• Sun 29 Jan 2023 12:31
    3645 visningar
    17 svar
    17
    3645

    Sambo vill att vi gör abort v10, helt förstörd.

    Jag är helt förstörd, vet inte vad jag ska ta mig till.

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i nästan ett år. Det har varit riktigt jobbigt att aldrig få det där plusset på stickan utan börjar blöda varje jävla månad. Gråtit floder och mått skit över detta. 


    Så i slutet av förra året plussade vi äntligen.


    Vi har varit på inskrivning och alla besök är inbokade. Sett tickande hjärta. 


    Ultraljud kub v14 29/2.


     


    Vi tjafsade igår och han droppa att han är orolig över vår ekonomi och att han inte har möjlighet att köpa den barnvagnen jag vill ha för ca 10 000 mm.


    Jag har aldrig bett honom om det utan jag har planerat att köpa denna själv i april/maj så där är inga problem.
    Jag har dessutom en försäljning jag ska genomföra i vår som ger mig 150000:- i sparbuffert.
    Jag ser inte pengarna som något problem.


    Han vill att vi ska fokusera på oss och lösa allt mellan oss och göra en abort.


    Han vill inte va utan mig osv. Han känner sig inte redo för att skaffa ett till barn nu, han vill att vi ska fokusera på oss först.


    Detta baserar han på sina ?tidigare erfarenheter?.


    Han har barn sedan innan som han inte får träffa då hans ex är psyk och egoistisk.


    Dem skaffade barn för att dem trodde det skulle lösa deras problem och han ångrade sig lika fort.


     


    Skillnaden är att vi har aldrig skaffat barn för att lösa problem.


    Visst vi bråkar men det gör alla par, och det har varit extrema situationer och mycket känslor iom barnens situation som ett vanligt förhållande kanske slipper behöver gå igenom.


    Och jag är inte samma sjuka människa som hon, skulle aldrig utsätta mina barn för det hon gjort. Så att andvända sina erfarenheter från en sjuk människa känns fel och riktigt kränkande.
    Jag vet inte hur jag skulle klara av en abort om dem inte tvingar mig på sjukhuset. 


    Har gjort en hemsk abort för flera år sedan, det var en av dem värsta smärtorna jag varit med om i mitt liv och tillslut gav dem mig morfinsprutor så jag däckade av utmattning.


    Jag vet inte hur jag ska kunna fortsätta leva med mannen jag älskar mest av allt efter något sådant. Att låta mig må så skit och vi kämpar för att bli gravida till sen bli gravid efter all jävla ångest mm för att göra såhär.
    Jag är helt förstörd.


    Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte leva mer.


    Jag orkar inte.
    Jag vet inte vad jag ska tänka/göra/säga.
    Hjälp mig men snälla håll en god ton mot mig, jag är svag just nu.


  • Svar på tråden Sambo vill att vi gör abort v10, helt förstörd.
  • Anonym (Anna)
    Sun 29 Jan 2023 12:42
    #1
    +1
    OroligTjej100 skrev 2023-01-29 12:31:17 följande:
    Sambo vill att vi gör abort v10, helt förstörd.
    Jag är helt förstörd, vet inte vad jag ska ta mig till.

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i nästan ett år. Det har varit riktigt jobbigt att aldrig få det där plusset på stickan utan börjar blöda varje jävla månad. Gråtit floder och mått skit över detta. 


    Så i slutet av förra året plussade vi äntligen.


    Vi har varit på inskrivning och alla besök är inbokade. Sett tickande hjärta. 


    Ultraljud kub v14 29/2.


     


    Vi tjafsade igår och han droppa att han är orolig över vår ekonomi och att han inte har möjlighet att köpa den barnvagnen jag vill ha för ca 10 000 mm.


    Jag har aldrig bett honom om det utan jag har planerat att köpa denna själv i april/maj så där är inga problem.
    Jag har dessutom en försäljning jag ska genomföra i vår som ger mig 150000:- i sparbuffert.
    Jag ser inte pengarna som något problem.


