Inlägg från: Anonym (Nejnej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nejnej)

Köpa bostadsrätt med sambon

Alltså, har ni det så knapert att ni inte har råd med en byrå kan ni ju inte köpa en lägenhet. Tänk om frysen går sönder, eller spisen? Så kan ni ju inte leva. Äger man sitt boende (eller rätten att använda boendet, som det ju rör sig om i ert fall) måste man ha en större buffert än när man hyr. Eftersom ni inte har mer att lägga in än kontantinsatsen (!) kommer ni ju också ha ett stort lån, antar jag. Räkna på räntorna! 

Men även som hyresgäst behöver man en buffert. Tre månadslöner på banken tycker jag är ett bra riktmärke som minimum. Då klarar man sig under tiden FK strular om man blir sjuk. 

Ni har inte råd helt enkelt. Låna absolut aldrig till något annat än bostad eller studier (eller bil om den är absolut nödvändig för att ta er till jobbet).

Vad är det för fel på er nuvarande bostad? 

• Anonym (Nejnej)

Och hur tänkte ni med barn om ni inte har råd med en byrå? Barn kostar väldigt mycket mer än så (främst i förlorad arbetsinkomst). 

Stämmer det att du är 24 år? Sätt dig inte i en skuldfälla så ung! Både barn och bostadsköp får vänta tills ni faktiskt har råd med det. 

Efter vårt första barn fötts var jag sjukskriven och pappan föräldraledig några månader. Räkna på om ni klarar det scenariot plus höjda räntor innan ni köper något eller går vidare med barnplanerna. 

• Anonym (Nejnej)
    Jemp skrev 2023-02-02 08:48:27 följande:
    Barnet finns ju redan. Men har tydligen ingen säng. 

Oj. :( 
    Missade det. Det stod i TS presentation att de planerar barn. Men då är det kanske ett gemensamt de planerar, trots att pappan inte riktigt verkar ha råd ens med det han redan har. 

TS, så här kan ni ju inte ha det. Be om hjälp hur ni ska tänka kring er ekonomi, tex hos kommunens budgetrådgivare. Hen kan hjälpa er att lägga upp en plan. 

• Anonym (Nejnej)
    Ceczev skrev 2023-02-02 09:16:57 följande:

Vi hyr just nu sambons mammas hus. Men blev lite drastiska saker som hände i höstas så hon vill ju självklar flytta hem igen.

Barnet finns redan ja. 
    Vi har god inkomst men han har lagt pengar på allt man kan lägga pengar på  så därför har han inte sparat något.

Vi har råd med möbler så sätt.  
    Men jag vill ju inte betala allt själv såklart. 

Vi har inbyggda garderober nu och somsagt finns inga garderober i lägenheten.

Utbudet begagnat här är extremt dåligt och vi har inte plats inne att förvara. Meeen jag kom ju somsagt på att vissa möbler klarar lite fukt sålänge så de kan stå på vindan Vi har lite mer än en månad på oss att införskaffa det nödvändigaste för stunden.

Har ni inte uppsägningstid på huset? En månad är ju jättekort? 

Kan ni dela huset med mamman tills ni hittat ngt ni har råd med? 

Och det viktigaste - är det här verkligen en bra kille att bilda familj med? Du själv tänker väldigt klokt om att inte stå för utgifterna ensam mm. Han verkar ha en superslarvig syn på pengar - trots att han är förälder. Kommer du att må bra av detta i längden? Jag hade inte stått på samma bolån som honom. Tänk på risken du utsätter dig för. 

Kläder kan ni förvara i flyttlådorna. Tejpa ihop dem med silvertejp så får ni hyllor. Man kan bygga en säng av dem på samma sätt, om ni har en madrass. Även bord och pallar. En kompis till mig byggde skitsnygga möbler av flyttlådor som student (krävdes mer arbetsinsats än bara silvertejp för det dock). 

• Anonym (Nejnej)
    Ceczev skrev 2023-02-02 09:49:30 följande:

Eftersom hans mamma står och trampar och vill flytta in så behöver vi ingen uppsägningstid 😊

Jag tänkte på mammans/värdens uppsägningstid. Har ni besittningsrätt på bostaden eller har ni avtalat bort den? En hyresvärd kan inte tvinga iväg hyresgästen hur som helst, även om jag förstår att ni också vill hjälpa mamman. 

