• Anonym (Mamma)

    Alkohol till vuxna barn.

    Har en äldre tonåring.Köper självklart inte ut, men jag vet att han får tag i alkohol och vi har en öppen dialog kring det. Jag har satt vissa begränsningar, bl.a att han och kompisarna inte får dricka här hemma. 

    Nu blir det att dom alltid är hemma hos vissa kompisar där det tillåts. Jag vill egentligen gärna att dom hänger hemma hos oss. Bland annat för att ha mer koll. 

    Vid vilken ålder har ni tillåtit att era ungdomar dricker med sina vänner hemma hos er? 

  • Svar på tråden Alkohol till vuxna barn.
  • lövet2

    Aldrig. Jag kan inte se någon anledning till att uppmuntra tonåringar att sitta och supa. När de fyllt 18 har ett par av dem druckit på fester och så, men då har de sovit över hos kompis eller pojkvän. Jag har inte velat få hem fulla ungdomar, eftersom vi haft yngre barn också.

  • Anonym (Laddi)

    Beror på vad de dricker.

    Folköl, 15-16. För att ha koll.
    Starkare, 18. Som på krogen.

  • Anonym (40ish)

    Började väl dricka med mina föräldrar när jag var 30 nåt. De har med tiden blivit riktiga alkisar, med alkolås på bilen och flera rattfylleridomar. 

    Före detta visste jag inte ens att de drack. Vi fick aldrig dricka något hemma...

    Hur ska man göra med sina egna barn? Ta diskussionen om varannan vatten kanske. Vill helst inte se dem berusade så att låta deras kompisar vara här och dricka hade jag aldrig gått med på. Hellre erbjuda andra alkoholfria aktiviteter.

  • Anonym (Vek)

    Tillåter du barnet att dricka hemma om någon annan köpt ut? Får han dricka hembränt han köpt av någon annan? 
    Du vet, och sonen vet att du vet att någon langar och du godkänner det, hoppas för din skull att han inte råkar illa ut. 
    Du kan lika gärna langa själv. 

  • Guldnovan
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-21 21:37:10 följande:
    Alkohol till vuxna barn.

    Har en äldre tonåring.Köper självklart inte ut, men jag vet att han får tag i alkohol och vi har en öppen dialog kring det. Jag har satt vissa begränsningar, bl.a att han och kompisarna inte får dricka här hemma. 

    Nu blir det att dom alltid är hemma hos vissa kompisar där det tillåts. Jag vill egentligen gärna att dom hänger hemma hos oss. Bland annat för att ha mer koll. 

    Vid vilken ålder har ni tillåtit att era ungdomar dricker med sina vänner hemma hos er? 


    Aldrig. Från 21 skulle det vara ok men det blev aldrig aktuellt. Nu är de 25 + alla så det är en ickefråga. 
  • Anonym (Mman)

    Hemma under kontrollerade former får man som 18 åring dricka en mindre mängd alkohol. 

  • Anonym (Vek)
    Anonym (Vek) skrev 2023-01-21 22:06:17 följande:

    Tillåter du barnet att dricka hemma om någon annan köpt ut? Får han dricka hembränt han köpt av någon annan? 
    Du vet, och sonen vet att du vet att någon langar och du godkänner det, hoppas för din skull att han inte råkar illa ut. 
    Du kan lika gärna langa själv. 


    Att tillåta "ungdomar" dricka hemma är inte ett bra föräldraskap och man har inte koll på läget. 
    Tvärtom! 
    Det finns lagar även för dig och ditt barn. 
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-21 21:37:10 följande:
    Alkohol till vuxna barn.

    Har en äldre tonåring.Köper självklart inte ut, men jag vet att han får tag i alkohol och vi har en öppen dialog kring det. Jag har satt vissa begränsningar, bl.a att han och kompisarna inte får dricka här hemma. 

    Nu blir det att dom alltid är hemma hos vissa kompisar där det tillåts. Jag vill egentligen gärna att dom hänger hemma hos oss. Bland annat för att ha mer koll. 

    Vid vilken ålder har ni tillåtit att era ungdomar dricker med sina vänner hemma hos er? 


    18, eftersom de är myndiga och kan dricka på krogen vid 18.

    Jag ser hellre att de är hemma än ute på stan eller någon fest där ingen har koll.

    Hemma kan de också lära sig normalt bruk, d.v.s. till maten för att det är gott, inte för att bli full.

    Mina föräldrar var lite slappare på detta då jag fick ta mig ett glas vid 16, men det var inte okej att ha en massa kompisar hemma och festa med alkohol.
  • Spucks

    Jag tycker inte att saken du borde undra över är vid vilken ålder det är lämplig att vuxna barn få dricka alkohol hemma hos sina föräldrar, utan varför ditt vuxet barn och hens kompisar känner nödvändigheten att dricka jämt när de träffas.
    Jag först
    år att man drickar om man går ut på fest eller så, men "behöver" man alkohol när man hänger hemma med kompisar och därför undviker hem där det inte är tillåtet, skulle jag se det som varningstecken.

Svar på tråden Alkohol till vuxna barn.