade tänkt säga det till honom heller). Han verkar ju medveten om det. Föreslå gemensamma promenader/löpturer, säg att du hade tyckt det vore skönt och att det hade varit roligt om ni gör det tillsammans? Att du känner att DU vill bli mer hälsosam/få bättre kondis etc
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-01-16 16:40:14 följande:
    Nej, det är ju iofs sant... Men han behöver inte höra att han är tjock (menar inte att du hade tänkt säga det till honom heller). Han verkar ju medveten om det. Föreslå gemensamma promenader/löpturer, säg att du hade tyckt det vore skönt och att det hade varit roligt om ni gör det tillsammans? Att du känner att DU vill bli mer hälsosam/få bättre kondis etc

Ja medveten är han ju till viss del. Men Kånns mer som han tagit för givet att nu har han mig o behöver inte bry sig. 

tråningen är det ju inget fel på utan han tränar för fullt. Men träna hjälper inte så mycket när man äter 3 gånger så mycket än vad man ska

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Flickvän) skrev 2023-01-16 16:42:08 följande:

Ja medveten är han ju till viss del. Men Kånns mer som han tagit för givet att nu har han mig o behöver inte bry sig. 

tråningen är det ju inget fel på utan han tränar för fullt. Men träna hjälper inte så mycket när man äter 3 gånger så mycket än vad man ska

Matkasse då? Då är ju portionerna begränsade så att säga... Köper man för 2 pers så får man ju hålla sig till det tänker jag. Då kan man ju inte äta 3 portioner...
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-01-16 16:44:52 följande:
    Matkasse då? Då är ju portionerna begränsade så att säga... Köper man för 2 pers så får man ju hålla sig till det tänker jag. Då kan man ju inte äta 3 portioner...
    Det var faktiskt smart. Det ska jag föreslå. 
  • Anonym (JD)

Jag känner sååå igen mig i det du skriver, om man bortser från olikheten i att min partner aldrig tränat och troligtvis aldrig kommer att göra det heller. Jag tycker jag har försökt så många gånger att få han att förstå att hans berg på tallriken är alldeles för mycket mat. Ät lite och ofta men nej, han äter en rejäl portion till middag motsvarande 3 normala portioner och sen ska lunchlådan till dagen efter maxas så locket knappt går att stänga. Han äter bara 2 mål om dagen på vardagarna, på helgerna småäter han hela tiden plus den dör rejäla middagstallriken. Min kille är riktigt tjock runt magen, jag blir äcklad av det och kan bara känna lustctill honom med lampan släckt. Men vad kan jag göra, han borde veta hur han ser ut. Jag kan inte tvinga han att äta normalt eller att börja träna.
    Jag själv har en matproblematik som gör att jag inte känner aptit som en normal person gör och det verkar ha påverkat honom till att äta desto mer när han väl äter, typ som att han kompenserar för vad jag inte gör. Så var det i mitt förra förhållande också, exet var tränad och mån om utseendet men efter några år blev han tjock och hade samma överdrivna matportioner som min nuvarande kille har.

• Anonym (Flickvän)
    Anonym (JD) skrev 2023-01-16 16:48:56 följande:

Jag känner sååå igen mig i det du skriver, om man bortser från olikheten i att min partner aldrig tränat och troligtvis aldrig kommer att göra det heller. Jag tycker jag har försökt så många gånger att få han att förstå att hans berg på tallriken är alldeles för mycket mat. Ät lite och ofta men nej, han äter en rejäl portion till middag motsvarande 3 normala portioner och sen ska lunchlådan till dagen efter maxas så locket knappt går att stänga. Han äter bara 2 mål om dagen på vardagarna, på helgerna småäter han hela tiden plus den dör rejäla middagstallriken. Min kille är riktigt tjock runt magen, jag blir äcklad av det och kan bara känna lustctill honom med lampan släckt. Men vad kan jag göra, han borde veta hur han ser ut. Jag kan inte tvinga han att äta normalt eller att börja träna.
    Jag själv har en matproblematik som gör att jag inte känner aptit som en normal person gör och det verkar ha påverkat honom till att äta desto mer när han väl äter, typ som att han kompenserar för vad jag inte gör. Så var det i mitt förra förhållande också, exet var tränad och mån om utseendet men efter några år blev han tjock och hade samma överdrivna matportioner som min nuvarande kille har.

Man får dåligt samvete för att mman själv börjat tappa attraktionen med? sen för mig är det även ett problem att det blir dyrt o jobbigt. Jag är jätte glad att han gillar maten vi lagar, men hade önskat det räckte så man slapp laga varje dag. Jag hade klarat mig på en måltid om dagen o sen kanske äta macka, omelett eller något enkelt på kvällen.  Sen tex om vi lagar lax så är det 4 filéer. Då tar han 2 st så det bara är en över till oss dagen efter ist för att det hade räckt för oss båda. o jag vet att han blir mätt. Det säger han själv, men han äter för att det är gott. Det får man absolut göra , men jag tycker ändå man ska tänka att varje dag behöver man inte ta flera portioner, det kan man göra på helgen?
Svar på tråden Pojkvän blir tjockare o tjockare