• LFF

    Elbil på vinter och långresor?

    Ni som har elbil och åker upp till fjällen (Åre/Vemdalen speciellt) på vintern, hur funkar det? Tänker just under högsäsong när det är många som är ute och reser. Vi håller på och kikar på ny bil när leasingen går ut i höst på den befintliga bilen (förmånsbil via sambons jobb) och då är elbil ett stort alternativ. Det vi i synnerhet kollat på är Skoda Enyaq (behöver bra bagageutrymme då barnen spelar hockey). Det som tar emot gällande elbil är ju just detta med att ladda på vägen upp så jag är nyfiken, hur funkar det för er som har elbil och gärna åker upp till fjällen tex vecka 9? Funkar det smidigt? Är det ofta kö till laddning? Fungerar laddningen som den ska? Hur många gånger behöver ni ladda på vägen upp när det är minusgrader?

  • Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?
  • TvillingmammaVästgöte

    Det blir nog väldig kallt med elbil i fjällen? Bensin och diesel värmer ju även upp kupén. Skall batteriet även värma kupén när det är tjugo minus lär ju inte batteriet räcka länge antar jag? Någon som har erfarenhet? Jag är också intresserad av detta.

  • LFF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-17 15:03:28 följande:

    Det blir nog väldig kallt med elbil i fjällen? Bensin och diesel värmer ju även upp kupén. Skall batteriet även värma kupén när det är tjugo minus lär ju inte batteriet räcka länge antar jag? Någon som har erfarenhet? Jag är också intresserad av detta.


    Ja, alltså jag förutsätter ju att man använder klimatanläggningen även vintertid precis som man gör med en fossilbil. Vi har en Skoda Superb iV nu och älskar den men vill inte köpa loss den i höst utan behöver hitta en ny pärla. Vill helst inte att det blir syskonet Passat GTE även om det lutar åt den. 
  • cosinus

    Vi har en elbil men vi har en äldre modell med litet batteri så den kommer aldrig någonsin att närma sig ett fjäll. Den går en solig sommardag c:a 12 mil (och då kör man inte motorväg).

    Men rent generellt med elbil och kyla så upplever jag med min bil att den inte går så mycket kortare när det är kallt (och jag har provat köra ner mot -23) om man ser bara till körningen. Det är skillnad men inte hissnande. Det som däremot drar är just uppvärmning av kupe. Värme i ratten, värme i säten...i princip ingen skillnad alls om det är påslaget men så fort man vill ha varm luft och lite fart på fläkten så tickar det på.

    Jag kör alltid med procenträknaren framme (antar att alla bilar har det) för estimatet hur långt man kommer är helt värdelöst om temperaturen skiljer 25 grader från en dag till en annan samt att det såklart går mer i snömodd än annars. Den bilen jag har baserar körsträckan på hur du kört i närtid och har jag kört asfalt i rimlig hastighet några dagar innan och det sen kommer snö och blir -15 då är det inte ens nära. Däremot så lär man sig fort att dra slutsatser av hur procenten sjunker just den aktuella resan. 

    Min vanligaste rutt är hemifrån till ett ställe barnen tränar. Sommartid ligger den resan på 9-11 % beroende på hur snäll man är på gasen. Vintertid kan det vara allt från 12-23-isch beroende på före och hur sugen jag är på värme i bilen. 

    Vi har alltså två bilar, vi behöver dubbla bilar och därmed kan vi köra all stadstrafik med elbilen men så fort vi ska längre än 5-6 mil (eller behöver vara alla 6 i bilen) så tar vi bensinbilen. Jag vet ärligt talat inte om jag skulle orka med mecket att ladda just för långresorna. Det tankeexperimentet får jag ta den dagen vi bara behöver en bil. Dock kan jag säga att jag är ovan att jaga laddare, jag laddar hemma på natten och det räcker som regel för nästa dygns körning.

