Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Plus size?

Anonym (5) skrev 2023-01-17 21:13:53 följande:

Stämmer det verkligen att storlekarna var mindre förut? En Medium idag på valfri kedja vad motsvarade det för 25 år sen? Vad hette den storleken då?

Det blir ju lite svårt att svara på TS fråga pga att längden kan variera så mycket för hur man upplever någons kropp  men om jag utgår från en kvinna som är 1.67 cm lång (medellängd väl?) så skulle jag nog anse att hon är plus size om dom vanliga storlekarna på kedjorna inte passar längre och var slutar dom? Är det i storlek 42 i byxor och XL i tröjor? Och vilken vikt har hon förmodligen då... över 75 kg? 

Håller med 
    Däremot så varierade storlekarna mycket mer för 30-40 år sedan.
    En 34:a kunde vara perfekt hos en kedja, väldigt för stor hos en annan kedja 
  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-18 14:58:26 följande:
    Jag tycker det är väldigt stor skillnad. En stl 36 då är kanske 32-34 idag. Nu tänker jag på 80-talet när jag var tonåring. En medium idag på exvis Lindex eller ännu värre Marquet/MQ kan ha varit large eller t om extra large då. Men storlekarna verkar vara mindre på ungdomskedjorna som H&M och liknande. 

MQ har sjukt stora storlekar. 
    32 fanns knappt under 80-talet. Jag fick köpa kläder på barnavdelningen ibland för att storlek 34 var för stort.
    Nu drar jag 38, men drog 34-36 fram till för 10 år sedan. Drog 32-34 innan jag fick barn. Mina två kappor från 1990 fungerar utmärkt däremot, storlek 36.
    De borde vara för små om det stämmer det du skriver 
  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-18 15:42:39 följande:
    Man kanske inte går upp lika mycket över hela kroppen? En kappa är ju oftast inte så tajt. Din axelbredd är förmodligen mer eller mindre densamma som 1990. 

Du har rätt i att 32 inte fanns då, just för att den storleken som heter 32 idag kanske var 36 på den tiden. 

Det är ju ett faktum att storlekarna har blivit större. Men visst skiljer det åt i olika märken och modeller. Just nu är ju exvis lite baggy kläder populära så det är klart att de känns extra stora. 
    Så du menar att jag gått upp 4-5 storlekar. Nix. Jag har några plagg kvar från 80-talet, som jag nästan kan ha och då storlek S. 
    Däremot kan modet påverka. När det varit riktigt tight mode så har jag fått gå upp en storlek t.ex 
  • sextiotalist
    Cusoon skrev 2023-01-18 16:21:48 följande:
    Mina äldsta kläder som jag fortfarande använder är från 90-talet, på dom plaggen har jag 34-36 och Small. Kläder jag köper nu är oftast i 38-40 upp till 42 respektive Medium och Large. Så jodå, kläderna har blivit mindre i storlekarna. Jag är under medellängd och smal.
    Dvs inte större som påståtts tidigare i tråden. Dvs en 34:a idag är som en 36:a var förut 
  • sextiotalist
    Cusoon skrev 2023-01-18 16:40:06 följande:
    Ja precis, jag ser att jag formulerade mig lite konstigt när jag citerade dig, det var mer som en bekräftelse på att storlekarna har ändrats. 
    Jag vet inte om jag tycker att 34 är som 36 är nu, snarare att 34 är som 38. Det är svårt att generellt prata storlekar när kedjor är så olika med deras mått.
    Då är mina kläder från 80-talet och 90 -talet felmärkta. Bra att veta.
    Jo jag har kvar vissa plagg. Byxorna kan jag inte ha längre. Men många toppar och även klänningar.
  • sextiotalist
    Anonym (cc) skrev 2023-01-19 10:05:20 följande:
    Ja, det är därför man har ändrat storlekarna. För att "följa med" i hur folks faktiska kroppar har förändrats över decennierna. Bytet i branschen skedde under 00-talet.

www.allehanda.se/2005-02-03/kladstorleken-har-blivit-storre

Hos oss har en small förändrats från 34-36 till 36-38, medium har förändrats från 38-40 till 40-42 och large från 42-44 till 44-46, säger Mona Nilsson, butikschef på Lindex i Örnsköldsvik.
    Dvs 34, 36 etc är kvar. Det är S, M, L etc som ändrats på Lindex 
Svar på tråden Plus size?