    Han vill att vi ska fokusera på oss och lösa allt mellan oss och göra en abort.


    Han vill inte va utan mig osv. Han känner sig inte redo för att skaffa ett till barn nu, han vill att vi ska fokusera på oss först.


    Detta baserar han på sina ?tidigare erfarenheter?.


    Han har barn sedan innan som han inte får träffa då hans ex är psyk och egoistisk.


    Dem skaffade barn för att dem trodde det skulle lösa deras problem och han ångrade sig lika fort.


     


    Skillnaden är att vi har aldrig skaffat barn för att lösa problem.


    Visst vi bråkar men det gör alla par, och det har varit extrema situationer och mycket känslor iom barnens situation som ett vanligt förhållande kanske slipper behöver gå igenom.


    Och jag är inte samma sjuka människa som hon, skulle aldrig utsätta mina barn för det hon gjort. Så att andvända sina erfarenheter från en sjuk människa känns fel och riktigt kränkande.
    Jag vet inte hur jag skulle klara av en abort om dem inte tvingar mig på sjukhuset. 


    Har gjort en hemsk abort för flera år sedan, det var en av dem värsta smärtorna jag varit med om i mitt liv och tillslut gav dem mig morfinsprutor så jag däckade av utmattning.


    Jag vet inte hur jag ska kunna fortsätta leva med mannen jag älskar mest av allt efter något sådant. Att låta mig må så skit och vi kämpar för att bli gravida till sen bli gravid efter all jävla ångest mm för att göra såhär.
    Jag är helt förstörd.


    Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte leva mer.


    Jag orkar inte.
    Jag vet inte vad jag ska tänka/göra/säga.
    Hjälp mig men snälla håll en god ton mot mig, jag är svag just nu.


    Tråkig situation, speciellt med tanke på att ni aktivt försökt så länge.

    Boka tid hos barnmorskan eller någon annan rådgivning och få hjälp att reda upp din sambos känslor inför detta. Han har redan tidigare gått med på att skaffa barn trots dåligt förhållande, nu får han kalla fötter igen. Vad är det som gör att han går med på det, om han inte känner sig säker? 


    Sedan ska du inte göra abort om du inte vill. Men du får kanske vara beredd på att leva själv med barnet, om ni inte får ordning på era problem. Båda måste ändra på sig, det viktigaste är väl inte en dyr vagn, kanske kan du lugna honom angående ekonomin genom att hålla igen på utgifterna. 

  • Anonym (Emmy)
    Sun 29 Jan 2023 12:48
    #2
    +4

    Men va?! Gör inte abort, du vill ju det här?  Låt dig inte övertalas! din kropp ditt beslut. Gå vidare utan honom isåfall. Annars har han ju lurat sig till att köra utan skydd, sen när det blir en graviditet vill han avsluta det hela! våga stå upp för dig själv. Du har ju dessutom en ekonomisk buffert. Du har all rätt att behålla, om det är det du vill. 

  • Anonym (gå till botten med det)
    Sun 29 Jan 2023 12:53
    #3
    +1

    Jag undrar hur han tänkte när han gick med på att försöka få barn, när han nu tydligen inte vill ha. Sa han bara ok för att han inte trodde det skulle hända?

    Riktigt unket av honom. Han skulle behöva gå i samtal för det låter som om det är nån typ av kris. Det kan så klart ske för alla inför en stor förändring men det här är liksom "too late" att komma med detta nu. 

    Sen det där med att han inte får träffa sitt andra barn. Du kanske inte vill gå in på det nu men det finns ju en hel del pappor som faktiskt aktivt tar hjälp av domstol för att få fram ett umgänge med barn även om exet inte vill det. Har han försökt? 

  • Sun 29 Jan 2023 13:11
    #4
    -4 +4

    Han vekswr vars ett riktigt rövhål. Finns nog både en och flera anledningar varför hans ex förvägrar honom hans barn. Du verkar bra naiv som uteslutande köper det han säger. Du vet att det alltid finns två sidor av myntet.

    Gör abort för ni verkar både på tok för omogna för att ta hand om ett barn.

  • Anonym (Amand­a)
    Sun 29 Jan 2023 13:32
    #5
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-29 12:42:04 följande:

    Tråkig situation, speciellt med tanke på att ni aktivt försökt så länge.

    Boka tid hos barnmorskan eller någon annan rådgivning och få hjälp att reda upp din sambos känslor inför detta. Han har redan tidigare gått med på att skaffa barn trots dåligt förhållande, nu får han kalla fötter igen. Vad är det som gör att han går med på det, om han inte känner sig säker? 


    Sedan ska du inte göra abort om du inte vill. Men du får kanske vara beredd på att leva själv med barnet, om ni inte får ordning på era problem. Båda måste ändra på sig, det viktigaste är väl inte en dyr vagn, kanske kan du lugna honom angående ekonomin genom att hålla igen på utgifterna. 


    Håller med.
  • Sun 29 Jan 2023 13:37
    #6

    Ni var två om att skapa det här lilla livet, men det är du själv som bestämmer över din kropp. Jag hade aldrig gjort abort i din situation, men det låter som att din sambo fått kalla fötter. Har han någon att prata med? Kan ni två prata utan att tjafsa? Han kanske behöver försäkras hundra gånger om att du har en plan för att hantera det han tar upp?


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Johan­na)
    Sun 29 Jan 2023 13:48
    #7
    +1

    Ta det nu lugnt. Andas. Det kanske känns hemskt men det är inte ovanligt att man kan få panik när en graviditet är definitiv. 

    Självklart är abort helt uteslutet här. Det är inget du ens behöver fundera på. Om du gör abort så kommer ju er relation helt gå i kras så hans argument faller ju helt platt här.

    Jag tror han har djupa ärr från sin tidigare erfarenhet som spökar nu. Det sitter hårt i honom och den nya graviditeten gör att dessa spöken vaknar till liv. Vilket inte är ovanligt. Han och exet kom inte överens och hon hindrar honom från att träffa sitt barn. Han är helt enkelt livrädd att liknande ska hända Igen. Och du må tycka det
     är knäppt och ologiskt men människor säger och agerar
    ar irrationellt när de är rädda.

    Du behöver lugna ner dig nu. Vara lugn och tydlig mot honom att abort inte finns på kartan, ni kommer bråka och vara oense framöver- många gånger- men det är ingen fara. Du kommer vara där och ni kommer ta er ur det, det han var med om kommer inte upprepas, ni har också råd.

    Han behöver gå till en terapeut och prata om det han varit med om. Ev om ni går på familjerådgivning tillsammans för att prata. Han är rädd och du blir rädd när han agerar såhär. 

    Detta kan självklart lösas! Han och du behöver bara lugna ner er. Du är ju gravid nu. Grattis! 

  • Anonym (U)
    Sun 29 Jan 2023 16:18
    #8
    +2

    Inte en chans att jag gjort abort i hans läge!! Och jag hade haft väldigt svårt att förlåta honom efter att ha vräkt ur sig det vidriga förslaget. 

    Han har gett upp om sina barn eller? För barnen har i de allra flesta fall rätt att träffa sina föräldrar. Han kanske inte är världens bästa att skaffa barn med... Du kan med stor sannolikhet klara detta själv. 

  • Anonym (Ellin­or)
    Sun 29 Jan 2023 16:38
    #9

    Jag sällar mig till dem som tycker att ni behöver prata med någon utomstående.
    Jag hade inte gjort abort på de premisserna.
    Ni ville ha barn, han har dåliga erfarenheter, kanske har allt som hänt sen ni plussade fått honom att få detta konkret till sig. Så länge man bara pratar om barn och inte är gravid så är allt väldigt abstrakt, särskilt för män. Men nu är du gravid, det finns ett datum, det ska komma ett barn och saker behöver ordnas. Då fick han en realitycheck helt plötsligt.
    Men jag skulle ha svårt att känna mig helt trygg att fortsätta leva med en person och ha en man som pappa till mitt barn som velat att jag skulle göra abort! Även om han går med på att behålla och ni fortsätter så hade det suttit som en tagg i hjärtat. 

  • Mon 30 Jan 2023 00:32
    #10
    +4

    Graviditeten var planerad och ni har kämpat för den. Abort är givetvis helt uteslutet. 


    Du behöver däremot lugn och ro. Stress är inte bra när man är gravid. Flytta hem till släkt eller vänner medan sambon bestämmer sig för om han vill bli en familj eller inte. Fortsätter han yla om abort så dumpa honom och fokusera på dig själv och barnet. 


    När ditt barn föds kommer du uppleva en kärlek större än allt annat. Ingen relation i världen kan mäta sig med det. Ingen man är heller värd så mycket möda att allt det magiska och underbara med en graviditet blir förstört.

    Fokusera på dig, ditt mående och din graviditet. Vill karlfan inte vara med på tåget så är det hans förlust, inte din. Låt honom inte ta denna magiska tid ifrån dig.

  • Anonym (qwert­y)
    Mon 30 Jan 2023 01:35
    #11
    +1

    Låt bli.
    Han kan ju inte tvinga dig till det. Han verkar ha taskiga erfarenheter och han överför sitt skit på dig. Antagligen vill han inte ens att du ska göra abort utan det är något som han tänker  på just nu och nästa vecka är det något annat. Säg åt honom att växa upp eller fara åt helvete. du har pengarna för att ta hand om ett barn, om han försvinner ur bilden. Gör inte ditt livs misstag för att HAN vill det.

  • Anonym (qwert­y)
    Mon 30 Jan 2023 01:39
    #12
    +1

    Du kan kontakta både MVC och din vårdcentral och be att få prata med en kurator, antingen följer han med eller så går du själv, men du ska inte låta han fylla dina öron med skit och tro att det är enda valet du har.

    "Hans ex är psyko" och ändå var han tillsammans med OCH skaffade barn med henne.... Det kanske finns en anledning till att hon inte vill ha han i närheten av barnen.

  • Mon 30 Jan 2023 09:27
    #13
    +1

    Jag vill också säga det något viktigt TS. Vem säger att hans ex är psyko och ego? Om din sambo säger det finns det all anledning för dig att vara försiktig. Det är en kvinna han valde att leva och bilda familj med. 


    Det är en myt att kvinnor undanhåller barn för att straffa sina ex. Endast rätten kan avgöra om någon inte får träffa sitt barn, och då ska det mycket till.  Är din sambo en hyfsat normal person så kan hans ex inte hindra honom från att vara närvarande i barnets liv. Behöver han hjälp med umgängesschema eller samarbetssamtal vänder han sig till familjerätten. Rättshjälp finns i de flesta hemförsäkringar om det skulle bli en tvist. Du kanske ska ta kontakt med exet och höra dig för om hur det verkligen förhåller sig? Vad är den egentliga anledningen till att han inte träffar sitt barn?

  • Mon 30 Jan 2023 09:34
    #14
    Anonym (Johanna) skrev 2023-01-29 13:48:43 följande:

    Ta det nu lugnt. Andas. Det kanske känns hemskt men det är inte ovanligt att man kan få panik när en graviditet är definitiv. 

    Självklart är abort helt uteslutet här. Det är inget du ens behöver fundera på. Om du gör abort så kommer ju er relation helt gå i kras så hans argument faller ju helt platt här.

