• Tom Araya

Alkohol till vuxna barn.

Anonym (Mamma) skrev 2023-01-21 21:37:10 följande:
    Alkohol till vuxna barn.

Har en äldre tonåring.Köper självklart inte ut, men jag vet att han får tag i alkohol och vi har en öppen dialog kring det. Jag har satt vissa begränsningar, bl.a att han och kompisarna inte får dricka här hemma. 

Nu blir det att dom alltid är hemma hos vissa kompisar där det tillåts. Jag vill egentligen gärna att dom hänger hemma hos oss. Bland annat för att ha mer koll. 

Vid vilken ålder har ni tillåtit att era ungdomar dricker med sina vänner hemma hos er? 

18, eftersom de är myndiga och kan dricka på krogen vid 18.

Jag ser hellre att de är hemma än ute på stan eller någon fest där ingen har koll.

Hemma kan de också lära sig normalt bruk, d.v.s. till maten för att det är gott, inte för att bli full.

Mina föräldrar var lite slappare på detta då jag fick ta mig ett glas vid 16, men det var inte okej att ha en massa kompisar hemma och festa med alkohol.
  • Tom Araya
    Anonym (Vek) skrev 2023-01-21 22:06:17 följande:

Tillåter du barnet att dricka hemma om någon annan köpt ut? Får han dricka hembränt han köpt av någon annan? 
    Du vet, och sonen vet att du vet att någon langar och du godkänner det, hoppas för din skull att han inte råkar illa ut. 
    Du kan lika gärna langa själv. 

Jag skulle inte tillåta det.
    Antingen köper de själva (när de har åldern inne), eller så får de dricka av det jag bjuder på (i hemmet är det likställt med krogservering, inte med langning, därav tycker jag att 18 är ok som gräns).
  • Tom Araya
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-22 20:20:45 följande:

För mig är det enkelt: lagen ska följas. 

Våra ungdomar vet att det inte ska drickas innan 20 års ålder. Tack och lov är ingen av dem speciellt intresserad av det. De av dem som numera hunnit bli över 20 handlar inte på systemet fast de får. De är heller inte ute och festar mer änlite  någon enstaka gång. 

Lagen förbjuder inte någon under 20 att dricka alkohol. Det är endast på Systembolaget det finns en åldersgräns vid 20.
  • Tom Araya
    Anonym (Vek) skrev 2023-01-22 18:14:10 följande:
    Det säger jag inte emot. Men ts "ungdom" är tydligen under 18 så det är oväsentligt vad som är ok när man fyllt 18. 
    Jag hittar inget i tråden som stödjer din uppfattning om TS's barns ålder.
  • Tom Araya
    Anonym (Vek) skrev 2023-01-23 18:09:47 följande:
    Hon använder "vuxna barn, äldre tonåring och ungdomar så det är luddigt vad hon menar. Utan att veta så är det inte så lätt att svara. Jag antog sonen  var under 18 först. Är han under 20 blir det ju ett annat svar men inte om han tar med sig sprit hem för då är det  brott på flera sätt. 
    Jag skulle aldrig acceptera langad alkohol oavsett vem som har den. 
    På vilket sätt är det ett brott att ta med sig sprit hem om han är under 20?
  • Tom Araya
    Mandel skrev 2023-01-31 09:20:30 följande:

I mitt hem måste man vara 20 år för att få sitta och dricka på "egen hand" och det skulle aldrig falla mig in att ge bort öl eller låta sonen ta med ut ur huset (vilket hans far gör...) - inte trädgården nu utan ta med hem till andra/på fest.

Däremot har jag bjudit äldsta sonens kompisar på middag med öl m.m när de fyllt 18 år och då har jag haft föräldrarnas godkännande på att jag får bjuda deras tonåring på alkohol. 
    Det började med en kille som är året äldre och sedan har de andra sett fram emot att få komma på middag när de fyllt 18. 
    Vi har hela kvällen varit kvar hemma, alla har sovit kvar och jag har övervakat "drickandet". 
    Och det är inte olagligt att bjuda en 18-åring på måttlig mängd alkohol. Kollade upp det innan jag bjöd!

Det är under vissa förutsättningar inte heller olagligt om de är under 18.

Ur alkohollagen, 3 kap, 9 §: 
    ...under förutsättning att intag sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt.

• Tom Araya
    Anonym (Vek) skrev 2023-02-06 23:57:28 följande:
    Med tanke på att  åldersgränser ang. alkoholköp på krogen och på Systembolaget  är kända; troligen även för dig, och jag gissar att du enbart vill jävlas så  behöver  jag inte svara. 
    Vilken gräns som gäller för inköp på Systembolaget och vad som gäller som gräns för att inneha och nyttja alkohol för egen del är olika saker.
    Man kan ha köpt alkohol lagligt i ett annat land exempelvis.

Exempel från min ungdom (vet inte om Finland har andra åldersgränser idag):
    Om man åkte på Finlandskryssning så fick du handla utefter finska lagar på vägen dit. Vilket innebar en åldersgräns på 16 år för tobak, 18 år för alkohol upp till 20% och 20 år för starksprit.

Om man har åldern inne för köp av dessa varor (alltså minst 16, 18 eller 20 år, beroende av vilka av dem man vill köpa), tar med sig dem hem och förbrukar hemma så kan jag inte hitta någon lag som man då skulle ha brutit mot. Kan du?
Svar på tråden Alkohol till vuxna barn.