• Anonym (Ts)

    Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?

    Jag har barn i högstadiet. Jag har läst läroplanen för idrott och även Skolverkets kommentar till läroplanen. Förstår inte riktigt hur det sen går till när läraren väljer ut vad eleverna ska göra för att få ett visst betyg. 

    Tex i gymnastik. Kan det krävas att man ska kunna göra en volt för att få A på det momentet? Jag tycker det känns farligt och oseriöst att 15-åringar som i sig är vältränade (och har A i idrott) men aldrig hållit på med gymnastik på några veckor ska lyckas pressa sig till att hoppa på en trampolin, över en plint och göra en volt för att få A. 

    Är det så här? 

  • Svar på tråden Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?
  • Anonym (Obegripligt)

    Fattar inte heller. Har tonåring som spelar basket på förberedande elitnivå. 


    Han har även dansat i många år och till och med haft betalda dansjobb.

    Har full närvaro och älskar idrotten. Inga attitydproblem.

    Ändå c i betyg. Har tydligen enligt läraren problem att kordinera komplexa rörelser. Vilket inte alls stämmer. Då skulle han vare sig kunna dansa eller spela basket på den nivån.

  • TvillingmammaVästgöte

    Fråga läraren är väl det bästa. Det jag vet är att man skall ha både stor bredd och djup i sitt kunnande för att få A idag. Det är mycket svårare än att få en femma på min tid. Du måste behärska alla typer av aktiviteter.
    Bollsport, gymnastik, racketsport, orientering, friluftsliv, gymnastik, skridskoåkning,  friidrott, och sen också visa kunskaper i idrott och hälsa genom skriftliga inlämningsuppgifter och/eller Prov. Simning, där räcker det med godkänt simprov tror jag.

    Mina barn var på hajk tex, då bedömdes deras förmåga att packa och bära ändamålsenliga kläder, att vandra med ryggsäck , att montera upp tält, att laga mat i det fria mm. 


    Det konstiga var att många helt enkelt inte orkade gå 8 km med packning, de fick hämta en del med bil. De blev nog inte godkända i idrott och hälsa.Märkligt att vara så otränad vid femton års ålder.

  • EnAnonumius

    Du får ju det som att låta att man skal göra "elit gymnastiska" moment, men det handlar inte alls om detta.

    Volten de pratar om är en vanlig "kullerbytta".
    Man gör en "volt på marken".  Så det handlar knappast om att man skall "hoppa högt" och göra en luftvolt.

    Det är inget svårt moment att hoppa på en liten trampolin och hoppa grensle över en plint..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-21 13:18:12 följande:

    Fråga läraren är väl det bästa. Det jag vet är att man skall ha både stor bredd och djup i sitt kunnande för att få A idag. Det är mycket svårare än att få en femma på min tid. Du måste behärska alla typer av aktiviteter.
    Bollsport, gymnastik, racketsport, orientering, friluftsliv, gymnastik, skridskoåkning,  friidrott, och sen också visa kunskaper i idrott och hälsa genom skriftliga inlämningsuppgifter och/eller Prov. Simning, där räcker det med godkänt simprov tror jag.

    Mina barn var på hajk tex, då bedömdes deras förmåga att packa och bära ändamålsenliga kläder, att vandra med ryggsäck , att montera upp tält, att laga mat i det fria mm. 


    Det konstiga var att många helt enkelt inte orkade gå 8 km med packning, de fick hämta en del med bil. De blev nog inte godkända i idrott och hälsa.Märkligt att vara så otränad vid femton års ålder.


    Ja, dans är ett viktigt moment också.
  • Anonym (Mini)

    Idrottsämnet är rätt komplext minst sagt. Räcker inte som förr att vara jätteduktig i sporter bara. Utan man ska kunna prestera inom allt, ingår ju också hälsa. Det är viktigt förstås. Dokumentation. 
    Man ska kunna dansa koreograferat m.m. För ett A vet inte hur duktig man måste vara. Jag är nöjd att mina söner lyckats med B. Oftast C. Vet ju att de kan träna, har god koordination osv. Vana vandrare för din ålder och aktiva människor. Tävlar i orientering. Betyget i Idrott och hälsa är inget prioriterat kan jag säga. Rättare sagt det är inte alltid så representativt för den enskilde. 

