• Anonym (Ts)

Hur mycket för bröllopspresent?

Vad tycker ni är rimligt att betala för en bröllopspresent?

Är bjuden på en väns bröllop, och de har någon form av lista på saker man "ska/får" köpa. Det billigaste kostar ca 1000 kr och dyraste upp mot 12 000 kr (!!) Kommer ju definitivt inte köpa det dyraste, och tycker att 1000 kr är absolut max (går själv på bröllopet).

• Svar på tråden Hur mycket för bröllopspresent?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (500) skrev 2023-01-31 18:02:32 följande:

Beror såklart på hur nära vän man är men jag hade nog köpt för max 500. Låter ju helt galet att önska sig presenter för upp till 12.000 dessutom!! Oförskämt. Men som någon annan skrev...tanken kanske är att man ska kunna gå ihop om en present.

Nja, ingen måste ju köpa saken som kostade 12k. Och det är ju inte orimligt att önska sig något lite dyrare heller. När jag gifte mig förra året fick vi en present för ca 5k från mina föräldrar. Paret kan ju inte heller styra om gästerna vill gå ihop eller inte. Är man t.ex. flera syskon med partners kanske man har råd med en stor present för 8-12k. Det känns ju inte orimligt om man har ekonomin och är nära någon i brudparet. 

Och vi vet ju inte heller vilka typer av gäster de har. I den kretsen kanske såna presenter är standard.
  • Anonym (Angelica)

Sådana listor är jättebra! Då vet man vad paret önskar sig. Man kan också se lite vilken stil de har tänkt på sakerna på listan. Önskar de sig fina glas exempelvis så kanske de inte skulle bli så glada för ett dussin senapsglas (alltså glas där senap varit i som man kan ha som dricksglas). 

Men sedan ska man tänka på att det är vad paret önskar sig. Det är en önskelista, inget kravdokument. Precis som barnen skriver till Tomten. Det är få barn som verkligen får allt på listan, men som inspiration eller ett kompisgäng som går ihop är det jättebra! 

Så, titta på listan och bli inspirerad - köp sedan något som du vill ge oavsett om det finns på listan eller ej. 

• Anonym (500)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-01-31 18:56:13 följande:
    Nja, ingen måste ju köpa saken som kostade 12k. Och det är ju inte orimligt att önska sig något lite dyrare heller. När jag gifte mig förra året fick vi en present för ca 5k från mina föräldrar. Paret kan ju inte heller styra om gästerna vill gå ihop eller inte. Är man t.ex. flera syskon med partners kanske man har råd med en stor present för 8-12k. Det känns ju inte orimligt om man har ekonomin och är nära någon i brudparet. 

Och vi vet ju inte heller vilka typer av gäster de har. I den kretsen kanske såna presenter är standard.
    Nej, det förstår jag att det inte är ett krav eller ett måste. Men för min del hade jag aldrig ens tänkt tanken att önska mig något så dyrt. Och jag hade nog fått ångestpåslag om jag skulle på bröllop där det fanns en sådan önskan. Hade jag/vi skrivit en önskelista hade vi iaf tagit med billigare saker än för 1000 kr också, så att det finns alternativ för alla budgets. Men absolut, alla har inte vuxit upp likadant och man umgås med olika sorters folk...
  • Anonym (-)

Man kan väl gå ihop flera på en present?

• Anonym

Det är oförskämt att komma dragande med en dylika önskelista. 
    Jag hoppas att de inte skickat önskelistan till de som inte frågat efter den.

• Anonym (Hur svårt kan det vara?)

I vår vänkrets: Det man vill ha som kostar under 500-800 kr köper man redan själv, alltså finns inget som önskas i den kategorin när man gifter sig eller fyller jämnt.

Släkt och vänner är socialt kompetenta nog att prata med varandra och slå ihop sina pengar så att det blir ett fåtal vettiga presenter, istället för en massa oönskade och icke matchande småsaker. 

Det är så man gör, istället för att gnälla över att folk inte blir glada för ett par udda ljusstakar eller kaffemuggar. De kan i sig vara jättefina, men man har ju ingen enorm nytta av bara två st kaffemuggar, och en del föredrar verkligen att välja sitt porslin själva.

• Anonym (Hur svårt kan det vara?)

När min man fyllde 30 gick t.ex. ALLA både släkt och vänner ihop och han fick en riktigt bra kamera.

När jag fyllde 40 önskade jag mig "bidrag till en cykel" och fick packa upp hela min nya cykel inslagen i delar, för alla hade gått ihop om den.

(Men de skruvade faktiskt ihop den igen åt mig.)

Man kan ju tänka positivt istället, att nu är vi många som lägger pengar, och då kan det bli något riktigt fint.

Det har ju aldrig varit enklare att lägga pengar än nu heller, med swish. Jag fick åka land och rike runt och samla in pengar till min mans kamera för 20 år sen, eller så fick man hålla på och smussla med kuvert med sedlar på själva festen, vilket aldrig har känts så snyggt.

En fungerande social krets kan samarbeta, och det i sig är en komplimang åt brudparet. 

• Anonym (Eerty)
    Anonym (Hur svårt kan det vara?) skrev 2023-02-01 19:49:09 följande:

I vår vänkrets: Det man vill ha som kostar under 500-800 kr köper man redan själv, alltså finns inget som önskas i den kategorin när man gifter sig eller fyller jämnt.

Släkt och vänner är socialt kompetenta nog att prata med varandra och slå ihop sina pengar så att det blir ett fåtal vettiga presenter, istället för en massa oönskade och icke matchande småsaker. 

Det är så man gör, istället för att gnälla över att folk inte blir glada för ett par udda ljusstakar eller kaffemuggar. De kan i sig vara jättefina, men man har ju ingen enorm nytta av bara två st kaffemuggar, och en del föredrar verkligen att välja sitt porslin själva.

Det kan ju finnas gäster som varken känner brudparet släkt eller vänner?

Sedan även om man får en present man inte gillar eller tycker är för billig, så visar man absolut inte det för givaren! DET om något är socialt inkompetent. Man tackar för ljusstakarna och de udda kaffemuggarna lika mycket som man tackar för de dyrare presenterna.

Vuxna människor bryr sig mer om sällskapet än presenter, eller borde göra!
  • Anonym (Eerty)
    Anonym (Eerty) skrev 2023-02-01 20:33:41 följande:
    Det kan ju finnas gäster som varken känner brudparet släkt eller vänner?

Sedan även om man får en present man inte gillar eller tycker är för billig, så visar man absolut inte det för givaren! DET om något är socialt inkompetent. Man tackar för ljusstakarna och de udda kaffemuggarna lika mycket som man tackar för de dyrare presenterna.

Vuxna människor bryr sig mer om sällskapet än presenter, eller borde göra!
    BrudparetS släkt och vänner ska det såklart stå!
  • Anonym (Presenter?)

När vi gifte oss hade vi ingen som helst tanke på presenter, vi var glada bara över att folk kom. (Dessutom bjöd vi på en rätt exklusiv middag.)

Svar på tråden Hur mycket för bröllopspresent?