• Wed 25 Jan 2023 09:35
    9100 visningar
    26 svar
    26
    9100

    Positivt grav test, blöder på bim

    Hej
    jag är så förvirrad. Testat positivt på RFSU stickor för 1 v sen (på Äl+9)
    Dagen därpå tog jag digitalt CB test som visa gravid 2-3 v vilket kändes lite konstigt eftersom jag bara va på Äl +10 ?
    Sen dess har jag tagit RFSU stickor var 3e dag ungefär och jag tolkar det positivt, men ser ingen stegring direkt? 


    Till mitt problem. Idag på cd 26 har jag BIM och jag blöder? Ljust, tunnt, klarrött blod på papper samt lite i trosskydd. Inte alls som min mens men det kanske kommer igång under dagen 😞 Någon som har vart med om detta? Vad kan det betyda? 


    lägger in mina test i kommentar. Sista testat är från idag då jag börja blöda. 

  • Svar på tråden Positivt grav test, blöder på bim
  • Wed 25 Jan 2023 09:36
    #1
  • Wed 25 Jan 2023 17:28
    #3
    svansmamman skrev 2023-01-25 16:19:35 följande:

    Är du helt säker på när du hade äl? Dvs har du tagit test eller tempat? Det låter spontant lite tidigt att få 2-3 veckor redan vid äl+10, men det är såklart ingen omöjlighet då veckoindikatorn trots allt bara är en indikation. Mängden hormon kan ju skilja sig mycket åt mellan olika graviditeter, kvinnor etc. 


    Att testen inte ökar i styrka, samt att du börjat blöda vid vad du skriver är BIM, är enligt min erfarenhet inget vidare positivt. Det är så mina missfall varit. Det senaste missfallet började med lite blodblandade flytningar som under typ en veckas tid eskalerade och slutade med en rejäl blödning där allt kom ut. Blödningar innebär såklart inte missfall per automatik, det finns många som blöder under graviditeten trots att inget är galet. 


    Om det är en vecka sedan du senast testade med cbs digitala kan du ju testa ta ett nytt sådant test nu. Vid mina missfall har testen inte ökat ?som de ska?. Detta är såklart ingen exakt vetenskap men för mig har det stämt (totalt 4 graviditeter varav 3 missfall/MA). Man brukar säga att om stegring av veckor inte skett inom 10 dagar kan det tala för att graviditeten inte fortlöper som den ska. 


    Jag håller tummarna för dig! ❤️


    Tack snälla för ett sånt långt och informativt svar. Jag tog äl test med cb och fick glad gubbe på min cd 12, haft samlag varannan dag innan och efter testet. 


    så jag la märke till när det stod 2-3 v att de inte alls stämmer.. men de kanske var hög halt av hormoner. Bra tips att ta ett till för att se då borde den ju visa Fler veckor. Det ska jag göra. 


    Fick som sagt en sparsam blödning imorse på pappret och efter de lite i trosskydd. Inte fått nått mer alls på hela dagen, inte ens ljusrosa. Kan ju hoppas det inte var mer än så? Har oxå 2 missfall bakom mig men det var i v 10 så då har de ju kommit mer blod. 


    tror jag bara måste vänta? ta fler test om några dagar och se hur det utvecklar sig. Hemsk känsla. Tack för peppen! 

  • Wed 25 Jan 2023 19:14
    #5
    svansmamman skrev 2023-01-25 18:08:06 följande:

    Då förstår jag! Man ska som sagt var inte lita så mycket på antalet veckor då det skiljer sig så mycket mellan graviditeter, däremot ?ska? veckorna såklart öka. Det räcker ju med att koncentrationen i urinen varierar för att testet ska diffa. Jag testade på äl+10 (tror jag det var) och då fick jag 1-2 veckor. Exakt en vecka senare fick jag +3 veckor. Så att du fick just 2-3 veckor relativt tidigt behöver ju inte betyda något negativt! 


    Blödningen behöver ju faktiskt inte betyda missfall (även om det är dit tankarna går för oss som haft det innan). Jag har haft missfall i vecka 6, 7 och 8. Vid missfallet i vecka 6 kom det inte alls speciellt mycket blod, men såklart mer än det du beskriver. Om det inte kommer mer blod låter det ju inte som ett typiskt missfall tänker jag. 


    Gällande de där RFSU-stickorna tyckte jag mig se i en tråd härom dagen att någon inte heller upplevt den där ökningen som man strävar efter, men där allt trots det har gått bra. Så jag tycker inte du ska ta ut ett missfall i förskott, om än jag förstår att det är jättesvårt. 

