• Anonym (Carla)

Relation med en Narcissist?

Ni som haft en relation med en Narcissist/giftig personlighet hur visar det sig? Hur märkte ni det? Hur kom ni ur det? Ändrades personen mycket? Jag misstänker att killen jag dejtar har nån variant av detta. Men det är svårt att säga men nånting stämmer inte.

• Svar på tråden Relation med en Narcissist?
  • Anonym (Spring)

Min man har narcissistiska drag, och jag råder dig spring.
    Det är inte roligt, och när du tillslut vill lämna är det jätte svårt.

• Anonym (E)

Många år sen nu. Han var charmig först och överröste mig med komplimanger. Han var intensiv och ville ses hela tiden. Han fick mig att känna mig så bekräftad. Dock hade han inte riktigt avslutat sin förra relation utan behandlande henne som skit samtidigt, men vände och vred på det till mig så att det lät som att hon bara var ett svartsjukt ex? Sen gick tiden. Han började manipulera mig på olika sätt. Ibland vet jag inte hur men han gjorde mig svag och rädd för att förlora honom. Jag var livrädd för att vara utan honom, trots att han inte ens var snäll mot mig. Så konstigt att tänka tillbaka på det idag. men han klagade på hur jag gick, hur jag pratade, han var ofta svartsjuk? Han ifrågasatte så mycket med mig och jag bara köpte det och ville ändra på mig för att han skulle gilla mig. Han startade bråk men fick det alltid till att jag var den konstiga och typ psykiskt instabil. Han höll mig på distans, ibland dök han inte upp när vi skulle ses, han ville inte ta relationen vidare, ibland gick han under jorden ett par dagar (tex om han blev svartsjuk). Han manipulerade mig så att jag ofta betalade när vi handlade, åkte tåg etc. 

Svårt att veta när man är mitt uppe i det. Men får han sig att känna dig svag, dålig och värdelös? Isåfall lägg ben på ryggen. Jag var så otroligt nedtryckt de åren vi var ihop men jag fattade det inte då. Blev arg på familj och vänner som sa att jag borde lämna honom. Men jag var iväg på en resa och fick distans till allt i mitt liv hemma och bestämde mig för att göra slut. Bästa jag gjort. En relation ska göra dig glad, stark och lycklig!! Fly om du blir illa behandlad <3

• Liiiitetmy

De brukar ungefär följa ett liknade mönster 

Lovebombning: Smekmånad, du blir bekräftad, snudd på idealiserad. Allt skall oftast gå väldigt fort, du hinner inte tänka, lyckorus liksom.

Devaluation: De börjar subtilt pika dig, saker de uppskattar med dig gillar de inte längre. Och man vill ju tillbaka till föregående fas så man försöker, anpassa sig, backa mm men det blir liksom aldrig bra. I en sån persons ögon kan du aldrig göra rätt.

Discard; De avslutar, ofta abrupt. Eller lite halvt om halvt för att hålla en kvar på hyllan.

Hoovering: De hör av sig igen, och detta kan upprepas i år om du tar personen tillbaka.

Att du har med en sån personlighet att göra märks oftast främst hos dig själv. Du känner inte igen dig, vet inte vad som är rätt eller fel. Ingenting personen säger går ihop. Från att kanske varit en trygg person blir du väldigt otrygg.

De har oftast fler relationer de pendlar mellan då de är beroende av supply dvs bekräftelse. Men inte på det sunda sätt vi alla kan ge varandra. Supply kan vara att du gråter, att du skickar ett medelande de inte öppnar, att du är orolig, arg. Sen får du ofta skit för det. Du är känslig, du är needy osv fast du nånstans vet att du inte är sån.

Vad man än vill kalla det är det bästa att bryta och blockera alla kontaktvägar. Och var rädd om dig själv. Du kan aldrig förändra en sån person, de vänder på allt och är som småbarn att prata med. Och framför allt, när ord och handling inte stämmer överens? då är det dags att lämna.

