• Mon 23 Jan 2023 17:32
    1804 visningar
    1 svar
    1
    1804

    Ta ut innestående semester under föräldraledighet

    Jag är föräldraledig med min bebis hemma och har 5 veckors semester inne, tänkte ta ut 4 veckor alltså 20 dagar som annars kommer brinna inne 1:a april då nästa företagsår börjar, och spara resterande 5 dagar.

    Nu till min fråga. Om jag har kontrakt på 75% schemalagd på 4 dagar i veckan. Kan jag be arbetsgivaren om semester 20 dagar i streck i februari och sen ta ut 8 föräldrardagar resten av februari? eller kommer arbetsgivaren säga nej till det då jag på papper bara jobbar 4 dagar i veckan  och då inte kan ta semester för dagar jag ej är schemalagd??? Och alltså tvingas ta ut 20 dagars semester spritt över hela februari. Är helt med på att man ej får ta ut semester de dagar man tar ut FP hos FK så det är inte min fråga. Försöker maxa ut inkomsten i mars därför jag undrar. Kan tyvärr inte fråga min arbetsgivare då hen är dryg och jag vill undvika att bli dumförklarad av hen?.

  • Svar på tråden Ta ut innestående semester under föräldraledighet
  • Mon 23 Jan 2023 18:51
    #1
    ostkakan skrev 2023-01-23 17:32:09 följande:
    Ta ut innestående semester under föräldraledighet

    Jag är föräldraledig med min bebis hemma och har 5 veckors semester inne, tänkte ta ut 4 veckor alltså 20 dagar som annars kommer brinna inne 1:a april då nästa företagsår börjar, och spara resterande 5 dagar.

    Nu till min fråga. Om jag har kontrakt på 75% schemalagd på 4 dagar i veckan. Kan jag be arbetsgivaren om semester 20 dagar i streck i februari och sen ta ut 8 föräldrardagar resten av februari? eller kommer arbetsgivaren säga nej till det då jag på papper bara jobbar 4 dagar i veckan  och då inte kan ta semester för dagar jag ej är schemalagd??? Och alltså tvingas ta ut 20 dagars semester spritt över hela februari. Är helt med på att man ej får ta ut semester de dagar man tar ut FP hos FK så det är inte min fråga. Försöker maxa ut inkomsten i mars därför jag undrar. Kan tyvärr inte fråga min arbetsgivare då hen är dryg och jag vill undvika att bli dumförklarad av hen?.


    Det är sällan som dagar brinner inne, så det är det första jag skulle kolla. Vissa avtal säger att  man max får spara 5 dagar men det kan också finnas rätt att göra undantag för tex. föräldralediga.
    För föräldraledighet är bara semesterlönegrundande i 120 dagar så risken finns att du annars inte har full täckning för den första sommaren när du är tillbaka.
    Sen jobbar man med brutto/netto-semester i de flesta avtal, eller kvoter.
    Så tanken är att det alltid ska dras 5 semesterdagar per vecka.
    Därför tror jag inte du behöver tänka så mycket på hur många dagar det dras, utan 4v semester ska kräva 20 dagar. 
    Be att få bryta din ledighet och lägga ut 4v semester helt enkelt, säg att pappan ska vara FL så du behöver ta semester istället.
    Och kontakta ditt fack om du behöver mer stöd.
Svar på tråden Ta ut innestående semester under föräldraledighet