• Anonym (universitetet ger ångest)

Konstant stress som studerande

Nej.
    jag orkar inte längre.
    Studierna stressar mig. 

Jag oroar mig för alla långa kapitel att läsa, alla omfattande uppgifter. Alla uppgifter som verkar för svåra att klara av. Resor till och från universitetet.

Föreläsningar, seminarier, uppgifter att skicka in.
    Jag känner konstant stress, har svårt att sova, koncentrera mig, oroar mig varje gång en ny uppgift publiceras. Får typ hjärtattack!!

Sover få timmar, reser till och från universitetet ca. 1,5 timmar dit. Och så 1,5 timmar hem.
    Det går att åka gratis buss (skolans buss). Men då finns inget bord att ha boken på om man vill läsa, plus att den ofta är ÖVERFULL av skrikande studerande så att man inte kan koncentrera sig.
    Tågen kan jag läsa på, men där är ju problemet att de ställs in ofta.

Nu kanske ni som läser tänker "ja men så är det att studera." Ja, jag vet. Det är jobbigt.
    Tror att jag inte är menad för det här. 
    Jag tycker det är intressant... typ...
    Men jag ORKAR inte. Känns som jag aldrig kommer ikapp. Kan inte ta in det jag läser för böckerna har så lång text.
    Jag förstår det mesta (även det på engelska) men det är så mycket att läsa att jag blir så trött så jag inte orkar läsa längre.

Kanske behöver jag glasögon? 

WHAT TO DP?

• Svar på tråden Konstant stress som studerande
  • Anonym (Jag förstår)

Jag förstår dig verkligen!! 

hade svårt även med gymnasiet/folkhögskola när jag var yngre. 

jag bra VET att jag aldrig kommer klara högskola. Jag pluggade vård och omsorg för två år sen heltid distans samtidigt som jag jobbade natt. 

dock bara deltid. Men under dessa 1,5 år kände jag konstant stress. Som en tyngd över axlarna och nåt jag aldrig blev fri ifrån. 

jag har adhd vilket försvårar. Men det kändes ibland som en omöjlighet att börja en ny kurs. jag fick typ sitta och slå mig i ansiktet. Kom igen nu!!! 

jag klarade utbildningen men dessa prov vi hade efter varje avslutad kurs var hemska. har diabetes och brukar aldrig ha högt socker. Men under dessa prov var det kontakt högt och stressades massor av dom andra eleverna som skrev hur mycket som helst.  

brukar påminna mig om att jag är fri från studierna och borde uppskatta tiden nu när jag ?bara? jobbar. 

detta är inget upplyftande svar. Men jag förstår dig så väl?trots att detta bara har gymnasialt. 

• Anonym (Lycka till)

Försök ta en dag i taget, försök få en överblick,  så att du vet vad som behöver göras och till när. Sen ta en sak i taget med små pauser. Titta inte långt fram och tänk oj ska jag göra allt det där.....det kan göra dig stressad men tanken är ju att det ska finnas tid till allt, att man ska hinna med jobbet på en arbetsvecka o kunna vara ledig på helg o kvällar. Runt tenta brukar det vara svårt dock. 
    Jag tror att du kan komma in i det. Försök ta hjälp med att prata av dig om det som stressar o fråga klasskompisarna om tips, kanske ni kan höras en gång i veckan o stämma av. 
    Nu är det så mörkt ute, försök få solsken och frisk luft o ladda batterierna med sånt som får dig att må bra. Motivationen kommer att gå upp och ned men försök att fortsätta plugga ändå så att du blir färdig med kursen. Glöm inte att fira de uppgifter o tentor som du klarat.
    Jag tror att du kommer klara det galant. Du kommer att hitta dit sätt. Om du blir efter med något måste du väl få en ny chans.
    Alla har nog blivit skoltrötta någon gång och känt att det blivit korvstoppning. Men peppa dig själv nu, vips så har det gått en massa veckor o du har klarat massor a poäng. 
    Kan du prova att läsa och anteckna lite vid sidan om. Läs inte via datorn utan skriv ut, mycket enklare för ögonen. Har du fixat en bra plugghörna hemma? Att det finns plats för alla papper och pärmar etc. 

• Goneril

TS, du har fått många goda råd i tråden, hoppas de kan vara till hjälp. Du måste försöka ordna ditt liv inför studierna, dina långa resor ser jag som ett stort problem, är man outsövd och slutkörd kan man inte prestera. Ja, och planerandet förstås, du måste ha ett schema för studierna.                          Ett annat problem är bristande läsvana, hoppas inte det är så i ditt fall. Den läsvane sveper snabbt över en text och registrerar på en gång det som är väsentligt, "the gist". Den som älskar litteratur och har läst mycket sedan tidiga barnaår har ett försprång, det ska medges. 

• Anonym (J)
    Anonym (!!!) skrev 2023-01-18 08:36:40 följande:

Plugga på distans! Du kan plugga vart i hela Sverige du vill. Själv sitter du på en strand i valfritt land..