  • TvillingmammaVästgöte
    LFF skrev 2023-01-17 15:09:54 följande:
    Ja, alltså jag förutsätter ju att man använder klimatanläggningen även vintertid precis som man gör med en fossilbil. Vi har en Skoda Superb iV nu och älskar den men vill inte köpa loss den i höst utan behöver hitta en ny pärla. Vill helst inte att det blir syskonet Passat GTE även om det lutar åt den. 
    Och vad tror du skall driva klimatanläggningen om inte batteriet?
  • LFF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-17 15:35:35 följande:
    Och vad tror du skall driva klimatanläggningen om inte batteriet?
    Det är självklart att jag vet det och det är ju sånt jag undrar över. Hur ofta behöver man ladda när man åker långt vintertid. Jag förutsätter att den som svarar kör med klimatanläggning på, därav är det outtalat.

    Vi var inne på elbil redan för tre år sedan när vi bytte bil förra gången men då föll det bort eftersom det var sjukt krånligt att ladda eftersom du behövde 20 olika laddkort och appar och Teslas laddare var låsta till Tesla. Nu ha0r man öppnat upp mer och man ska inte behöva 711 abonnemang hos varenda operatör. 

    Detta med elbil är ingen nypåkommen idé hos oss utan det har funnits där hela tiden. Vi hade en förhoppning om att nuvarande bilen skulle bli den sista fossilbilen men det är tveksamt. Utbyggnaden går långsamt.
  • Studentpappa

    Varför inte köpa en Tesla model Y nu när man sänkt priset? Enyaq är det ju sjukt lång leveranstid på, även om det kanske lättar nu när många väljer tesla istället.

    Är det någon gång det är kö till laddarna så är det väl påsk och v9. Även elbilar har värme...

    Tar ni en ID4/Enyaq kommer ni ca 25-30 mil beroende på temp och väglag under vintern. Väljer ni en MY kommer ni lite längre.


    Ride it like you stole it
  • Skogstrollet19

    Vi har en elbil som går ca 35 mil på sommaren. På vintern är det bara hälften. Motorväg med hastigheter över 90 km/h är rena räckvidddöden. Dvs upp till Vemdal skulle jag behöva ladda minst 4 gånger och det är verkligen inget som jag är särskilt sugen på. Vi har en bil till som är gammal och går på diesel. Den brukar vi använda när vi åker långt på vintern eftersom den tankar jag en gång bara på hela vägen tur och retur. 

  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-17 17:34:57 följande:

    Varför inte köpa en Tesla model Y nu när man sänkt priset? Enyaq är det ju sjukt lång leveranstid på, även om det kanske lättar nu när många väljer tesla istället.

    Är det någon gång det är kö till laddarna så är det väl påsk och v9. Även elbilar har värme...

    Tar ni en ID4/Enyaq kommer ni ca 25-30 mil beroende på temp och väglag under vintern. Väljer ni en MY kommer ni lite längre.


    Kanske för att den inte ingår bland de valbara bilarna? Det är Audi Q4 E-tron och Enyaq däremot. Även ID3 och 4 men där blir det lite komplicerat med 2-3 hockeytrunkar i bagaget (det ska få plats minst två trunkar, ibland 3). Audin har vi inte kollat på dock men gissar att även där blir det en utmaning med bagaget.
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-17 18:19:30 följande:
    Kanske för att den inte ingår bland de valbara bilarna? Det är Audi Q4 E-tron och Enyaq däremot. Även ID3 och 4 men där blir det lite komplicerat med 2-3 hockeytrunkar i bagaget (det ska få plats minst två trunkar, ibland 3). Audin har vi inte kollat på dock men gissar att även där blir det en utmaning med bagaget.
    Q4 är inte större än Enyaq bara dyrare och sämre utrustad. Svårt att veta när det inte framgick i ts, jag får välja vilken bil jag vill så länge den är inom budget och MY och Enyaq kostar ju lika nu 80X till och med dyrare.

    Har ni bara dom att välja på hade jag valt Enyaq, sen är ju leveranstid en faktor och där ligger ju ingen i VW-koncernen särskilt bra till. Får han välja en bil som finns i lager hos handlare?
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

    Eller det är väl en sanning med modifikation, vi får välja vilken elbil eller laddhybrid vi vill. Fossilbil är inte tillåtet..


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?