Inlägg från: Anonym (aaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (aaa)

Köpa bostadsrätt med sambon

När min sambo och jag köpte hus hade han pengar till kontantinsats men inte jag. Han betalade det och vi skrev en skuldsedel på att jag är skyldig halva den summan. Om vi skulle separera eller sälja huset, ska jag ge honom de pengarna. 

• Anonym (aaa)
    Ceczev skrev 2023-02-01 22:07:17 följande:
    Skulle vi sälja bostaden dyrare än vad vi köpte för så kommer ju kontantinsatsen bli  högre än när vi köpte.
    Har ni skrivit fast summa ( den som var när ni köpte? eller den % som de innebär?
    Vill ju inte begära mer än jag gav med säljs det lägre är ju % det rätta. 

Tyvärr behöver vi ju byråer för kläder en säng och ett köksbord samt en soffa för att kunna bo. 
    Vi har ingenting sånt just nu och det är ju inget som är enkelt att ströhandla.

Tar man de på bolånet kommer ju vi båda betala. 
    Annars kommer det ju vara mina pengar som går rätt ner i sjön bara för möbler tappar ju rejält 🙄
    Vi har skrivit en fast summa utifrån vad det var vid köpet. Blir det vinst om vi skulle sälja så kommer vi ju dela på vinsten. Blir det förlust så är jag ändå skyldig den summan vi skrev i avtalet. 

Det här med möblerna - om ni är så fattiga att ni inte kan köpa möbler, hur kan ni ha råd med huslån? 
    Möbler kan man köpa billigt på myrorna eller röda korset och man får köpa det viktigaste först och ta det andra sen. 
Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon