• Anotherone

Hinna med vild 1-åring på morgonen

Jag hör väl till dem som inte alls tycker att man ska utgå ifrån att sovmönster ändras när barnet börjar förskola. Beroende om barnet sover där (och hur länge) så kan man absolut fortsatt ha tidiga mornar. Min äldsta son var 7 när han började sova längre än till 06.....

Men då började vi oftast med att vi smög från sovrummet upp till gästrummet där vi hade backar med leksaker och soffa/säng där jag kunde övervaka leken liggande ett slag. Han var noll intresserad av tv så det kom först senare, men då kunde vi gosa upp oss i soffan och kolla på tv en timme för att få morgonen att gå. Jag hade också en period på kanske ett år där jag förberedde allt kvällen innan, sen fick han sin morgonvälling i vagnen och så gick vi en lång promenad. Sen kom vi hem, han satt och plaskade i badkaret medan jag duschade och gjorde mig i ordning. Sen frukost och så gick vi. 

Jag lägger till direkt att jag lever med hans far men han jobbar skift så mina mornar var helt och hållet mina, han var inte hemma då.  Var han hemma så gick han upp (pga jag skulle jobba = fick sova). Och då var sonen oftast inte på förskola heller de dagarna utan då kunde ha sin egen rytm under dagen. 

Jag har också alltid haft en liten "sminkväska" på jobbet så att man kan bättra på det mest basic om man behöver när man kommer eller under dagen. Make-up låg sällan överst på priolistan om man säger.

Svar på tråden Hinna med vild 1-åring på morgonen