Spara barnbidraget
Mitt första barn anländer snart och jag vill spara hela barnbidraget i en fond, långsiktigt. Vilken rekommenderar ni?
Mitt första barn anländer snart och jag vill spara hela barnbidraget i en fond, långsiktigt. Vilken rekommenderar ni?
Man kan diskutera om att inkomstpröva barnbidraget, det har ju debatteras men de som är emot pratar om marginaleffekter och att det också innebär en kostnad i sig att inkomstpröva bidraget. Och man kan se det som att alla som faktiskt är med och bidrar till välfärden också får del av den. De som arbetar och betalar skatt får tillbaka, de som tjänar mer bidrar också med mer via dlatten. Vill man bara ha det som ett bidrag till de som har behovet kunde det istället bli en del av socialbidraget. Då kunde man sänka skatten för de som arbetar så att alla människor kan försörja sig och sina barn på egen inkomst. Hur man än vrider på det kommer de som tjänar mer kunna spara mer till sina barn. Man kan ju tycka det är orättvist men så är livet. Det är väldigt vanligt att spara till sina barn om man kan. Själv sparar jag i fonder. Men inte av barnbidraget för barnbidraget är exakt samma summa som förskoleavgiften så det går till den.
Och då ska alla föräldrar som röker inte heller ha barnbidrag för varför ska mina skattepengar gå till cigaretter.
jag och min man betalar nog mer skatt än vad ni gör. Min man tjänar 180 000/ mån och jag 50 000 kr. Varför ska vi bara betala och betala för alla drägg som inte vill jobba? Ska vi inte få nånting tillbaka från samhället utan bara bidra?
Konstigt att en sån enkel fråga skall få så mycket skräp till svar. Är det ingen som rensar ot alls?
Vi kör med Avanza Zero. Det är en ren indexfond utan avgift.
Konstigt att en sån enkel fråga skall få så mycket skräp till svar. Är det ingen som rensar ot alls?
Vi kör med Avanza Zero. Det är en ren indexfond utan avgift.
Är du insatt och gillar att spara, blanda fonder och aktier. Är du inte alls intresserad, spara i fonder typ Avanza zero eller några indexfonder. Välj isf fonder med låga avgifter, Avanza zero är gratis t.ex.
Jag har blandat genom åren och köper och säljer aktivt, sen satsar jag på aktier med hög utdelning. Utdelningen tänker jag med tiden att barnen själva ska få vara med att placera för att odla intresset. 1500:-/mån har för 11-åringen blivit ca 550 tkr och lär bli ett antal 100 tusen till innan hon är 18.
Till er andra sluta vara så svartsjuka typiskt svenne svartsjuka!