• Anonym (Bb)

    Sur över att behöva umgås med hans släkt. Fast man inte har rätt att klaga.

    Orkar inte med mig själv och min bitterhet. Jag kommer inte ur det. 


    jag vet ju verkligen att jag har fel så ingen behöver säga åt mig, kommer verkligen inte ur själva KÄNSLAN. går runt som ett barn hemma och surar. Och överdriver. 


    Har inte så många vänner att gnälla med så nog därför jag skriver. 


    men sambon går inte att gnälla hos mer. Han kommer lämna mig då. För denna surhet kommer varje gång och har pågått i 10 år. 


    det är så att vi skulle köpa ett sommarhus för längesen, främst försöka hitta typ en gård med flera byggnader då sambon har flera syskon med familjer.  Men det slutade med att mamman köpte ett ställe, i stället. 


    det stället har blivit en samlingspunkt för dessa familjer, problemet är nu att alla barnen blivit äldre och därmed har stället krympt. 


    det finns en storebror som tycker att han är prio1 och ska ha det största sovrummet medan vi andra kan sova hur som helst med noll privatliv. Detta har sambon accepterat för han är van att ha det så från förr med dom. 


    hur som helst, i många år har jag känt att man vill åka för att få lugn och ro och då har fler passat på att åka ut. Som att man har noll förståelse för att andra ibland kan vilja vara ensamma. Saken är den att jag sällan är ledig helger med, jobbar oftast helg så jag längtar ut dit när jag väl är ledig. 


    denna helg var en sån helg. Vi har haft mycket runt oss sista tiden, vi skulle åka själva utan barnen, men nej?nu två dagar innan ska såklart mamman passa på att åka ut. Sambon kan inget göra  men jag är så bitter, som ett litet barn. så känner jag  

    anledningen till att vi inte köpt eget är för att vi generellt tycker att det är trevligt att ses på landet allihop, och att vi inte haft råd att köpa eget. Bara det att ingen verkar tänka på nån annan att folk kanske vill vara själva ibland, kan man inte ha förståelse för det?? 


    tack för att jag fick spy ut mig lite  


    1. det är hennes hus. Jag har noll talan, bra då har vi avklarat det. 


    2. om jag vill vara ensam kan jag spara och köpa eget hus. Då har jag hört det. 

  • Svar på tråden Sur över att behöva umgås med hans släkt. Fast man inte har rätt att klaga.
  • Anonym (C)

    Du har rätt till dina känslor!Lyssna på dig själv .Självklart vill många ha egentid ibland .Måste du åka med dit ?Bor ni där?Anbars stanna hemma ibland ,din sambo kan ju åka dit.

  • Anonym (xxx)

    Du vet att det är så här, ändå tror du att det kommer att vara annorlunda när ni åker dit. Vill du ha ett annat resultat gör på ett annat sätt. 
    Måste man äga ett eget hus för att kunna åka bort och vara ifred en helg? 

  • fornminne

    Det är självklart inte lämpligt att klaga öppet i den här situationen, men du har rätt till dina känslor.

    Håller med ovanstående. Om du vill vara ensam ibland, kan du inte stanna i stan medan din sambo åker?

  • Anonym (Tydlig)

    Säger ni ifrån tydligt att ni gärna hade haft helgen för er själva? Annars kanske mamman vill passa på att umgås, eftersom stället verkar vara köpt som mötesplats? Jag har svårt att tro att hon medvetet vill sabotera er ensamhelg... Eller är hon den typen. 

    Det där med vem som får vilket rum och privatliv få man ta när man delar stuga. Alternativt köpa eget där man själv bestämmer reglerna, som du redan vet.

  • Anonym (Bb)
    Anonym (C) skrev 2023-01-26 11:07:19 följande:

    Du har rätt till dina känslor!Lyssna på dig själv .Självklart vill många ha egentid ibland .Måste du åka med dit ?Bor ni där?Anbars stanna hemma ibland ,din sambo kan ju åka dit.


    Ja. Bara det att det känns så uppenbart då. Jag funderar på det  Tack för förståelsen. 

  • Anonym (Fia)

    Såsom upplägget är nu och med tanke på att du (och din partner) inte äger huset så har du ingen rätt att klaga. Du har rätt att känna som du gör GIVETVIS men det är ingen annan som gör något fel.


    Det din man skulle kunna ta upp, kanske är det fler som känner så, är att huset är tillgängligt för alla alltid UTOM en helg per halvår eller en helg per år eller vad som nu är rimligt då respektive familj faktiskt har rätt att vara där ostörda.


