Embla twopointoh skrev 2023-01-18 09:03:58 följande:
Måste du resa in varje dag? Ni har väl inte föreläsningar eller obligatoriska moment fem dagar i veckan? Kan du ordna en arbetsplats hemma, eller sätta dig på det lokala biblioteket och plugga? Tre timmars restid är mycket, det tar både tid och kraft att pendla. Det bästa vore nog att försöka hitta ett boende närmre universitetet.
Kan du ha hörlurar på bussen som stänger ute ljud, så att du slipper höra de högljudda medpassagerarna? Finns det inspelade föreläsningar som du kan titta på under resan?
Ja, det är jobbigt och stressigt att plugga på universitetet. När jag pluggade tog det bortåt ett år innan jag dels hittat en fungerande studieteknik, och dels ett sätt att hantera stressen på. Men, den där konstanta stressen som intensifieras under tentaperioderna kommer man aldrig ifrån.
När du läser långa texter, dela upp dem i mindre bitar. Efter varje bit, ta en paus, tänk igenom vad du läst. Kanske anteckna vad som var viktigt i texten du just läste. Läs nästa del, ta en paus. Och så vidare.
Har du någon eller några kursare att plugga med? Att diskutera föreläsningar och texter med andra ger ofta en väldigt bra inlärning.
Men visst, alla är inte skapta för att plugga på högskolenivå. Det är ingen picknick.
Jag har läst lite kurser innan den här.
Klarade av två hela 7.5-poängskurser innan det här, men en 30-poängskurs misslyckades jag med en del moment i.
Det är så olika hur uppgifterna är upplagda, hur mycket man har att göra på samma gång, i olika kurser verkar det som.
Man kan titta på inspelade föreläsningar oftast tror jag... men jag är så trött att jag tror en del av mig gett upp.
Har en lektion via Zoom idag, och har läst en text nu innan för en annan uppgift som jag skissat på en bild inför.
Det jag läser är design-inriktat... Jag trodde det skulle vara roligt, och det är det! Det är intressant, men det är tempot som gör att jag tappar all glädje. Stressen liksom.
Jag är rätt dålig på att planera...
Jag har några jag kan diskutera med.
Jag velar fram och tillbaka mellan att vilja fortsätta och tänka att jag kanske blir mer avslappnad med tiden, och att vilja hoppa av och läsa en ren yrkesutbildning eller söka jobb.
Det som är bland det jobbigaste är att även "tysta rum" både på skolan och bibliotek inte respekteras så det är alltid ljud som stör..
Samma i min lägenhet, grannar för liv.
Det lutar åt att jag i alla fall ska försöka tänka ut hur jag kan göra för att underlätta för mig själv med studieteknik och så och läser terminen ut.
Så får vi se om jag tar paus sedan. :(