Inlägg från: Anonym (Barnbidraget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnbidraget)

Hur mycket pengar sparar ni till barnen?

Vi sparar hela barnbidraget. Planen är att köpa en studentlägenhet när de ska plugga så får de turas om att bo i den (3 år mellan barnen). Vi kommer att använda deras pengar som kontantinsats och resten betalar vi. Så tänker vi att barnen kommer få äga 10% var eller vad det nu blir och när den sen säljs när studietiden är över så får de sina 10% i rena pengar som de kan använda till en helt egen lägenhet. 

Kanske att lite kommer gå till körkort osv men vi hoppas vi kan betala sånt av annat sparande. Så tanken med deras stora sparkonto är väl att hjälpa dem med bostad mer eller mindre. Vi bor i Stockholm bör tilläggas, inte helt lätt med boende som ung. Hoppas det underlättar lite. Själv fick jag hjälp med lån till första kontantinsatsen, vilket gjorde hela skillnaden i bostadsmöjligheterna. 

• Anonym (Barnbidraget)
    Anonym (Noll) skrev 2023-01-23 13:37:47 följande:
    Om något av barnen inte kommer att studera vidare då? (Antar att du menar högskola/universitet) Vad händer då med barnent som inte pluggar? Inga pengar alls då?
    Jodå, då vi delar det lika ändå när lägenheten säljs. Bara att första investeringen är tänkt att vara en studentlägenhet. Men de kommer inte att få använda pengarna till annat än bostad. Pengarna är öronmärkta kontantinsats.  Sen är det klart, får de en bra hyresrätt så kanske man får utvärdera det beslutet. Hjälpa med andra vettiga investeringar eller något. Men kan inte se ett Annat tillfälle där man bör ge ett barn en stor klumpsumma om det inte är till bostadsköp dock. Backpacking, festande osv får de spara pengar till själva. 
  • Anonym (Barnbidraget)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-23 16:39:52 följande:
    Skall alla plugga i samma stad? Det beror väl på vad man vill läsa och var man kommer in?
    Vi köper där den första vill plugga. Det är 3 år mellan barnen så de får turas om. Går ju att sälja och köpa ny lägenhet i annan stad om ej samma. Inte så svårt. Alternativt köpa 2. Bara de får lika mycket pengar i slutändan och det går till bostad är det inte så noga. 
  • Anonym (Barnbidraget)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-24 08:09:41 följande:

Intressant lösning. 

Vi skulle kunna köpa, men har valt att våra barn bor i studentlägenhet, Det kanske blir lite dyrare i månadskostnad, beroende på räntekostnader och hur mycket man lånar, men vi tycker att det är en stor fördel att våra unga studenter bor i studentområden med många kompisar och studenter i närheten. De äter middag hos varandra, tar sällskap till och från fester och hjälper varandra med olika saker i vardagen. 

Vi är intresserade av bostadsmarknaden och investeringar så är väl lite det som spelar in. På sikt är ofta bostäder bra investeringar så det känns som ett rimligt sätt att börja engagera dem. Istället för att pengarna bara ligger. Barnen är 5 och 2 år gamla och vi är nu uppe i 100 000 kr ca. Går det som vi tänkt så borde det finnas en slant när det är dags för studier. Men behöver nog lägga till en del.Studentbostäder är inte helt lätt att få i alla städer, så jag vet en del föräldrar som hjälpt genom att köpa till sina barn. Sen ser jag inte bara fördelar med att bo i studentkorridor. Jag själv ville inte det som student. Jag föredrog egen lägenhet med eget kök. Vi får se vad de blir för personligheter, men detta är planen nu  iaf :)

Vi funderar också på om vi ska sälja vårt hus när barnen är utflugna och skaffa hyresrätt till oss själva (står i bostadskö sen länge) och således få loss mer pengar till deras boenden. Lån eller gåva beroende på den ekonomiska situationen. Hjälp ska de iaf få gällande bostad :) Bor man i Stockholm måste man nästan hjälpa om man inte vill riskera att de bor hemma till 25 :P 

Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till barnen?