    Om du har möjlighet kan du alltid ta blodprov och mäta halten HCG i blodet med ett par dagars mellanrum. Barnmorskan på min vårdcentral har fixat det vid ett par tillfällen, vilket varit skönt för då får man exakta siffror på hur allt går och man slipper jämföra diverse streck och dess styrka. 


    Uppdatera gärna om hur det går för dig! ❤️


    Svårt att försöka tänka positivt men jag ska göra mitt bästa för att det är dumt att ta ut något dåligt i förskott. Har vart en stor lättnad att prata med dig, tusen tack. 


    Jag pratade med bm och dom sa att jag ska avvakta en vecka, visar mina test fort positivt så får jag komma dit och skrivas in, säkert ta blodprov. Jag uppdaterar! Hihi. Så bra att oavsett hur det går kan det kanske hjälpa någon annan som söker svar i framtiden. 

  • Wed 25 Jan 2023 22:00
    #7
    svansmamman skrev 2023-01-25 19:30:14 följande:

    Jag kommer ihåg att jag tänkte och kände likadant som du när jag grubblade som en tok, och hur mycket jag uppskattade att någon bemötte mina grubblerier. Så det är det minsta jag kan göra! Och väldigt snällt att tänka på framtida grubblare också, jag minns att jag läste en hel del gamla trådar när jag var i liknande sits. ❤️


    Det låter väl positivt att ha en plan, då vet du hur du ska förhålla dig. Det brukar vara det jobbigaste annars, att inte veta vad som väntar. Skönt att du får gehör av din BM, det är verkligen inte någon självklarhet - tyvärr. 


    Ja det känns som en trygghet dessa forum. Hur mår du, är du gravid just nu eller försöker? ☺️ 
  • Thu 26 Jan 2023 07:48
    #9
    svansmamman skrev 2023-01-26 07:25:35 följande:
    Jag är inte gravid nu, fick en son för 7 månader sedan så jag har relativt nyligt gått igenom en graviditet. Vi planerar dock för att påbörja syskonförsök i april/maj så snart kanske det är min tur igen, om jag har lite tur dvs. Jag har fortfarande inte fått tillbaka ägglossningen och jag ammar fortfarande rätt mycket så det får styra hur snart det är möjligt att börja försöka. 🙈

    Har ni försökt länge? Och är det första barnet? ❤️

    Grattis, nybliven mamma! Va häftigt 😍 Det kommer funka när tiden är inne, ingen stress vill jag skriva men jag själv kan känna mig stressad ibland.


    Blev gravid första gången för 1 år sen, då sluta det i missfall i v 10 gången efter det var det MA som upptäcktes i v 11. Så har vart gravid 2 ggr, ungefär lika länge. Vi har aldrig tänkt att det är någon stress eller haft mega längtan utan men efter detta år kretsar hela världen kring det. Det har verkligen väckt oss och våra tankar. Vi vill verkligen bli föräldrar. Jag är 33 år och min sambo 38 år. 


    Allt vi går igenom sätter sina spår och det är nog därför vi och alla andra som vart med om MF och likande är så oroliga över alla små symptom. Igår hade jag som sagt lite rött på pappret och lite i trosan. Inget mer på hela dagen. Imorse efter första toabesöket på morgonen hade jag nästan mindre blod på pappret. Så tunnt som vatten, rött som ett gelehjärta. Hoppas det inte kommer mer nu!

  • Fri 27 Jan 2023 13:23
    #10

    Test från 
    bim -5 morgon
    bim + 0 kl lunch 
    bim + 2 kl morgon
    bim + 4 kl lunch  

    Visst är strecket tydligare idag? (Bim+4) Mina blödningar/flytningar har vart densamma? ljusrosa på papper och i trosskydd, ser typ ut som rosa vatten men inget mer klarrött blod! i trosskyddet blir det även lite mörkbrunt men de kanske blir så om de ligger och sjunker in? (ursäkta äckelvarning. 


    åh vill så gärna va positiv ❤️

  • Fri 27 Jan 2023 13:23
    #11
    Teriz skrev 2023-01-27 13:23:16 följande:

    Test från 
    bim -5 morgon
    bim + 0 kl lunch 
    bim + 2 kl morgon
    bim + 4 kl lunch  

    Visst är strecket tydligare idag? (Bim+4) Mina blödningar/flytningar har vart densamma? ljusrosa på papper och i trosskydd, ser typ ut som rosa vatten men inget mer klarrött blod! i trosskyddet blir det även lite mörkbrunt men de kanske blir så om de ligger och sjunker in? (ursäkta äckelvarning. 