    För jag förstår frustrationen om man planerat för något och tror att man ska få vara där själv men sen SÅKLART så kommer mamman eller brorsan och prompt ska åka dit samma helg. Bara för att man själv sagt att man tänkt åka. Det förstår jag.


    Min mans föräldrar har ett hus och maken har två syskon så det är fyra familjer som nyttjar stället. Sommaren är indelad i veckor så att varje familj har en vecka ?ostörd? då man får vara själv men även så att man kan ta ut vänner om man vill. Utöver detta så får vem som helst komma men då i beräkningen att andra också kan vara där. Små hus finns utspritt så alla kan i teorin vara där samtidigt men är det någon annans vecka så får man helt enkelt inte. Om man inte byter med varann eller någon avsäger sig sin vecka.

  • fornminne
    Anonym (Tydlig) skrev 2023-01-26 11:11:32 följande:

    Säger ni ifrån tydligt att ni gärna hade haft helgen för er själva? Annars kanske mamman vill passa på att umgås, eftersom stället verkar vara köpt som mötesplats? Jag har svårt att tro att hon medvetet vill sabotera er ensamhelg... Eller är hon den typen. 

    Det där med vem som får vilket rum och privatliv få man ta när man delar stuga. Alternativt köpa eget där man själv bestämmer reglerna, som du redan vet.


    Så skulle jag aldrig kunnat säga till mamman när det är HENNES stuga.

    Där går gränsen.

    Hon får naturligtvis åka dit när hon vill, även om det är en samlingsplats. De andra ska vara glada att de har tillgång till landställe, det är inte alla förunnat. Då får man ta det som det är. Detta fattar TS, som tur är.

    Till TS:

    Däremot skulle du kunna "hyra" stugan nån helg då och då - när ingen annan har tänkt vara där - och förklara för svärmor att du behöver lugn och ro. Att du skulle behöva vila upp dig själv / med sambon och ödmjukt fråga om det går bra att hyra eller låna stugan när ingen annan behöver den. Jag vet inte hur din sambos släkt är, men jag skulle ha förståelse för sånt. Särskilt om jag inte hade tänkt åka dit själv just då.
  • fornminne
    Anonym (Bb) skrev 2023-01-26 11:12:34 följande:

    Ja. Bara det att det känns så uppenbart då. Jag funderar på det  Tack för förståelsen. 


    Det är inget fel att vilja vara själv ibland. Det är inget att skämmas över, tvärtom.

    Du får anpassa dig när ni är i stugan, men du har ingen skyldighet att vara där eller följa med dit varje gång.
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Tydlig) skrev 2023-01-26 11:11:32 följande:

    Säger ni ifrån tydligt att ni gärna hade haft helgen för er själva? Annars kanske mamman vill passa på att umgås, eftersom stället verkar vara köpt som mötesplats? Jag har svårt att tro att hon medvetet vill sabotera er ensamhelg... Eller är hon den typen. 

    Det där med vem som får vilket rum och privatliv få man ta när man delar stuga. Alternativt köpa eget där man själv bestämmer reglerna, som du redan vet.


    👍
  • Anonym (Tydlig)
    fornminne skrev 2023-01-26 11:22:57 följande:
    Så skulle jag aldrig kunnat säga till mamman när det är HENNES stuga.

    Där går gränsen.

    Hon får naturligtvis åka dit när hon vill, även om det är en samlingsplats. De andra ska vara glada att de har tillgång till landställe, det är inte alla förunnat. Då får man ta det som det är. Detta fattar TS, som tur är.

    Till TS:

    Däremot skulle du kunna "hyra" stugan nån helg då och då - när ingen annan har tänkt vara där - och förklara för svärmor att du behöver lugn och ro. Att du skulle behöva vila upp dig själv / med sambon och ödmjukt fråga om det går bra att hyra eller låna stugan när ingen annan behöver den. Jag vet inte hur din sambos släkt är, men jag skulle ha förståelse för sånt. Särskilt om jag inte hade tänkt åka dit själv just då.
    Vad är skillnaden på att vara tydlig med att man gärna är där själv just den här helgen, och att be att få "hyra" den? Det blir ju exakt samma sak. 
    En helg i januari lär inte vara det mest attraktiva tillfället. Det är inte som att TS försökt paxa hela juli precis...
Svar på tråden Sur över att behöva umgås med hans släkt. Fast man inte har rätt att klaga.