  • Anonym (anonymmm)

    Jag vill minnas att jag fick VG i grundskolan och G i gymnasiet.

    Det detta baserades på var nog min vilja och intresse för idrotten i grundskolan, och i gymnasiet var det alltså G för att jag var med, gjorde så gott jag kunde men inte riktigt ansträngde mig mer.

    Jag visade entusiasm för idrotten i grundskolan. Jag var rätt dålig på lagsporter, men jag deltog.
    Bättre var jag på löpning, en del av gymnastik-momenten, men långt i från alla. 

    Det fanns ju olika nivåer på gymnastik-momenten. Kullerbytta- godkänd. Handvolt- lite bättre typ....

    Samma med löpning... valde man att promenera när vi skulle ut och springa- så blev man faktiskt godkänd. Sprang man- visade liksom lite entusiasm för det så fick man VG eller mer.... 

    Tydligaste skillnaden mellan VG och MVG i grundskolan på idrott var för oss att man skulle kunna visa på ledaregenskaper för MVG.

    Nu är det ju en 5-gradig betygsskala så jag vet inte hur de bedömer skillnaderna mellan nivåerna där... det verkar svårare att bedöma tycker jag... 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (anonymmm) skrev 2023-01-21 13:46:36 följande:

    Jag vill minnas att jag fick VG i grundskolan och G i gymnasiet.

    Det detta baserades på var nog min vilja och intresse för idrotten i grundskolan, och i gymnasiet var det alltså G för att jag var med, gjorde så gott jag kunde men inte riktigt ansträngde mig mer.

    Jag visade entusiasm för idrotten i grundskolan. Jag var rätt dålig på lagsporter, men jag deltog.
    Bättre var jag på löpning, en del av gymnastik-momenten, men långt i från alla. 

    Det fanns ju olika nivåer på gymnastik-momenten. Kullerbytta- godkänd. Handvolt- lite bättre typ....

    Samma med löpning... valde man att promenera när vi skulle ut och springa- så blev man faktiskt godkänd. Sprang man- visade liksom lite entusiasm för det så fick man VG eller mer.... 

    Tydligaste skillnaden mellan VG och MVG i grundskolan på idrott var för oss att man skulle kunna visa på ledaregenskaper för MVG.

    Nu är det ju en 5-gradig betygsskala så jag vet inte hur de bedömer skillnaderna mellan nivåerna där... det verkar svårare att bedöma tycker jag... 


    Ledaregenskaper ja, för våra barn innebar det att man skulle leda en egen lektion om man ville aspirera på ett A. 
  • Citronella

    När jag gick i skolan kunde många av mina klasskompisar göra en volt utan problem efter några veckor vissa kunde på första försöket. Det är inte farligare än att barn klättrar i träd eller på klätterställningar. 

  • Citronella
    EnAnonumius skrev 2023-01-21 13:18:51 följande:

    Du får ju det som att låta att man skal göra "elit gymnastiska" moment, men det handlar inte alls om detta.

    Volten de pratar om är en vanlig "kullerbytta".
    Man gör en "volt på marken".  Så det handlar knappast om att man skall "hoppa högt" och göra en luftvolt.

    Det är inget svårt moment att hoppa på en liten trampolin och hoppa grensle över en plint..


    När jag gick i skolan var det volt i luften som gällde och det var ingen liten trampolin utan samma som de som tävlar har men de kanske har ändrat. 
  • Anonym (anonymmm)

    Jag vill minnas att alla skulle försöka göra volt i grundskolan när jag gick i skolan också... men man fick stöd av läraren om man var rädd att ramla. Jag har alltid varit riktigt rädd för volter... 

    Men läraren stod där och bredvid och tog emot en om man skulle ramla..

Svar på tråden Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?