• Anonym (Ts)

Hur mycket för bröllopspresent?

Vad tycker ni är rimligt att betala för en bröllopspresent?

Är bjuden på en väns bröllop, och de har någon form av lista på saker man "ska/får" köpa. Det billigaste kostar ca 1000 kr och dyraste upp mot 12 000 kr (!!) Kommer ju definitivt inte köpa det dyraste, och tycker att 1000 kr är absolut max (går själv på bröllopet).

• Svar på tråden Hur mycket för bröllopspresent?
  • Anonym (Orimligt)

Oj! Vi hade en lista på 2 affärer med förslag på saker vi önskade. Från kanske drygt 100 upp till kanske 700. Och absolut bara önskningar och inga krav. Vi fick alla möjliga sorters presenter. Allt från billiga till lite dyrare, en del önskat och annat egna påhitt. Och allt lika uppskattat! 
    Jag tycker du ska köpa precis vad du vill för vilken summa du än vill. Om brudparet inte uppskattar presenten är de idioter. Man får vara tacksam om folk man bjudit kommer och om de har presenter. Krav är ohemult.

• Anonym (A)

Finner det lite pinsamt med en så pass dyr önskelista.
    Vill du inte lägga 1000kr köp nåt annat. Om de nyttjar så en champagne eller två flaskor vin ex.

• Anonym (Eerty)

Det som sätter gränser är ju ens egen ekonomi. Jag hade inte köpt present för 1000 kr, rent oförskämt att be om så dyra saker.
    Hade gett för max 500 idag, för 3 år sedan max 300 och för 10 år sedan max 150 kr, pga hur min ekonomi har sett ut.

• Anonym (Ts)

Skönt att läsa era svar.
    Vet att en del älskar bröllop och liknande, jag ser det ju snarare att jag gör dem en tjänst som kommer och firar dem. (Min vän vet min inställning till bröllop, haha, och vill ha mig där ändå och jag kommer absolut att vara en trevlig och uppskattande gäst, lovar!) :)

• Anonym (MR klister)

Hoppas att deras tanke är att man kan gå ihop för att köpa så dyra saker. Annars är på gränsen till oförskämt.

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-31 16:57:14 följande:
    Hur mycket för bröllopspresent?

Vad tycker ni är rimligt att betala för en bröllopspresent?

Är bjuden på en väns bröllop, och de har någon form av lista på saker man "ska/får" köpa. Det billigaste kostar ca 1000 kr och dyraste upp mot 12 000 kr (!!) Kommer ju definitivt inte köpa det dyraste, och tycker att 1000 kr är absolut max (går själv på bröllopet).

Om det är verkligen en "krav-lista" (ska/får köpa) som du fått av din vän så hade jag köpt den mest tråkigaste presenten man kan köpa till ett bröllopspar, en brödrost, i form av en leksak, så de inte ens skulle kunna använda den och ställt presenten på presentbordet utan lapp så de inte ser vem det är ifrån. Anledning att jag skulle göra så är, anonymt, för att markera vad jag tycker är osmakligt att göra mot sina vänner och släktingar.

Är det däremot en önskelista, så hade jag kollat på det lägre priserna själv och kanske se om man kunde hitta "samma sak" fast till en rimligare pris. Men jag  anser själv att max taket på en bröllopspresent är 1000kr i dagsläget.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (500)

Beror såklart på hur nära vän man är men jag hade nog köpt för max 500. Låter ju helt galet att önska sig presenter för upp till 12.000 dessutom!! Oförskämt. Men som någon annan skrev...tanken kanske är att man ska kunna gå ihop om en present.

• Anonym (Seriöst)
    Oj! Jag hade aldrig lagt så mycket på en bröllopspresent till någon. Aldrig.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Seriöst) skrev 2023-01-31 18:26:36 följande:
    Oj! Jag hade aldrig lagt så mycket på en bröllopspresent till någon. Aldrig.
    Det hade inte jag heller.
  • Anonym (Alexandra)

Jag skulle se listan som inspiration och köpa något liknande som du tror passar dem, inom din budget såklart. 

Svar på tråden Hur mycket för bröllopspresent?