    Jag tror han har djupa ärr från sin tidigare erfarenhet som spökar nu. Det sitter hårt i honom och den nya graviditeten gör att dessa spöken vaknar till liv. Vilket inte är ovanligt. Han och exet kom inte överens och hon hindrar honom från att träffa sitt barn. Han är helt enkelt livrädd att liknande ska hända Igen. Och du må tycka det
     är knäppt och ologiskt men människor säger och agerar
    ar irrationellt när de är rädda.

    Du behöver lugna ner dig nu. Vara lugn och tydlig mot honom att abort inte finns på kartan, ni kommer bråka och vara oense framöver- många gånger- men det är ingen fara. Du kommer vara där och ni kommer ta er ur det, det han var med om kommer inte upprepas, ni har också råd.

    Han behöver gå till en terapeut och prata om det han varit med om. Ev om ni går på familjerådgivning tillsammans för att prata. Han är rädd och du blir rädd när han agerar såhär. 

    Detta kan självklart lösas! Han och du behöver bara lugna ner er. Du är ju gravid nu. Grattis! 


    Mycket bra råd!
  • Anonym (Nej)
    Mon 30 Jan 2023 09:52
    #15
    AstridElizabeth skrev 2023-01-30 09:27:06 följande:

    Jag vill också säga det något viktigt TS. Vem säger att hans ex är psyko och ego? Om din sambo säger det finns det all anledning för dig att vara försiktig. Det är en kvinna han valde att leva och bilda familj med. 


    Det är en myt att kvinnor undanhåller barn för att straffa sina ex. Endast rätten kan avgöra om någon inte får träffa sitt barn, och då ska det mycket till.  Är din sambo en hyfsat normal person så kan hans ex inte hindra honom från att vara närvarande i barnets liv. Behöver han hjälp med umgängesschema eller samarbetssamtal vänder han sig till familjerätten. Rättshjälp finns i de flesta hemförsäkringar om det skulle bli en tvist. Du kanske ska ta kontakt med exet och höra dig för om hur det verkligen förhåller sig? Vad är den egentliga anledningen till att han inte träffar sitt barn?


    Nej det finns skrämmande många bittra kvinnor som manipulerar och gör allt för att få enskild vårdnad om barn. Sms:ar att mannen ska komma av ena eller andra anledninge och sedan fotar och hävdar att mannen förföljer, hotas och höjder rösten osv. Sånt som sedan kan bevisas med motsatsen av smsm, inspelningar och foton först i rätten eftersom myndigheter tenderar att tro mer på de stackars kvinnorna än på männen.


     


    Men till frågan, det låter som om TS sambo fått kalla fötter i situationen. Vilket kan vara fullt rimlig känsla, men ingen som ni kanske borde agera på. 


    Han har erfarenhet av kraschat förhållande med barn, allt blir dyrare och ekonomin blir ansträngd för de allra flesta, vi är i  en lågkonjungtur som antagligen håller i sig ett tag, arbetslösheten kommer öka, krig i närheten och Putin som hotas var och varannan dag, klimatet som ändras osv. Inte konstigt att sambon kan få tankar om att det trots aktivt beslut och medvetet försök at tbli gravid nu känner att det kanske trots allt itne riktigt är läge. Och  dessutom har en svajig relation... Egentligen låter det ju sunt att avvakta. 

  • Anonym (L)
    Mon 30 Jan 2023 14:50
    #16
    JessicaMamma9222 skrev 2023-01-29 13:11:09 följande:

    Han vekswr vars ett riktigt rövhål. Finns nog både en och flera anledningar varför hans ex förvägrar honom hans barn. Du verkar bra naiv som uteslutande köper det han säger. Du vet att det alltid finns två sidor av myntet.

    Gör abort för ni verkar både på tok för omogna för att ta hand om ett barn.


    Oavsett vad du tror så finns det många tokiga kvinnor som försöker hindra pappan från att träffa barnen. Tyvärr.
  • Anonym (Nej)
    Thu 2 Feb 2023 15:26
    #17

    TS hur har det gått?


     

Svar på tråden Sambo vill att vi gör abort v10, helt förstörd.