• Anonym (Unni)

Lastbils branschen skapar psykisk ohälsa!!

Är hon horig och låter sig förföras hur som helst så är hon inte så oskyldig. Trucking-brudar brukar vara lössläpta och allmänt störda(samt usla på sitt jobb).  Min egen make blev för övrigt trakasserad av en kvinnlig chaufför på sitt förra företag. Hon skötte inte sitt arbete, hennes kille hade tröttnat på att hon flörtade med allt och alla och hade lämnat henne och hon insåg att närmste chef(dvs min make)skulle bli en bra försörjare för henne och hennes unge. Hon började flörta, klä av sig inför honom, bjuda ut på dejter. Han markerade hela tiden nej och så att han är fruktansvärt gift,höll avståndet redan från början(han gick ju gymnasiet med trucker-brudar och vet hur slampiga och gränslösa de är) och informerade henne om att hon beter sig oerhört oprofessionellt och att det inte accepteras. Han berättade självklart allt för mig redan från början. När hon sedan började smyga sig på honom och stryka baken mot honom samt erbjöd honom en avsugning bakom en lastbil så gick han totalnog och gick till personalchefen. Hon fick sparken både för detta, men också för att hon sällan visade sig på arbetsplatsen och inte klarade jobbet. Hon försökte neka, men glömde att terminalen är kameraövervakad....

Säg åt henne att sluta spela offer och ta tag i sitt liv. Och att byta arbete, kvinnor hör inte hemma inom transport.

• Anonym (Unni)
    Anonym (Alla jobb) skrev 2023-01-23 19:49:17 följande:

Otroligt olika erfarenhet och syn på tjejer i åkeribranschen vi verkar ha.
    Här är tjejer/kvinnor uppskattade som chaufförer då de är rädda om bilarna, inte kill-gissar, är noggranna osv
    Samma på utbildningen, tjejerna sköter sig och kommer på lektioner, killarna slarvar mer och har högre frånvaro.

Kvinnor här hemma i åkeribranschen 

Det finns sunkiga kvinnor och män inom alla yrkeskategorier 

Det där kallas godhetssignalering och har inget med verkligheten att göra.
  • Anonym (Unni)
    Anonym (Alla jobb) skrev 2023-01-24 03:33:13 följande:
    Min sambo har jobbat inom åkeribranschen i många år och han delar inte din/din mans erfarenhet.
    Både som chaufför och som chef, så han hör väldigt mycket om hur snacket går.
    Där han arbetar/har kontakter så uppskattas kvinnliga chaufförer, de har tyvärr en längre uppförsbacke att visa vad de går för än vad en manlig chaufför har som nyanställda.

Han skulle iofs aldrig kalla en kvinna hora/lössläppt/slampig, jag tänker som så att har man den bilden av folk då säger det rätt mycket om en själv och hur man behandlar sina medmänniskor/kollegor
    Om man säger så här - alla maken och jag känner inom transport och som har kontakt med golvet håller med mig. I alla fall inofficiellt.  För många kan utåt sett vara sååååååå positiva till kvinnliga chaufförer och till och med få ut i tidningen och söka kvinnor till arbetsplatsen. Det är massa fina ord om jämställdhet och mjuka värden. Man måste säga sånt som chef idag. Men i verkligheten är de lika trötta som maken på att efter sin egen jäkla arbetstid behöva åka och rädda kvinnorna när de ska lasta av på ica och inte orkar dra av godset och " den enda mannen på plats är butikschefen och han sitter i möte och kan inte hjälpa mig". Det är sånt hela tiden. Samt ständig vab eller "vab", gnäll om vädret, vägrar jobba över eller ställa upp för andra, sjukar sig så fort de blir satta på att köra betong/stål eller något annat mindre trevligt. Samt självklart att de skapar en massa drama på arbetsplatsen antingen genom att hora sig och vara kaxiga eller vara små, ömtåliga och ständigt ledsna för att allt är alla andras fel hela tiden.  Hopplöst.

Om inte din man kan kalla en spade för en spade så förstår jag att han uppskattar eller "uppskattar" kvinnliga chaufförer. 
  • Anonym (Unni)
    Anonym (Alla jobb) skrev 2023-02-01 05:07:33 följande:

Knepig syn du, din man och era bekanta i branschen har på kvinnor.
    Drama går inte att skapa om ingen nappar, hora ut sig kan man inte om det inte finns horbockar på plats och redan där säger det ju en hel del om din man och era vänner i branschens arbetsmiljö.

Sen vab är en rättighet, och att klanka ner på ett säger även mycket om er.
    Min man vabbade när det passade honom och jag vabbade när det passade mig, nu har vi ju inga småbarn längre så för oss är vabb en ickefråg.

Där vi bor har kvinnliga chaufförer inga problem att rulla en vagn, inga problem med att slänga på kedjor och som sagt de uppskattas som chaufförer då de gör ett bra jobb.

Min man sitter i en arbetsledande position nu och hör mycket både från åkare och kunder och det han hör är positivt.

Sen kallar han en spade för spade och han skulle aldrig låta någon komma undan/få bättre kritik beroendes på kön.

Han är inte särskilt pk men han ser chauffören/åkaren/ kunderna och samlar sin erfarenhet/åsikter därifrån.

Hade han pratat om att kvinnor horar ut dig då hade jag börjat fundera på vad för sunkig människa jag lever med.

Tror vi får vara överrens om att vi har vitt skilda erfarenheter och nog inte kommer komma längre här.
    Men om ni har barn hoppas jag ni inte låter de höra hur ni  pratar om kvinnor.

Självklart gör det att skapa drama. Särskilt om de gör det på det typiskt kvinnliga sättet, dvs de tänder stubinen och går sedan iväg och ser på explosionen på avstånd. Ofta får de såklart skrika för sig själva, det är tröttsamt i alla fall. Detta är på olika arbetsplatser, i olika städer, i olika positioner, olika körningar etc. Det är genomgående.

Vab är en rättighet som kan utnyttjas utan att chefen får ifrågasätta. Det är inte vanlig legitim vab jag talar om(förutom det att kvinnor ofta tar en större delen av vab och det ställer såklart till det när medarbetare är borta).

Dvs dun man lyssnar på floskler och värdegrundande.

En spade är en spade. En hora är en hora och denne(för män kan självklart också hora sig). En kvinna är inte automatiskt en hora, det är ett beteende.

Våra barn får självklart höra om sämre egenskaper både hos män och kvinnor.
Svar på tråden Lastbils branschen skapar psykisk ohälsa!!