Input kring skaffa ett syskon.
Jag tänker så här, njut av ert barn och återhämta dig, få rutiner osv. Sedan, om ni fortfarande vill ha fler barn, så börja då. För vill ni verkligen ha ett barn till borde inte åldersskillnaden spela någon roll. Men det är kanske ett syskon ni vill istället? För mig är det skillnad.
Bra input. Jag utgick mycket från den känslan när vi försökte planera familjen. Har vi någon idealisk bild hur vi "tror" att det ska vara eller längtar vi verkligen ett barn. Med tanke på att vårt yngsta barn hade kolik och en del andra utmaningar så är jag glad att vi inte följde strömmen och fick barn tätt. Det var inte jättekul att försöka stå emot normen när alla i föräldragruppen blev gravida igen, jag kände mig utanför. Även om jag (vi!) visste att det inte var så vi ville göra.
Men då ska tilläggas att vi inte hade några kända problem med fertiliteten och levde i tron att vi på något vis kunde styra när det skulle gå att bli gravid. Vilket det också gjorde så småningom. Jag har full förståelse för att man resonerar annorlunda om man vet att det kan behövas hjälp att bli gravid. Samtidigt är ett barn ett barn och två barn är två barn. Man behöver orka och verkligen vilja för att det ska bli bra, är min erfarenhet.