• fornminne

Får man redan på dejtingstadiet känslan av att något inte stämmer, bör man lyssna på den signalen och dra sig ur. Alltför många gör inte det tyvärr.

Det är aldrig för sent att lämna, men ju längre man har träffats och ju mer insyltad man har blivit, desto svårare är det att avsluta.

På dejtingstadiet ska man ha en bra känsla. Alla människor har fel och brister, men man ska inte få obehagliga vibbar. Sådant får man ju inte av vad som helst. 

• Anonym (L)

Först visade han mig hur bra han är med sin utbildning och alla resor han gjort.Generös och trevlig i början.Sen började plötsliga humörsvängningar,elakhet och nedvärderande beteende mot mig.Och våldet kom.Ett helvete att lämna en narcissistisk när man har barn ihop.Har fått lida i många år av eftervåldet.Är psykiskt skadad.

• fornminne
    Liiiitetmy skrev 2023-01-26 22:27:17 följande:

De brukar ungefär följa ett liknade mönster 

Lovebombning: Smekmånad, du blir bekräftad, snudd på idealiserad. Allt skall oftast gå väldigt fort, du hinner inte tänka, lyckorus liksom.

Devaluation: De börjar subtilt pika dig, saker de uppskattar med dig gillar de inte längre. Och man vill ju tillbaka till föregående fas så man försöker, anpassa sig, backa mm men det blir liksom aldrig bra. I en sån persons ögon kan du aldrig göra rätt.

Discard; De avslutar, ofta abrupt. Eller lite halvt om halvt för att hålla en kvar på hyllan.

Hoovering: De hör av sig igen, och detta kan upprepas i år om du tar personen tillbaka.

Att du har med en sån personlighet att göra märks oftast främst hos dig själv. Du känner inte igen dig, vet inte vad som är rätt eller fel. Ingenting personen säger går ihop. Från att kanske varit en trygg person blir du väldigt otrygg.

De har oftast fler relationer de pendlar mellan då de är beroende av supply dvs bekräftelse. Men inte på det sunda sätt vi alla kan ge varandra. Supply kan vara att du gråter, att du skickar ett medelande de inte öppnar, att du är orolig, arg. Sen får du ofta skit för det. Du är känslig, du är needy osv fast du nånstans vet att du inte är sån.

Vad man än vill kalla det är det bästa att bryta och blockera alla kontaktvägar. Och var rädd om dig själv. Du kan aldrig förändra en sån person, de vänder på allt och är som småbarn att prata med. Och framför allt, när ord och handling inte stämmer överens? då är det dags att lämna.

Bra lista.

Skydd mot lovebombning: Verkar det för bra för att vara sant, är det oftast det. Är det väldigt intensivt och går fort fram, dra i bromsen. Är han vettig och seriös pushar han dig inte.

Skydd mot devaluation: En sund relation ska få dig att må bra, inte känna dig förvirrad och olycklig. En bra partner stöttar dig. Ingen är felfri och konflikter kan uppstå, men en bra partner vet du var du har.

Discard: En normal partner gör inte slut abrupt utan anledning eller för småsaker, för att sedan försöka håva in dig igen, eller dyka upp när det passar. Fundera på om detta är en person du vill ha en framtid med?
  • Anonym (Carla)

Har funderat under kvällen och det är så svårt att sätta fingret på det. Förr hördes vi jämt och nu är jag bara ivägen. Han vill ses mindre för han skall göra annat som att umgås med sin bror. Men han var inte hos sin bror. I början ville han planera massa saker men sen inte verka noga att prioritera mig. Han ljuger om smågrejer hela tiden. Han själv går före allt annat och han har ändrats mycket i sättet klagar mycket på mig och kan säga att jag är saker som jag inte är. Är oftast för trött att ses behlver jobba över mycket jag har funderat på om han börjat tveka ovj fått kalla fötter men han säger att det inte är aå

• Liiiitetmy
    Anonym (Carla) skrev 2023-01-26 23:17:10 följande:

