• Anonym (qw)

Hur mycket pengar sparar ni till barnen?

Hur mycket pengar sparar ni till era barn?

Hur mycket har ni som målsättning att ge barnen när de flyttar hemifrån?

• Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till barnen?
  • Xlr8

en till två miljon var när dom behöver dom, typ till en fastighet annars får dom ej en krona om det inte är till ngt lämpligt.

• Fjäril kär

Mina två äldsta fick inte en krona av mig då jag var ensamstående mamma och och inte haft hög lön. Dom gick yrkesutbildning och fick fast  jobb båda två via deras lärlingsplatser och hade redan egna inkomster vid studenten. Båda två sökte hyresrätt och sparar nu pengar själva.

Min yngsta har en mindre summa sparat från lite fonder, nån födelsedagspeng och farmor som satt in fyllda sparbössor under åren. Dom pengarna är mer till för praktiska utgifter medan han kommer plugga till det han vill bli. Och då tänker jag på husgeråd, möbler, körkort, resepengar till/från skolan etc  då det blir internat.

Ingen av barnen är intresserad av att äga en bostad. 

• Anonym (Myran)

Vi spar 1250kr per barn per månad. Detta sparas i aktier som i dagsläget gått väldigt bra. Våran 9 åring har i dagsläget ca 300 tusen på kontot som är tänkt till henne. Där 135 tusen av dom är pengar vi sparat, reste  är uppgången på placeringarna. Förhoppningsvis är det runt miljonen när hon fyller 18.

• Anonym (qw)
    Xlr8 skrev 2023-01-23 00:42:23 följande:

en till två miljon var när dom behöver dom, typ till en fastighet annars får dom ej en krona om det inte är till ngt lämpligt.

Imponerande, det är mycket.
  • Anonym (qw)
    Anonym (Myran) skrev 2023-01-23 04:21:09 följande:

Vi spar 1250kr per barn per månad. Detta sparas i aktier som i dagsläget gått väldigt bra. Våran 9 åring har i dagsläget ca 300 tusen på kontot som är tänkt till henne. Där 135 tusen av dom är pengar vi sparat, reste  är uppgången på placeringarna. Förhoppningsvis är det runt miljonen när hon fyller 18.

Smart, jag önskar jag hade gjort samma sak.

Barnen är äldre nu och känns svajigt att investera i aktier men ska börja titta på det nu ändå.
  • TvillingmammaVästgöte

Vi har sparat 500 kr i månaden i deras eget namn, att använda för studier och kontantinsats. Resten av barnbidraget sparade jag i mitt namn men för dem, har använt en del av det nu för språkresa, studenten, körkort, flytta hem ifrån hjälp vid studiestart. Kändes värdefullt att kunna hjälpa till med detta. Tur vi sparat lite för tonårstiden. Den sista tiden med student, körkort och flytt till universitetsort blev ganska dyr, särskilt med tvillingar.

• Anonym (Noll)

Ingenting. Däremot ser jag till att själv ha ett ordentligt sparkonto så att jag i framtiden kan hjälpa dem med det som behövs. Vill gärna ge dem en "skjuts" när de tex ska köpa bostad eller ta körkort, men lite tycker jag nog också att de ska få jobba för själv... Känns som en viktig grej att lära sig. Saker kommer inte gratis.

• Anonym (qw)
    Anonym (Noll) skrev 2023-01-23 08:20:33 följande:

Ingenting. Däremot ser jag till att själv ha ett ordentligt sparkonto så att jag i framtiden kan hjälpa dem med det som behövs. Vill gärna ge dem en "skjuts" när de tex ska köpa bostad eller ta körkort, men lite tycker jag nog också att de ska få jobba för själv... Känns som en viktig grej att lära sig. Saker kommer inte gratis.

Intressant tanke.

Jag fick inte pengar av mina föräldrar när jag flyttade och det har gått OK i livet ändå men jag tycker det är en svår balans.

Att hjälpa till med körkort och en del andra saker för t ex 100 tkr är hanterbart tycker jag men när vi kommer till boende i Stockholm då känner jag mig maktlös, fattig och vet inte hur ska göra ekonomiskt.

Hur ser du på din "skjuts" med pengar till boende? Några hundra tusen?
Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni till barnen?