    åh vill så gärna va positiv ❤️


    Glömde bilden 
  • Sat 28 Jan 2023 08:05
    #13
    svansmamman skrev 2023-01-27 23:35:04 följande:
    Teriz skrev 2023-01-27 13:23:45 följande:
    Glömde bilden 


    Jag tycker absolut att testet längst ner är betydligt mycket starkare än de andra, så det bådar ju gott! 


    Du behöver aldrig ursäkta dig över sådant, det är vardagsmat för oss som hänger i de här forumen! Skönt att du inte börjat blöda något mer. Bruna flytningar/blod brukar innebära att det är gammalt, så det kan ju vara att den lilla blödning som varit har avstannat. De rosa du refererar till kan ju vara lite flytningar bara. Så inget alarmerande utan tvärtom låter det ju bra. När blir det dags att ta nästa digitala? ❤️


    Ja kan se ett mönster. Typ varje kväll och på natten har jag molvärk. På morgonen kommer det rosa på pappret (men inte blod) och där efter under dagen lätt vattnigt rosa på papper samt lite brun färgat i trosskydd. Så blir det samma dagen efter. 


    Jag tänkte ta digitala på onsdag då har det gått nästan 2 v sen jag plussade första gången, även samma dag jag ska ringa BM Igen. 

  • Wed 1 Feb 2023 08:05
    #16
    Ceczev skrev 2023-01-28 20:16:56 följande:

    Samma dag som min bim hade jag rosa flytningar typ.
    Sen hade jag det vid några tillfällen under dagen fram till graviditetsvecka 7.  ( när tog gravtest)
    På kvällar kände jag lite värk i magen.

    Efter det har jag inte blött något alls.
    Bebis hänger fortfarande med mot vecka 15 nu😁


    Tack för att du dela med dig! 🥰
  • Wed 1 Feb 2023 08:12
    #17

    En liten uppdatering. 


    Jag var säker på missfall! Då jag är inne på dag 5 med en super riklig blödning som mens typ. Igår kväll var det även en röd strimma av slem som såg ut som snor. 


    Har följt upp mina gravtest och jag känner mig förvirrad. Jag vet att det beror på vad man druckit / vilken tid osv men tycker mitt test är starkare idag? Om jag haft ett pågående missfall i flera dagar borde det ju vara svagare? Har inte tagit cb digital för jag kände igår att hoppet är ute. 


    Väntat på tfn tid från barnmorskan om 1 h. Återkommer då. 


    Mina test 

    1. Bim + 4 lunch
    2. bim + 6 morgon 
    3 bim + 7 em 
    4 bim + 9 morgon 

  • Wed 1 Feb 2023 10:10
    #19
    svansmamman skrev 2023-02-01 10:02:41 följande:

    Jag tycker det översta och understa testet ser ungefär lika starka ut, men det kanske är en synvilla. Det kan ju ta ett tag innan testen blir svagare vid ett missfall likväl som streckens styrka till stor del beror på koncentrationen av urin. Jag menar alltså att test 2 och 3 kanske är svagare för att urinen var mer utspädd, medan testet på bild 4 inte var lika utspätt - alltså att hormonerna stannat av helt. 


    Men ja, det blir ju såklart bara spekulationer. Jag tror dessvärre inte barnmorskan kommer säga så mycket då de inte brukar tolka test på det sättet, men jag håller tummarna för att du får någon form av besked! ❤️


    Jag har nu pratat med min bm och hon sa det jag redan anade, troligtvis tidigt missfall och det kan dröja flera veckor innan testen visar negativt. Bara avvakta någon vecka  


    Ringde även kvinnokliniken och har fått tid för undersökning om 4 veckor pga mina 3 senaste missfall. Vi får ta det där i från. Så det känns ganska konstaterat att det inte tog sig denna gången, men nu är det också skönt att ta nya tag. Snart? när kroppen är redo igen hehe. 

  • Fri 3 Feb 2023 09:01
    #21
    svansmamman skrev 2023-02-02 18:39:25 följande:

    Väldigt tråkigt att läsa, men skönt att du ändå fick prata med någon. Även om jag kan tycka det är konstigt att du fått beskedet från BM att det troligtvis är missfall baserat på streckens styrka. Vården brukar inte befatta sig med jämförelse av test på det sättet, däremot kan de såklart informera om att en blödning kan innebära missfall och att man kan testa igen några veckor efter blödningen upphört för att se om testet är positivt då eller inte. Du blev inte erbjuden någon provtagning för att se och jämföra mängden HCG med ett par dagars mellanrum? 


    Om det är till någon tröst hade jag också tre missfall på raken innan jag blev gravid en fjärde gång där allt gick vägen. Beskedet jag fick var att man bedömde att jag är extremt fertil. Kroppen tar första sämsta ägg och låter befruktning ske med första sämsta spermie, eller att befruktning sker ?för sent?. En kombination, eller tidpunkt,   som hos någon annan inte hade blivit ett befruktat ägg blev det för mig. Kvalitén, eller tidpunkten, gjorde dock senare att det blev missfall. Om detta bara är spekulationer, eller faktiskt något vetenskapsbaserat, vet jag förstås inte. Kanske ligger det något i det, och kanske kan det vara något liknande även för dig. 


    Jag håller alla tummar för att det, precis som för mig, blir fjärde gången gillt för dig! ❤️


    Dom erbjöd mig inte något blodprov nu? då det fortfarande är för tidigt tycker dom. Om jag nu är gravid är det v 5. Dvs 1 vecka efter bim. Så att jag började blöda några dagar efter bim är ?vanligt?. Hade kanske inte fattat att jag va gravid och trott det bara va mens om jag inte testat mig. 


    Däremot ska jag själv ta ett test om 2 veckor så får vi se? hela känslan i kroppen säger missfall. Men tror också att hjärnan påverkar mycket. känns som jag accepterat det och liksom stängt av alla känslor. 


    Din teori som du fått höra låter ju rimligt. Jag har inte haft svårt att bli gravid heller? fick du några råd eller förändrade du något så det gick vägen den 4e gången? 


    tack snälla för ditt stöd ❤️

  • Sat 4 Feb 2023 07:51
    #23
    Ceczev skrev 2023-02-03 22:31:57 följande:

    Jag har sett två stycken med olika problem på instagram som tar inositol, men sen finns även något som heter Wo Ho som ska främja den hormonella balansen.

    Detta främst för de som kanske har problem med ägglossning osv. Men om de kan hjälpa dom ka ske det kan hjälpa andra med att få bättre kvalité ?

    Bara en tanke:)


    Bra tips. Ska läsa på om de😍 tack för att du dela med dig 
  • Sat 4 Feb 2023 21:26
    #25
    svansmamman skrev 2023-02-04 20:18:50 följande:

    Det är inte för tidigt för ett blodprov om man fått positivt gravtest. Anledningen till att man ibland tar blodprov är för att se om mängden HCG (hormon) ökar, minskar eller ligger oförändrat. Beroende på hur nivåerna ser ut kan man ofta bedöma om det är ett missfall eller ej. Om inte mängden hormon fördubblats inom två dagar är det ofta ett tecken på att allt inte är som det ska med graviditeten Jag tänker därför att det är konstigt att de skulle tycka det är ?för tidigt?. Har man testat positivt på gravtest finns hormonet i kroppen och det är därför möjligt att ta blodprov. Men tyvärr brukar vården inte vara så generösa med det.


    Ja det kan nog mycket väl vara din hjärna som påverkar dig mer än ?magkänsla?. Du får ställa in dig på det värsta men hoppas på det bästa tills nästa testning. 


    Det råd jag fick var att vara noga med att ha sex precis vid ägglossning, och bara då. Jag följde rådet och blev då gravid med sonen som föddes nio månader senare. Slump eller inte låter jag vara osagt, men så var det för mig. I övrigt ändrade jag inte på något utan levde på precis som vanligt. Hoppas hoppas det är din tur snart! ❤️


    Kanske jag som tolka det som ?tidigt? med blodprov men hon i tfn var liksom väldigt rak, snabb, tydligt och inställd på att få ?mens? 3 dagar efter bim samt testat positivt är vanligt men att många inte ens testar sig och tror det är en sen mens. Men i själva verket missfall. Därför tror ja inte dom erbjöd mig blodprov pga det är så vanligt att sånt händer? Men har ju somsagt min undersökning om snart 3 veckor det känns bra. 

    men men tänkte ta ett test imorrn. Det lär ju vara svagare nu har ju haft som mens i 1 vecka. 
    Tack för att du delar med dig ❤️
Svar på tråden Positivt grav test, blöder på bim