Har funderat under kvällen och det är så svårt att sätta fingret på det. Förr hördes vi jämt och nu är jag bara ivägen. Han vill ses mindre för han skall göra annat som att umgås med sin bror. Men han var inte hos sin bror. I början ville han planera massa saker men sen inte verka noga att prioritera mig. Han ljuger om smågrejer hela tiden. Han själv går före allt annat och han har ändrats mycket i sättet klagar mycket på mig och kan säga att jag är saker som jag inte är. Är oftast för trött att ses behlver jobba över mycket jag har funderat på om han börjat tveka ovj fått kalla fötter men han säger att det inte är aå

Något skumt är det i allafall. 
    För mig idag så skulle jag se många rödflagg på det där. Visst kan det finnas anledningar till allt det där. Men samtidigt tänker jag 

Man prioriterar sin partner, innebär ju inte att man måste kommunicera 24/7 men man bruka veta lite var man har varandra.

Visst kan han ha fått kalla fötter, har själv fått det men inte struntade jag i personen för det. Normalt och vuxet är ju att prata om det. ?Jag känner att det går lite fort? eller vad det nu är. Inte att gå runt ensam och odla sina hjärnspöken. Då kan jag tänka mig att det är annat i planeringen.

Ljuga om småsaker är absolut en rödflagg. Visst, vi alla småljuger ibland ofta omedvetet men även små lögner blir lätt stora lögner. Uppfattade som ni dejtade, får du känslan av att det kan komma störee lögner sen?

Att klaga över saker du inte är är också en rödflagg, var själv med om det. Det handlade aldrig om mig att jag var si eller så, det handlade om projicering. 

Att han alltid går först-visst skall man prioritera sig själv men inte på bekostnad av en partner. I normala fall vill man ju ses och ser till att pussla ihop det på något sätt. 

Att säga att man är hos någon och sen inte är det är ju också skumt. Förvisso kan man ändra sina planer, men då brukar man ju säga det.

Kanske är cynisk, men det är lite många grejer som inte stämmer där. Var rädd om dig.

• Anonym (Carla)

Å du har så rätt. jag ursäktar så mycket ovj vill inte se saker. Det bl skillnad när jag ser det så. Han hörde av sig förut så jag kan inte sova och ville. tror du han lurar mig? Han ställde in helgen också för han var trött. Sen sluta han bara svara mig fast jag vet att han är vaken ovj ledig. Mår så dåligt ovj bara gråter vet inte va jag ska göra. Vill bryta men kan inte bryta hur gör man?

• Liiiitetmy
    Anonym (Carla) skrev 2023-01-27 01:05:13 följande:

Å du har så rätt. jag ursäktar så mycket ovj vill inte se saker. Det bl skillnad när jag ser det så. Han hörde av sig förut så jag kan inte sova och ville. tror du han lurar mig? Han ställde in helgen också för han var trött. Sen sluta han bara svara mig fast jag vet att han är vaken ovj ledig. Mår så dåligt ovj bara gråter vet inte va jag ska göra. Vill bryta men kan inte bryta hur gör man?

Skönt att jag kunde så någon form av frö. Man gör ju det, ursäktar och vill se det bästa i personen. För man har ju en syn på alla människor gör så gott de kan i den situation de befinner sig i. 

Sa det innan och säger det igen, nåt är skumt. Och en röddlagg när någon bara ändras sådär. Har också varit trött och utmattad periodvis. Men ändå tagit mig tid att förklara för personen, som ju faktiskt en ett litet ljus i tröttheten. 

Att bara sluta svara om det normala är att han brukar det är också knepigt. Visst han kan ha somnat men blir det ett tydligt mönster så ja, rödflagg.

Bryta kan vara en process. Men börja förbered dig på att vänja dig vid tanken. Skriv upp vad som sker, saker som inte stämmer, lögner, ev elakheter, manipulation osv. Finns det naturliga orsaker eller han bara är trött så kommer du att se det. Att bryta måste komma från dig själv när du är redo om man nu blir det.

Svar på tråden Relation med en Narcissist?