• Anonym (Smakprov älskaren)

    Kan man ta reda i förväg om det blir smakprover i en matbutik?

    Jag tycker det är mysigt med dessa smakprover som sker i matbutiker medan man handlar. Men det är alltid slumpen om smakprover finns just den tiden och dagen man kommer och handlar.

    Så finns det någon möjlighet att man kan ta reda på vart dem befinner sig och när dem kommer?

  • Svar på tråden Kan man ta reda i förväg om det blir smakprover i en matbutik?
  • Anonym (ååå)

    På vår Ica har de alltid en viss veckodag, fredagar. Det brukar komma en blänkare om det under veckan. 

  • Anonym (Smakprov älskaren)
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-26 07:00:48 följande:

    På vår Ica har de alltid en viss veckodag, fredagar. Det brukar komma en blänkare om det under veckan. 


    En blänkare? På tidningen? På deras webb?

    Om det gäller Willy:s då? :)

    Ingen som vet om Hemköp och Willy:s? :)
  • Anonym (Arne)

    Viker alltid av och undviker ögonkontakt med dessa bromsklossar när man handlar.

  • Anonym (Smakprov älskaren)
    kusbölehelvete skrev 2023-01-26 07:33:07 följande:

    Enklast är kanske om du mailar de butiker du vill veta om de har smakprov och när det isf sker.


    Jag har tidigare frågat personligen personalen på matbutiker och samtliga har svarat mig att dem inte vet, då det kommer ifrån andra företag.

  • Anonym (ååå)
    Anonym (Smakprov älskaren) skrev 2023-01-26 07:22:46 följande:
    En blänkare? På tidningen? På deras webb?

    Om det gäller Willy:s då? :)

    Ingen som vet om Hemköp och Willy:s? :)
    Eftersom jag är medlem hos Ica så får jag veckomailen + att jag följer min lokala Ica-butik på Facebook. De lägger ut massor i den. Kanske inte alla gör men den butikschefen är aktiv. 

    Kolla om dina butiker finns på Facebook, smidigt sätt att följa lokala aktörer man är intresserad av. 
  • Anonym (ååå)
    Anonym (Smakprov älskaren) skrev 2023-01-26 07:43:26 följande:
    Jag har tidigare frågat personligen personalen på matbutiker och samtliga har svarat mig att dem inte vet, då det kommer ifrån andra företag.
    Så är det men det behöver ändå planeras in plats för dem att vara på osv.,så butikschefen lär åtminstone veta. Men det är säkert viktigare i mindre butiker att de vet. Jättestora Coop vi har här tex, där kan nog dessa bara glida in och packa upp sitt bord, att de har en sån deal. 
  • 42ann

    Då jag jobbat med att bjuda på smakprover i butik, kan jag säga att butiken inte alltid har koll på alla som ska komma och bjuda och när. Men de följer ett ganska regelbundet mönster. Jag har inte jobbat sen innan pandemin och jag vet att de flesta butiksdemonstationer drogs in under pandemin... min känsla är att de kanske inte kommit igång helt i samma nivå som tidigare. 
    Det första är att välja rätt butik, större ICA butiker är oftast de som har mest smakprover. Men även Coop och Willys till viss del. Mindre butiker har mer sällan smakprov, men när de har kan de ofta annonsera om det för att få mer genomslag. Sen är det torsdag och fredag som är de absolut vanligaste dagarna torsdag och fredag. Kan förekomma alla dagar men absolut inte i samma utsträckning. Större ICA butiker har ofta ett eget provkök, där det bjuds på smakprov som kan vara annonserat ofta några dagar varje vecka. Sen kommer det också bjudas på mer smakprover i butik i slutet av månaden... då det finns nya pengar att tillgå med löner, pension och barnbidrag. 

  • Anonym (Smask)

    Jag ser ofta att folk tagit sig en smakbit i butikerna vid alla möjliga tillfällen. Läskflaska (halvt urdrucken) borta vid tvättmedlet, halv gurka på golvet, öppnad godispåse vid filmerna, osv.
    Nam nam Tungan ute

Svar på tråden Kan man ta reda i förväg om det blir smakprover i en matbutik?