Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Köpa bostadsrätt med sambon

Ceczev skrev 2023-02-01 22:07:17 följande:
    Skulle vi sälja bostaden dyrare än vad vi köpte för så kommer ju kontantinsatsen bli  högre än när vi köpte.
    Har ni skrivit fast summa ( den som var när ni köpte? eller den % som de innebär?
    Vill ju inte begära mer än jag gav med säljs det lägre är ju % det rätta. 

Tyvärr behöver vi ju byråer för kläder en säng och ett köksbord samt en soffa för att kunna bo. 
    Vi har ingenting sånt just nu och det är ju inget som är enkelt att ströhandla.

Tar man de på bolånet kommer ju vi båda betala. 
    Annars kommer det ju vara mina pengar som går rätt ner i sjön bara för möbler tappar ju rejält 🙄
    Nej, kontantinsatsen läggs ju när ni köper huset, det är bara en del av köpesumman. Alltså blir din sambos skuld en fast summa, dvs halva nuvarande handpenningen och inget annat. Det som händer vid försäljning med överskott är att ni delar på vinsten, precis som ni skulle ha gjort oavsett slutsumma. Och att han då fortfarande ska betala lika mycket av handpenningen oavsett. Man använder aldrig procentsats utan bara faktiska summor.

Låna inte till möbler! Köksbord kan ni köpa second hand och byrå får vänta. Banken lär dessutom inte ge er något överskott för möbler utan bara vad huset faktiskt kostar.
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-01 22:34:45 följande:
    Har vi ingen byrå har vi ingenstans att lägga kläder. Finns inga garderober.

Men ja vi har ju faktiskt tid att köpa begagnat och att det kommer ut något som passar.
    Sånna saker som inte är känslig mot fukt kan vi ju förvara på vindan här sålänge.
    Med tanke på barn så är det nästan med fördel att köpa in redan slitna grejer som man inte är rädd om på samma sätt:D

Men om vi ska betala 10% i handpenning nu kommer inte de tillbaka med lånet för bostaden som vi fått beviljat till 85% av priset på bostaden?
    Annars lånar vi ju bara 75%?

Isåfall är det ju bara kontantinsatsen vi behöver fixa med.
    Man betalar 15 % i handpenning (egna sparade pengar) och får alltså max låna 85 % av husets värde. Handpenningen har inget med lånet att göra alls utan när ni säljer huset löser ni det som är kvar av lånet (betalar av lånet), resten är vinst (om ni säljer för mer än vad som är kvar av lånet).
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-01 22:41:08 följande:
    Man betalar 15 % i handpenning (egna sparade pengar) och får alltså max låna 85 % av husets värde. Handpenningen har inget med lånet att göra alls utan när ni säljer huset löser ni det som är kvar av lånet (betalar av lånet), resten är vinst (om ni säljer för mer än vad som är kvar av lånet).
    Ursäkta, måste bara klargöra här.

Kontantinsatsen ligger på 15 %, detta är vad ni själva måste betala ur egen ficka av sparade pengar. Handpenningen på 10 % av huspriset betalas när man skriver kontraktet och resterande senare. Jag blandade alltså ihop termerna lite här ovan. De 10 % ni lägger i handpenning är dock inget som ni heller får tillbaka på något sätt, det ingår ju i köpesumman så det beror helt på vad som händer när man säljer. Alla går ju inte med vinst.
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 09:48:25 följande:

Vi har gått genom våra utgifter och  sagt upp abonnemang osv som är onödiga.
    Han har gått med på att byta bilen för att komma ner i utgifter. Men det är den utgiften som finns bortsett från mat och försäkringar från hans sida. 
    Så det vi har tillsammans är ett billån. En häst som jag givetvis har försäkrad och eget sparkonto till.
    Att överleva på 2 normal löner ska alla egentligen klara av😅

Jag tycker vi har kunnat samtala om detta bra och han vet vad det innebär då han och xet med barn levt på en lön innan.

Om han måste klarar han det men det är enkelt att spendera pengar om man inte måste lägga dom på annat.
    Min bror funkar likadant. Går liksom inte spara om det blir över.

Vill du verkligen leva på marginalerna resten av livet....? Han kommer inte spara en krona utan om någon har en buffert är det du, och då blir det du som får stå för alla större utgifter, han ska bli skyldig dig, det blir en massa tjafs om pengar hit och dit. Låter inte värt det.
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 10:12:33 följande:
    Eftersom marginalerna ser likvärdiga ut att leva ensam så ser jag inte skillnaden där.
    Skillnaden är att du lever med någon som du kommer att få försörja. Om du är ok med det så är det ditt val.
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 11:16:00 följande:
    Barnet har möbler? Men eftersom vi hyr möblerat har vi ju inget annat är varsina sängar och sängbord. 
    Sen ser inte jag att jag ska ha nån direkt skyldighet att förse barnet med materiella ting sålänge det inte går någon nöd på barnet?

Jag har alltid kunnat spara pengar.
    Så kag vet inte varför min syn över pengar är dålig?
    Ja du måste faktiskt "förse barnet med materiella ting" utöver en säng. T ex leksaker, gärna ett litet skrivbord och annat som hör till normal levnadsstandard. Eller vad menar du? Ingen tvingar dig att köpa en Iphone t ex men barnet har rätt till en viss nivå av levnadsstandard ändå, det är din skyldighet som förälder.
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 12:51:52 följande:

Han får vara utan sin bil om den går sönder helt enkelt🤷?♀️ 

Jag förstår bara inte skillnaden att köpa bostaden eller att hyra en dyrare bostad i vårat läge?

Jag har sparat sen jag började tjäna pengar. Han har inte haft en möjlighet att spara en krona innan han flyttade ifrån sitt ex. 

Nu vet jag vad de flesta pengar tagit vägen. Men ifrågasatt ingenting förns nyligen när de börjat bli läge att packa vidare.

Då har vi gått genom allt grundligt och sett över och pratat om vad de faktiskt kommer att innebära och vad för förväntningar som finns.
    Och även att han går med på att byta bil / samåka osv för vi ska få ner kostnaderna och även att jag ska göra vad jag kan för att få hästen närmre för att slippa bränslekostnader.

Eftersom det inte är något tjafs eller att det verkar omständligt osv och att det inte vart ett problem hittills så känner jag ändå att det ska funka. 

Har man levt knapert i flera år förstår jag det är lätt att lägga pengarna på precis det man känner för utan att tänka på att det kommer en annan verkligheten sen. Korkat ja. Ångrar han sig? Ja

Köpa = han har rätt till halva värdet av bostaden även om han inte betalar en krona. Hyra = båda har betalningsansvar om båda står på kontraktet, annars bara den som står kontraktet.

Han har inte kunnat spara tidigare, det finns inget som tyder på att han kommer att spara mer bara för att ni bor ihop. Tvärtom har han då utrymme att spendera ännu mer på egna nöjen.

Jag tror ärligt talat inte att ni kommer att få lån till en bostad. Har man så dålig ekonomi att man måste samåka med andra så har man inte råd att köpa. Dessutom vore det bra om killen fick ordning på sin ekonomi först och helst sparade ihop till sin del av kontantinsatsen också innan ni funderar vidare. Ni har inte haft tjafs hittills men det beror väl snarast på att du inte har ställa några större ekonomiska krav heller. Vänta du bara, tjafset kommer som ett brev på posten.
Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon