Åldersskillnad i ert
Själv då, TS. Vad är det för åldersskillnad i din relation?
Själv då, TS. Vad är det för åldersskillnad i din relation?
Han är 19 år äldre än mig. Har hört att det inte kommer hålla och en massa invändningar men vi har vart ihop i snart 8 år.
Jag fyller 26 i år han blir 45.
Du tycker att åtta år är mycket eftersom det är hela ditt vuxna liv, men för äldre är det inte särskilt mycket. Du får väl återkomma när han börjar närma sig pension och du är mitt i karriären. Eller ännu värre, när han är gammal på riktigt och du fortfarande är relativt ung och arbetar.
Olyckskorp.
Det här paret har en 19 års åldersskillnad. Ett par med 1 års åldersskillnad kan hinna skilja sig långt innan paret med 19 års skillnad ens tänker tanken. Om de någonsin gör det. Idag separerar hälften av alla gifta par. Åldersskillnader kan spela in hos somliga men långt ifrån hos alla par.
En amerikansk studie från 2014, utförd av forskare på Emory University i Atlanta, har tidigare visat på korrelationen att ju högre åldersskillnad desto högre är också risken för att relationen ska ta slut.
Deras undersökning visade att par som är jämngamla eller bara har en åldersskillnad på plus/minus tre år har lägst risk att göra slut (3 procents sannolikhet). Redan då det diffar fem år har samma siffra höjts avsevärt till hela 18 procents sannolikhet att relationen kommer att ta slut. Vid en 20 års åldersskillnad är siffran hela 95 procent.