• Cusoon

Plus size?

Storlekar varierar beroende på tillverkare och dessutom är dom mindre än för 20 år sedan så jag tycker det är svårare nu att dra en generell gräns. Långa personer tenderar också välja större storlekar för att inte ärmar och benlängd ska se för korta ut. 

Själv har jag ett spann från 34/36 från vissa tillverkare medan andra tillverkare kräver att jag går upp till storlek 42 för samma passform. Så jag är osäker på var jag drar gränsen men det lutar åt storlek 46/48 på damplagg.

• Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-18 16:00:01 följande:
    Så du menar att jag gått upp 4-5 storlekar. Nix. Jag har några plagg kvar från 80-talet, som jag nästan kan ha och då storlek S. 
    Däremot kan modet påverka. När det varit riktigt tight mode så har jag fått gå upp en storlek t.ex 
    Mina äldsta kläder som jag fortfarande använder är från 90-talet, på dom plaggen har jag 34-36 och Small. Kläder jag köper nu är oftast i 38-40 upp till 42 respektive Medium och Large. Så jodå, kläderna har blivit mindre i storlekarna. Jag är under medellängd och smal.
  • Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-18 16:26:51 följande:
    Dvs inte större som påståtts tidigare i tråden. Dvs en 34:a idag är som en 36:a var förut 
    Ja precis, jag ser att jag formulerade mig lite konstigt när jag citerade dig, det var mer som en bekräftelse på att storlekarna har ändrats. 
    Jag vet inte om jag tycker att 34 är som 36 är nu, snarare att 34 är som 38. Det är svårt att generellt prata storlekar när kedjor är så olika med deras mått.
  • Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-18 16:55:34 följande:
    Då är mina kläder från 80-talet och 90 -talet felmärkta. Bra att veta.
    Jo jag har kvar vissa plagg. Byxorna kan jag inte ha längre. Men många toppar och även klänningar.
    Va? Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle dina kläder vara felmärkta? Storlekarna har ju ändrats. Driver du med mig nu? Du skrev ju själv "Nu drar jag 38, men drog 34-36 fram till för 10 år sedan. Drog 32-34 innan jag fick barn. Mina två kappor från 1990 fungerar utmärkt däremot, storlek 36." Ja? Precis..Du kan alltså fortfarande ha dina gamla kappor i storlek 36 men numera köper du storlek 38. Jag säger ju samma sak. Jag bekräftar det du säger, jag säger inte emot. Det är ju samma för mig. Jag använder också kläder jag köpt för 20 år sedan, men jag kan inte få på mig den storleken på nytillverkade kläder.
  • Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-19 10:55:17 följande:
    Dvs 34, 36 etc är kvar. Det är S, , ML etc som ändrats på Lindex 
    Motsvarigheten har förändrats. 
    Både kläder märkta med siffror och bokstäver har ändrats dvs motsvarigheten och måtten på plaggen.

Enligt länken ovan, artikeln från 2005 står det att Lindex Small nu motsvarar 36/38, medium 40/42 och Large 44/46. Du verkar bli förvirrad av hur folk använder begreppen större/mindre. Den som har skrivit artikeln är lika förvirrande den "Har du blivit en klädstorlek mindre?" Nej. Det borde stå har du blivit en klädstorlek större isf. Siffran 38 är högre/större än 36.
    Bar jag Small tidigare eller kläder märkta 34, 36 eller dubbelstorlek 34/36 så får jag gå upp i storlek nu, inte gå ner i storlek. Dvs jag har varken gått upp eller ner i vikt, siffran/bokstaven på storleksmåttet är större, kläderna i sig upplevs då mindre om jag hade varit ovetandes om att storlekstabellen har ändrats, för att då skulle jag köpt en förliten tröja/byxa i 34/36 eftersom att jag nu behöver köpa 36/38 (på Lindex).  Således är 34 i dubbelstorlek XSmall som 32 var förrut. " Det kan bero på att storlekarna blivit större."
Svar på tråden Plus size?