• Anonym (förställer rösten)

    Ändrar du röst om du ber en man om hjälp med något?

    Tydligen gör jag detta, använder mig av ljusare röst om jag ber en man om hjälp med något.

    Har inte tänkt på det här själv men har flera kollegor som tycker det är roligt att påpeka, så rösten verkar ändras automatiskt.

    Har egna ideer vad det här beror på, vilket helt enkelt är att män gillar kvinnor med ljusare röst och möjligheten att få hjälp blir högre med ljusare röst men det kanske är för simpel förklaring, eftersom det tydligen är något jag gör, inte något alla gör.

    Gör du det här? Medvetet eller omedvetet? Skulle det gå att bevisa i ett experiment att be 100 män om hjälp med normal röst och 100män med ljusare röst skulle det då bli skillnad på hur många som hjälper en?

  • Svar på tråden Ändrar du röst om du ber en man om hjälp med något?
  • Friger

    Nä... Mina döttrar är lika dana.

    Len röst och många hjärtan. Sen ett "tack pappa" och en kram och ibland en puss på kinden. Jag ligger som en pöl på golvet.

    Tror att jag skapat det själva. Försöker du avkräva något av mig under tjat, hot eller tvång så går jag i baklås. De har säkert kommit på hur man lirkar upp mig helt enkelt.

  • Anonym (Våtmark)

    En del unga tjejer förställer rösten när man pratar med dom. Låter blyga, nästan undergivna. Hört när dom pratar med sina vänner, då låter dom helt annorlunda.

  • Anonym (förställer rösten)
    Anonym (Våtmark) skrev 2023-02-03 06:35:19 följande:

    En del unga tjejer förställer rösten när man pratar med dom. Låter blyga, nästan undergivna. Hört när dom pratar med sina vänner, då låter dom helt annorlunda.


    Är själv 47 :D :D
  • Anonym (Våtmark)
    Anonym (förställer rösten) skrev 2023-02-03 06:53:54 följande:
    Är själv 47 :D :D
    Hört en del äldre kvinnor som också låter annorlunda när hon pratar med en man. Mjukare på nåt sätt.
    Speciellt en av de unga tjejerna låter alltid blyg och lite undergiven. Jag tänder på det.
  • Anonym (Kvinna 40+)

    När jag ber någon om hjälp anpassar jag definitivt röstläget efter vad jag tror funkar bäst på personen jag pratar med. Med en del är det bättre att vara gullig och vädjande och framstå som en smula inkompetent medan andra föredrar att man är mer rakt på sak och självsäker. Det är mycket möjligt att jag kör den gulliga stilen oftare med män än med kvinnor.

  • Anonym (Sol)

    Tvärtom för mig tror jag.... Antingen samma röst eller liiite mjukare ton till kvinnor.

    Jag är kvinna också. 
    Jag har ingen ",gullig" ton... men varmare och positivare. 

  • Anonym (Lina)

    Jag tror att det är för att efterlikna ett barn som behöver hjälp. Alltid lättare att hjälpa än en vuxen.

  • Anonym (Fia)

    Jag har vänner som blir flickiga i sättet och helt plötsligt låter hjälplösa när de ber en man om hjälp med något typiskt manligt. Och hur många män är det inte som köper det. Som byta däck eller skruva upp en hylla. Det är uppenbart att kvinnor passar på att få lite uppmärksamhet när de ändå ska be om hjälp. Jag ser ner på kvinnor som beter sig så. Svårt att samtidigt be män respektera oss (kvinnor som kollektiv i samhället) om vi förklarar oss själva som manipulativa idioter som dessutom är helt tafatta. Jag kan absolut be om hjälp, men behöver inte använda min kvinnlighet för det syftet. Vänlighet och att se människan samt vara ärlig med uppsåtet räcker långt. 

    Människor är överhuvudtaget mer benägna att hjälpa den som uppvisar sårbarhet och vi reagerar tex med omhändertagande på barn (stora ögon i relation till ansiktet bla har jag för mig), ljusa röster och hjälplöst beteende. 

    Så det finns garanterat inlärda beteenden kring röstläge och vem man pratar med. Men här låter det lite som sexuella undertoner inblandade, för det gäller både män och kvinnor. Men det kan vara en rest från uppväxten tex och en pappa som blev extra hjälpsam av ljus röst. 

  • Anonym (Sol)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-03 08:59:05 följande:

    Jag har vänner som blir flickiga i sättet och helt plötsligt låter hjälplösa när de ber en man om hjälp med något typiskt manligt. Och hur många män är det inte som köper det. Som byta däck eller skruva upp en hylla. Det är uppenbart att kvinnor passar på att få lite uppmärksamhet när de ändå ska be om hjälp. Jag ser ner på kvinnor som beter sig så. Svårt att samtidigt be män respektera oss (kvinnor som kollektiv i samhället) om vi förklarar oss själva som manipulativa idioter som dessutom är helt tafatta. Jag kan absolut be om hjälp, men behöver inte använda min kvinnlighet för det syftet. Vänlighet och att se människan samt vara ärlig med uppsåtet räcker långt. 

    Människor är överhuvudtaget mer benägna att hjälpa den som uppvisar sårbarhet och vi reagerar tex med omhändertagande på barn (stora ögon i relation till ansiktet bla har jag för mig), ljusa röster och hjälplöst beteende. 

    Så det finns garanterat inlärda beteenden kring röstläge och vem man pratar med. Men här låter det lite som sexuella undertoner inblandade, för det gäller både män och kvinnor. Men det kan vara en rest från uppväxten tex och en pappa som blev extra hjälpsam av ljus röst. 


    Jag har nog samma röst oavsett vem jag ber om hjälp. Det beror inte på kön, utan hur väl jag känner personen. 

    En person, oavsett kön, som jag inte känner frågar jag lite mer neutralt, men en person jag känner kan jag låta mer "gullig", eller mer frustrerad till och med... :)

    Haha! 
  • Anonym (...)

    Nej det gör jag inte, men jag förstår vad du skriver om.

    Klassiskt i gamla filmer där en kvinna ler, nästan flörtar och säger "är du gullig och hjälper mig byta däck på bilen" och mannen känner sig uppmärksammad, känner sig kanske rentav lite manlig som får hjälpa den svaga kvinnan som inte kan byta däck. Man spinner alltså på gamla normer om könsroller för både män och kvinnor. 

    Det kan bli lite som ett spel mellan vissa, är båda fattar att det är så här men man gör det för att det ändå känns lite skojigt. 
    Om det däremot inte alls känns skojigt ska man givetvis inte hjälpa. 

    Om man gör så, så han man nog tyvärr uppfostrats så. Däremot är det andlig för sent att ändra på sig så om du nu gör så TS; tänkt på det innan du ber om något nästa gång. Tror folk respekterar dig mer om du inte låter så där. 

Svar på tråden Ändrar du röst om du ber en man om hjälp med något?