• Ceczev

Köpa bostadsrätt med sambon

Hej.
    Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt tillsammans nu.
    Jag har pengar för kontantinsatsen. Han har inga pengar för den.

Såååå hur skulle ni göra? 
    Hur skriver man ett rättvist utifrån att det faktiskt är mina pengar jag kämpat att spara.
    Vill inte bli utan dom om saker skulle skita sig senare.

Hur skulle ni göra möbelmässigt? Kolla med banken om vi får låna lite extra för sånt så vi båda betalar?
    Eller betalat allt o varit nöjda?
    Främst en viktig sak är en säng till hans son. 

Behöver ett bästa tips och hjälp om var jag ska vända mig?
    Vem hjälper med sånt?

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon
  • Anonym (aaa)

När min sambo och jag köpte hus hade han pengar till kontantinsats men inte jag. Han betalade det och vi skrev en skuldsedel på att jag är skyldig halva den summan. Om vi skulle separera eller sälja huset, ska jag ge honom de pengarna. 

• Jemp

Vi tog hjälp av jurist. Vi samäger boendet men han sambon en skuld till mig på halva handpenningen (som ska betalas när huset säljs eller om vi separerar). 

Möbler har vi alltid köpt löpande utifrån vad vi har råd med, skulle inte låna till sånt. 

• Ceczev
    Skulle vi sälja bostaden dyrare än vad vi köpte för så kommer ju kontantinsatsen bli  högre än när vi köpte.
    Har ni skrivit fast summa ( den som var när ni köpte? eller den % som de innebär?
    Vill ju inte begära mer än jag gav med säljs det lägre är ju % det rätta. 

Tyvärr behöver vi ju byråer för kläder en säng och ett köksbord samt en soffa för att kunna bo. 
    Vi har ingenting sånt just nu och det är ju inget som är enkelt att ströhandla.

Tar man de på bolånet kommer ju vi båda betala. 
    Annars kommer det ju vara mina pengar som går rätt ner i sjön bara för möbler tappar ju rejält 🙄
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-01 22:07:17 följande:
    Skulle vi sälja bostaden dyrare än vad vi köpte för så kommer ju kontantinsatsen bli  högre än när vi köpte.
    Har ni skrivit fast summa ( den som var när ni köpte? eller den % som de innebär?
    Vill ju inte begära mer än jag gav med säljs det lägre är ju % det rätta. 

Tyvärr behöver vi ju byråer för kläder en säng och ett köksbord samt en soffa för att kunna bo. 
    Vi har ingenting sånt just nu och det är ju inget som är enkelt att ströhandla.

Tar man de på bolånet kommer ju vi båda betala. 
    Annars kommer det ju vara mina pengar som går rätt ner i sjön bara för möbler tappar ju rejält 🙄
    Nej, kontantinsatsen läggs ju när ni köper huset, det är bara en del av köpesumman. Alltså blir din sambos skuld en fast summa, dvs halva nuvarande handpenningen och inget annat. Det som händer vid försäljning med överskott är att ni delar på vinsten, precis som ni skulle ha gjort oavsett slutsumma. Och att han då fortfarande ska betala lika mycket av handpenningen oavsett. Man använder aldrig procentsats utan bara faktiska summor.

Låna inte till möbler! Köksbord kan ni köpa second hand och byrå får vänta. Banken lär dessutom inte ge er något överskott för möbler utan bara vad huset faktiskt kostar.
  • Kockobello

Man lånar inte till möbler.

• Ceczev
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-01 22:15:30 följande:
    Nej, kontantinsatsen läggs ju när ni köper huset, det är bara en del av köpesumman. Alltså blir din sambos skuld en fast summa, dvs halva nuvarande handpenningen och inget annat. Det som händer vid försäljning med överskott är att ni delar på vinsten, precis som ni skulle ha gjort oavsett slutsumma. Och att han då fortfarande ska betala lika mycket av handpenningen oavsett. Man använder aldrig procentsats utan bara faktiska summor.

Låna inte till möbler! Köksbord kan ni köpa second hand och byrå får vänta. Banken lär dessutom inte ge er något överskott för möbler utan bara vad huset faktiskt kostar.
    Har vi ingen byrå har vi ingenstans att lägga kläder. Finns inga garderober.

Men ja vi har ju faktiskt tid att köpa begagnat och att det kommer ut något som passar.
    Sånna saker som inte är känslig mot fukt kan vi ju förvara på vindan här sålänge.
    Med tanke på barn så är det nästan med fördel att köpa in redan slitna grejer som man inte är rädd om på samma sätt:D

Men om vi ska betala 10% i handpenning nu kommer inte de tillbaka med lånet för bostaden som vi fått beviljat till 85% av priset på bostaden?
    Annars lånar vi ju bara 75%?

Isåfall är det ju bara kontantinsatsen vi behöver fixa med.
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-01 22:34:45 följande:
    Har vi ingen byrå har vi ingenstans att lägga kläder. Finns inga garderober.

Men ja vi har ju faktiskt tid att köpa begagnat och att det kommer ut något som passar.
    Sånna saker som inte är känslig mot fukt kan vi ju förvara på vindan här sålänge.
    Med tanke på barn så är det nästan med fördel att köpa in redan slitna grejer som man inte är rädd om på samma sätt:D

Men om vi ska betala 10% i handpenning nu kommer inte de tillbaka med lånet för bostaden som vi fått beviljat till 85% av priset på bostaden?
    Annars lånar vi ju bara 75%?

Isåfall är det ju bara kontantinsatsen vi behöver fixa med.
    Man betalar 15 % i handpenning (egna sparade pengar) och får alltså max låna 85 % av husets värde. Handpenningen har inget med lånet att göra alls utan när ni säljer huset löser ni det som är kvar av lånet (betalar av lånet), resten är vinst (om ni säljer för mer än vad som är kvar av lånet).
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-01 22:41:08 följande:
    Man betalar 15 % i handpenning (egna sparade pengar) och får alltså max låna 85 % av husets värde. Handpenningen har inget med lånet att göra alls utan när ni säljer huset löser ni det som är kvar av lånet (betalar av lånet), resten är vinst (om ni säljer för mer än vad som är kvar av lånet).
    Ursäkta, måste bara klargöra här.

Kontantinsatsen ligger på 15 %, detta är vad ni själva måste betala ur egen ficka av sparade pengar. Handpenningen på 10 % av huspriset betalas när man skriver kontraktet och resterande senare. Jag blandade alltså ihop termerna lite här ovan. De 10 % ni lägger i handpenning är dock inget som ni heller får tillbaka på något sätt, det ingår ju i köpesumman så det beror helt på vad som händer när man säljer. Alla går ju inte med vinst.
  • Anonym (Avvakta)

Har din sambo inga marginaler allls? Har alltså inte råd att köpa en säng på Ikea för 2000 kr? Då skulle jag fundera ett varv till om det är en bra ide att köpa en lägenhet tillsammans.

Hur ska ni göra när frysen går sönder? 

• Anonym (2hand)

Köp madrass till barnet på IKEA, resten begagnat. 

Har ni "bråttom" kanske man inte kan vara så kräsen utan ta vad som dyker upp. Men med lite planering om vad ni vill ha så brukar möbler, byråar, sänger, bord komma ut på både Blocket och exempelvis facebooks marketplace. 

Många "hårda" möbler (köksbort, matbord, bokhyllor osv) har vi bara köpt i andra hand. Många gånger bra fynd som är som nya. 

Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon