• Anonym (Plus)

Plus size?

När är man plus size enligt eran personliga åsikt? 

• Svar på tråden Plus size?
  • Anonym (l)

När man har över storlek 48 i kläder (dam).

• Anonym (42)

Från 42. Det är väl därifrån plus-storlekar brukar börja. Har själv 42 och räknar mig helt klart som plus size (tjock).

• Cusoon

Storlekar varierar beroende på tillverkare och dessutom är dom mindre än för 20 år sedan så jag tycker det är svårare nu att dra en generell gräns. Långa personer tenderar också välja större storlekar för att inte ärmar och benlängd ska se för korta ut. 

Själv har jag ett spann från 34/36 från vissa tillverkare medan andra tillverkare kräver att jag går upp till storlek 42 för samma passform. Så jag är osäker på var jag drar gränsen men det lutar åt storlek 46/48 på damplagg.

• Anonym (Njae)
    Anonym (42) skrev 2023-01-17 19:16:01 följande:

Från 42. Det är väl därifrån plus-storlekar brukar börja. Har själv 42 och räknar mig helt klart som plus size (tjock).

Det håller jag med om för det beror på hur lång man är också. Plus size då tänker iallafall jag på att man även är överviktig, inte bara lång. Jag kan ha t ex storlek 40/42 när det är sådana där ihopslagna storlekar och jag är så långt från överviktig. Jag är 179 cm lång och väger kring 63-65 så mitt BMI ligger strax under 20. Men mindre storlekar kan bli för korta i ben eller överkropp. 
  • Anonym (M)

Verkligen inte! 42 är medium och 44 large och sedan blir det plus. Det du säger är helt galet. 
    Du kan inte vara tjock i 42 och plus size är du garanterat inte. 
  • TvillingmammaVästgöte

42 tycker jag är normalt. Plus size är från 44 eller 46. Problem för mig är att det ofta är svårt att hitta kläder i 44 , och plus size 44 är för stort och oformligt,
  • Anonym (42)
    Anonym (M) skrev 2023-01-17 20:33:05 följande:
    Verkligen inte! 42 är medium och 44 large och sedan blir det plus. Det du säger är helt galet. 
    Du kan inte vara tjock i 42 och plus size är du garanterat inte. 
    Varför börjar då plus-storlekar på 42?

Är 160 cm och överviktig enligt BMI.
  • Anonym (42)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-17 20:33:53 följande:
    42 tycker jag är normalt. Plus size är från 44 eller 46. Problem för mig är att det ofta är svårt att hitta kläder i 44 , och plus size 44 är för stort och oformligt,
    Håller med om att plusstorlekar är oformliga och stora.
  • Anonym (M)
    Anonym (42) skrev 2023-01-17 20:36:56 följande:
    Varför börjar då plus-storlekar på 42?

Är 160 cm och överviktig enligt BMI.
    Det gör de inte. Bmi har inget samband med klädstorlekar att göra heller. 
  • Anonym (Elsa)

Tänker att plus size innebär att man har en större kropp, inte att man är lång. Från storlek 46 ca.

Svar på tråden Plus size?