• Anonym (Anonym)

    ME/CFS och graviditet?

    Någon som har ME/CFS och varit eller är gravid? Hur var det? 


    Jag har förmodligen lätt ME/CFS. När jag är trött får jag ångest och blir helt slut. Men när jag har sovit så mår jag oftast bra igen. Känslig alltså. 


    Jag har blivit bättre och bättre. Men vi har funderat på barn och jag är orolig då jag är sådan. 

  • Svar på tråden ME/CFS och graviditet?
  • Anonym (oj)

    Men är det lämpligt med barn om du är så sjuk? Hur ska du orka med det?

    Att ha barn är oerhört krävande.

  • Anonym (Anonym2)

    Utred först om du verkligen har ME och inte ångest. Sök dig till Bragée.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-01-21 17:57:27 följande:

    Utred först om du verkligen har ME och inte ångest. Sök dig till Bragée.


    Min psykiater säger att jag har en sorts lätt ME eftersom min ångest började pga streptokocker. inga besvär innan dess. Så han menar att jag får tillfälliga utmattningar där jag får ångest av tröttheten . Håller just nu på att lär mig hantera det. idag har jag varit överallt för jag haft så väldans mycket energi tex. 


    Jag mår helt bra annars. Men blir jag trött (utmattad) så är det lite sämre. Men det är ju inte så att saker och ting inte funkar för det. Han är iallafall säker på att jag har lätt ME. Vanlig ångest har jag inte. Det har tagit 15 år att komma på detta.

  • Anonym (Anonym)

    Men jag har haft en jobbig uppväxt också vilker jag inte tidigare förstått. det har kommit fram nu. Jag är ganska osäker i mig själv och det är mycket möjligt att det tar grymt mycket energi också av mig. Att lära mig hantera det där vore en aning intressant. Kanske försvinner tröttheten som jag har på de sämre dagarna då. Jag är själv lite skeptisk på att en psykiater är så säker på att det är ME. Det skulle ju lika gärna kunna vara uppväxten som är boven i mycket. Men man har inte pratat så mycket om just uppväxten. Har ju sagt att den varit bra. Men har insett att så har det inte varit utan tvärtom. 

    Men jag skulle kunna fråga honom om att fråga Bragee om vad de tror om det. 

  • Anonym (GME)

    Jag vet en som har ME som först blev oförändrad av första graviditeten och efter andra blev hon bättre och orkar mer.
    Hon äter också någon speciell kost där hon har provat sig fram vad som funkar och inte. 


    Hon och hennes sambo har hus, hund, 2 barn.
    Hon har klarat av att vidareutbilda sig. 

    Säger inte att det blir så för dig men vill ändå säga att det finns hopp. Att det kan bli bra ändå. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (GME) skrev 2023-01-21 21:54:45 följande:

    Jag vet en som har ME som först blev oförändrad av första graviditeten och efter andra blev hon bättre och orkar mer.
    Hon äter också någon speciell kost där hon har provat sig fram vad som funkar och inte. 


    Hon och hennes sambo har hus, hund, 2 barn.
    Hon har klarat av att vidareutbilda sig. 

    Säger inte att det blir så för dig men vill ändå säga att det finns hopp. Att det kan bli bra ändå. 


    Vad roligt att höra. Verkligen glad för hennes skull! Ja detta oroar ju mig något enormt men, det är ju inget man kan hjälpa. Tror man kan komma långt med att bara acceptera att ibland vissa dagar får man bara ta det lugnt och det är helt okej. Stressar gärna upp mig nämligen och vill vara på topp hela tiden men är väl ingen. 

    Tack för du berättade det! 
  • Anonym (S)

    Jag har ME och avstår barn  livet är för svårt redan och det tog 8 år från att bli sjuk till att få diagnos 5 år och 3 år  för att kämpa för inkomst, totalt 8 år utan inkomst. Jag äter starka sömntabletter så skulle bli svårt att kunna va gravid, hur jag ska sova utan dem som gravid. Svårt också att hitta en partner 1 för att man knappt lämnar dörren 2. Dejting på nätet e komplicerat. ( jag har testat mycket!många år!!) 3 hitta en partner som står ut med ME och kommer finnas kvar i längden som då ska va beredd på att ta mkt ansvar i föräldrarrollen. 

    Jag har inte haft ngn energi över efter att blivit läkare, psykolog, forskare, beteendevetare och jurist i min kamp mot (med) vården och försäktingssystem, och forskningem om sjuldomen.

    Om du har en bättre situation, mild ME, sover bra/okej, kan jobba lite eller har inkomst, har en stöttande partner och stabilt liv förövringt med släkt som kan finnas där om han tex lämnar dig etc.. då kan det ju kanske vara görbart! 

    Det finns på facebook grupper på både svenska och engelska som handlar om me och föräldrarskap. De som funderar på att bli och de som redan är föräldrar. Tipsar dig att gå med där för höra andras situation och historier. 

Svar på tråden ME/CFS och graviditet?