• Anonym (Amab)

Hur säger jag detta till min transdotter?

Anonym (Transmamman) skrev 2023-02-03 01:29:13 följande:
    Ja, min dotter har en aspergerdiagnos. Tack för tips på program och bok; mitt problem är dock inte att jag inte är medveten om, eller behöver veta mer om precis detta att "det skrivs och pratas så mycket om transpersoner att det blir en av många ställen de letar på", mitt problem är att jag inte vet hur jag ska säga till min dotter att det är ok att ändra sig ifall hon skulle råka höra till just denna grupp...
    Om du ska läsa Shriers bok så råder jag dig starkt att också se Cas Erin's youtube-serie där hon går igenom boken kapitel för kapitel, och tar upp aktuell forskning om det dom skrivits. Länkar till forskningen ger hon också.

Angående vad du ska säga till din dotter, säg inte bu eller bä, säg bara att du alltid kommer finnas för henne och att hon alltid kan prata med dig om allt, varesig det handlar om hennes gender, kärleksbekymmer, studievinster, arbetsorättsvisor, klädfynd eller vad fan som helst. Om det nu är så du känner. Du behöver inte säga att det är ok att ändra sig. Hon behöver inte höra det. Hon behöver höra att hon är älskad oberoende. 
  • Anonym (Amab)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-03 19:18:10 följande:
    Förlåt för sent svar men när du säger att en transkvinna är en kvinna som föddes med manligt könsorgan, menar du då att det är en kvinnlig ande som råkat hamna i fel kropp eller hur tänker du att det går till?
    Om man är religiös kan man väl se det så.
  • Anonym (Amab)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-03 19:29:32 följande:
    Ja, det kan man. Men jag är inte religiös.
    Nähä.
Svar på tråden Hur säger jag detta till min transdotter?