Problemet är ju att så många tänker likadant. Alltså blir det ofta väldigt höga intagningspoäng på dessa utbildningar. Iaf de populäraste som tex ekonomi
  • Anonym (Falabella)

Ditt problem är väl snarare pendlingen, mer än studierna.

Jag blir också astrött och värdelös på kvällen om jag ska resa så, och behöver man då plugga på kvällen så- det går ju inte?

Försök hitta en bättre bolösning, om så bara två månader, så du kan känna på en rimlig situation också innan du ger upp?

• nihka

Alla universitet har information om studieteknik, bl a planering och lässtrategier som översiktsläsning. Kanske fungerar det bättre om du kan lyssna på en del texter, kanske samtidigt som du läser. Inläsningstjänst/Oribi Speak?

Mer tid är inte alltid lösningen. Se över hur du studerar så du använder tiden så effektivt som möjligt och att det blir tid över för mat, motion, umgänge, återhämtning och sömn. Det kanske är detta du ska använda de tre timmarna till som du nu spenderar på resor?

Skaffa dig ett inackorderingsrum på studieorten terminen ut och utvärdera innan du ger upp för gott.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!

Hej alla.

Jag fick just ett resultat att jag blev godkänd på senaste tentan! Det känns bra. :)

Jag ligger inte "efter" med något. Men jag är så trött att jag oftast oroar mig för att jag ska ha missat en uppgift eller så....

Att flytta närmare är ju något jag funderar på....
    Likaså att byta program eller kanske till och med studieform.

Det tar väl egentligen inte tre timmar att åka... tåget enkel resa tar ca. 35 minuter, men sedan är det resa ju bussen från min bostad, och så gång från stationen när jag väl är framme... så allt som allt närmare en timme kanske?

Det känns som mer eftersom man ju måste ha lite marginaler för att inte missa buss och tåg.

Det finns vissa saker jag själv kan göra för att inte vara så trött, som att bli bättre på att planera, äta och träna.

Dessutom har jag så sjukt svårt att somna att jag inte alltid sover alla timmar jag behöver. :(

Det lutar åt att jag kollar upp eventuella boenden närmare, eller om jag helt enkelt byter skola... jag vet inte...

• nihka
    Anonym (universitetet ger ångest) skrev 2023-01-19 21:31:20 följande:

Hej alla.

Jag fick just ett resultat att jag blev godkänd på senaste tentan! Det känns bra. :)

Jag ligger inte "efter" med något. Men jag är så trött att jag oftast oroar mig för att jag ska ha missat en uppgift eller så....

Att flytta närmare är ju något jag funderar på....
    Likaså att byta program eller kanske till och med studieform.

Det tar väl egentligen inte tre timmar att åka... tåget enkel resa tar ca. 35 minuter, men sedan är det resa ju bussen från min bostad, och så gång från stationen när jag väl är framme... så allt som allt närmare en timme kanske?

Det känns som mer eftersom man ju måste ha lite marginaler för att inte missa buss och tåg.

Det finns vissa saker jag själv kan göra för att inte vara så trött, som att bli bättre på att planera, äta och träna.

Dessutom har jag så sjukt svårt att somna att jag inte alltid sover alla timmar jag behöver. :(

Det lutar åt att jag kollar upp eventuella boenden närmare, eller om jag helt enkelt byter skola... jag vet inte...

Grattis till den avklarade tentan! Du hankar dig fram, men vad du beskriver utan en känsla av att ha kontroll över din situation. Det har man inte. Lägg dig till med skygglappar och klara av uppgifter och livet under avgränsade perioder. Lägg upp en planering för en kortare period och sedan en till och sedan ytterligare en till.

Många upplever den här tiden som lite extra tung. Det är mörkt och kallt eller blött. Men det går mot ljusare tider.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    nihka skrev 2023-01-19 21:53:57 följande:
    Grattis till den avklarade tentan! Du hankar dig fram, men vad du beskriver utan en känsla av att ha kontroll över din situation. Det har man inte. Lägg dig till med skygglappar och klara av uppgifter och livet under avgränsade perioder. Lägg upp en planering för en kortare period och sedan en till och sedan ytterligare en till.

Många upplever den här tiden som lite extra tung. Det är mörkt och kallt eller blött. Men det går mot ljusare tider.

Det är sant!
    Jag är väl extra trött också på grund av kylan och mörkret.
    Jag tänker inte ge upp än.

Jag måste försöka se över min kost, motion och sömn... och börja planera lite bättre.... 
    Och sedan är jag tyvärr en person som har stort kontrollbehov. Det gör att jag oroar mig så mycket mer än vad som är bra för min hälsa...
    Så har jag haft det hela livet.

Det är något jag övar på... att inte oroa mig för mycket.
    Jag kan liksom kolla tusen gånger att jag VERKLIGEN suttit alarm på mobilen.... somnar inte förrän efter 3 på morgonen ibland... och så ska jag ibland upp typ 4 timmar senare...

Så min oförmåga att SLAPPNA AV ger mig ökad stress och gör mig så ohyggligt trött. :(
    Jag ska fundera på att börja med yoga eller guidad meditation eller så.... 

Svar på tråden Konstant stress som studerande