• Anonym (Nejnej)
    Ceczev skrev 2023-02-02 10:26:18 följande:
    Lånet krävs inte för att ha råd. Bara en tanke om att det skulle bli lika från båda håll om man köper nytt.
    Det skulle väl bli närmare 30 000 isåfall.
    Normala och goda löner är för mig samma sak.
    Ingen av oss jobbar nom lågavlönade jobb utan mer normalt. 
    Eftersom vi flyttar så pass snart har han inte hunnit spara nått direkt då läget förändrade sig lagom inför jul och vi varit iväg som då också kostat pengar. Varför han inte gjort det innan vet jag inte.
    Menar du 30 000 kr för möbler? Det är väldigt mycket pengar att lägga på sånt i er sits. 
  • Anonym (Nejnej)
    Ceczev skrev 2023-02-02 10:26:18 följande:
    Lånet krävs inte för att ha råd. Bara en tanke om att det skulle bli lika från båda håll om man köper nytt.
    Det skulle väl bli närmare 30 000 isåfall.
    Normala och goda löner är för mig samma sak.
    Ingen av oss jobbar nom lågavlönade jobb utan mer normalt. 
    Eftersom vi flyttar så pass snart har han inte hunnit spara nått direkt då läget förändrade sig lagom inför jul och vi varit iväg som då också kostat pengar. Varför han inte gjort det innan vet jag inte.

Men låna inte om ni egentligen har råd! Det gör ju allt betydligt dyrare. I din ålder hade jag möbler från loppis, grovsoprum, gåvor och arvegods. Inget kul, men man får rätta mun efter matsäck, 

Du resonerar konstigt om pengar i mitt tycke och att ha normala löner men inget över trots att det finns barn i hushållet är väldigt oansvarigt. 

Och varför reser ni när ni inte har råd med möbler till barnet? I synnerhet med en flytt man inte heller har råd med i en snar framtid. Ni verkar inte ha något långsiktigt planerande. 

Om han inte betalar sin del av ett gemensamt bolån åker du på att betala hela skiten. Jag hade inte tagit den risken. 

Ring kommunens budgetrådgivare och gå dit utan din kille. Lägg alla kort på bordet och be om råd. 

För säkerhets skull, läs på om ekonomiskt våld. Det låter dramatiskt, men det finns ju gråzoner. Med en sån kille behöver du vara uppmärksam. 

https://kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/

• Anonym (Nejnej)
    Anonym (aaa) skrev 2023-02-02 10:46:58 följande:
    Vi har skrivit en fast summa utifrån vad det var vid köpet. Blir det vinst om vi skulle sälja så kommer vi ju dela på vinsten. Blir det förlust så är jag ändå skyldig den summan vi skrev i avtalet. 

Det här med möblerna - om ni är så fattiga att ni inte kan köpa möbler, hur kan ni ha råd med huslån? 
    Möbler kan man köpa billigt på myrorna eller röda korset och man får köpa det viktigaste först och ta det andra sen
    Detta. Jag bodde ett litet tag (iofs utan barn) med en madrass på golvet, en stol, ett bord och en klockradio. 
  • Anonym (Nejnej)
    Jemp skrev 2023-02-02 11:22:23 följande:
    Du kommer spendera dina pengar på saker ni införskaffar gemensamt oavsett. 
    Ska han/ni betala får ni anpassa er till det han har råd med= inga 30 000 kr. 
    Ska ni ta lån för det kommer era gemensamma inkomster gå till lån+ränta istället för sparande. 

Det låter som att du har koll på din egen ekonomi men med lite underlig syn på lån, budget och som att du löper stor risk att bli utnyttjad här. 

Jag håller med om detta. Fast jag tror att det vi uppfattar som underlig syn kanske mer handlar om okunskap. TS verkar ha skött sin ekonomi bra, men det är en annan sak att vara sambo, äga saker tillsammans och ta lån. I synnerhet när det finns särkullbarn (som jag uppfattat det som). Sambons barn ärver sin pappa när han dör. Då löper TS stor risk att bli av med bostaden. Men står ensam med skulden om lgh inte säljs med vinst. Avtal/testamente är ett måste. 

Man behöver veta vad man ger sig in på om man blir sambo med någon som har barn och man har gemensam egendom/gemensamma skulder. 

Och så en dos naivitet tror jag också angående sambons förmåga att huxflux ändra beteende. Det är ju inte en omöjlighet att han gör det, men jag hade inte delat bolån med någon som hanterar pengar som han verkar göra. 

Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon