• Anonym (Gah)

Hur får man bukt med silverfiskar?

Städar och städar, provat olika medel etc etc. De är borta ett tag, tror att det fungerat... Men nä, så är fanskapen tillbaka igen. 

Vad ska man göra!? Snälla någon som vet!? Fattar inte ens var de kommer ut ifrån.

• Svar på tråden Hur får man bukt med silverfiskar?
  • Anonym (L)

Likadant problem här spelar ingen roll om man så bor i hus bostadsrätt hyresrätt de äckliga krypen lyckas aldrig försvinna hur cleant man än har det, ink även om Anticimex besökt. Har ni grannar kan det komma därifrån.

• Anonym (svårt)

Jättesvårt! Har i ett rum där det finns ett mellanrum mellan innervägg och yttervägg. Tror att de trivs i det utrymmet tyvärr. Har märkt att de kommer mest på ett ställe där elementrören kommer upp från golvet och har köpt klisterfällor som jag har där. Silverfiskarna har minskat jättemycket sedan jag började lägga en fälla där. Först blev det typ 5 st på en natt, nu är det någon som fastnar en gång i veckan ungefär.

• Anonym (Gah)

Jag har hittat ett medel som dödar dem på sekunder, men för det kräver det ju att de kommer i kontakt med det också... Just nu står det i en sprejflaska i badrummet, så attackerar vi de vi ser... Men det räcker ju inte.

• Anonym (Kaviar)

Det enda jag vet är att spindlar äter upp dem, men vem vill ha spindlar i hemmet hehe, är du inte rädd så skaffa lite spindlar.

• Anonym (Bn)

Finns fällor o köpa, ett klistrig lite hus man viker ihop, man kan köpa 10st-100st.
    Man lägger ut dom i köksskåp, bakom tvättmaskin, i badrum osv.
    Silverfiskarna fastnar i fällan, det är exakt samma sak bekämpare gör, är fastighetsförvaltare, billigare o köpa fällorna själva, man behöver ingen som tar ordentligt betalt för att föra statistik över hur många som fastnar i fällorna, inte ens vart man ska placera dessa. Man vet själv vart dom springer omkring.

Köp fällorna, placera ut, byt ut fällorna med jämna mellanrum, då håller man nere antalet, inte ens Anticimex lyckas utrota alla, även dom placerar fällorna, räknar o skickar en rapport, tar bra betalt, lättare o göra det själv, man kan då ösa på med en massa fällor istället.

• Anonym (Katt)

Vår förra katt låg på lur i badrummet och lyckades utrota dem i det boendet. Glad Den nuvarande katten är tyvärr helt ointresserad. 

Bor man i lägenhet är det väldigt svårt att bli av med dem helt för de kan bo överallt i huset och komma fram då och då. Men är det vanliga silverfiskar så kommer de gärna in via utsidan på rör, och trivs där det är lite fuktigt. Tätar man runt vatten- och avloppsrör och ser till att ventilera/vädra så brukar de bli färre. De långsprötade finns även där det är torrt, vilket gör dem besvärligare att bli av med på ett sätt eftersom de kan finnas i alla rum, men det är också lättare att ha fällor i torra rum. 

• Lönnsirap

De är djur som var här innan oss och som kommer vara här långt efter vi är döda.
    Fällor, städning och att lära sig leva med att de existerar.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Gah) skrev 2023-02-03 13:53:49 följande:

Jag har hittat ett medel som dödar dem på sekunder, men för det kräver det ju att de kommer i kontakt med det också... Just nu står det i en sprejflaska i badrummet, så attackerar vi de vi ser... Men det räcker ju inte.

Eh, det låter ju jättedumt med ett medel när det bara är att ta ett papper och trycka till då går på på ett har hundradelar.

Men som svar på din fråga. 

Det "hjälper inte att städa" för att få bort det. Det fungerar för att hålla ner antalet. De finns i små utrymmen där det inte är tätt exempelvis. Vi har en golvtröskel där vi vet att de haft boende. Det utrymmet ska bort när vi gör om köket. 

Vi hade silverfiskar boendes i badrummet innan vi gjorde om det, vi har nog på 5 år tagit en handfull där max. För nu är det tätt. 

Sätt ut fällor och renovera är nog mitt bästa tips. 
  • TvillingmammaVästgöte

Vi hade ett tag silverfiskar i vårt ena badrum. De har försvunnit mha mer noggrann städning. Vi har städfirma och fick för ett år sen en mer noggrann och skicklig person från firman, då försvann de. Så städning kan nog hjälpa.

• Anonym (Gah)
    Anonym (Maja) skrev 2023-02-03 17:12:00 följande:
    Eh, det låter ju jättedumt med ett medel när det bara är att ta ett papper och trycka till då går på på ett har hundradelar.

Men som svar på din fråga. 

Det "hjälper inte att städa" för att få bort det. Det fungerar för att hålla ner antalet. De finns i små utrymmen där det inte är tätt exempelvis. Vi har en golvtröskel där vi vet att de haft boende. Det utrymmet ska bort när vi gör om köket. 

Vi hade silverfiskar boendes i badrummet innan vi gjorde om det, vi har nog på 5 år tagit en handfull där max. För nu är det tätt. 

Sätt ut fällor och renovera är nog mitt bästa tips. 
    Inte alls, vi använder medlet för att desinfektera ändå och barnen vågar inte använda papper. Jag sprejar på områden de brukar vara, men det hjälper bara tillfälligt.

Huset är inte ens två år gammalt, så renovera kommer vi inte göra, däremot ska vi fylla silikon i alla springor vi hittar.
  • Anonym (Bn)
    Anonym (Gah) skrev 2023-02-03 17:34:13 följande:
    Inte alls, vi använder medlet för att desinfektera ändå och barnen vågar inte använda papper. Jag sprejar på områden de brukar vara, men det hjälper bara tillfälligt.

Huset är inte ens två år gammalt, så renovera kommer vi inte göra, däremot ska vi fylla silikon i alla springor vi hittar.
    Kör fällorna.
    Jag var till Norge o jobba ett år, det fanns silverfiskar där jag bodde.
    Hur än jag försökte damma av allt o tvätta igenom allt, överlevde några även tvätt maskinen, men dom fastna i fällorna jag lagt runt avloppet o runt hela tvättstugan i huset. mitt hus var bara två år gammalt o aldrig sett en silverfisk där.

Har sedan inte fått eller ens sett en silverfisk, hade fällorna ute lite över ett år, var bara första veckan jag kom hem, la ut fällor packa upp allt inom fällorna, tvätta igen. Men ändå fångade fällorna 5 st. Nu är dom helt bort. skulle jag inte kört fällorna hade dom säkert förökat sig.
  • TvillingmammaVästgöte

Ni som säger att städning inte hjälper, hur städar ni ? Våttorkar ni golven? Det räcker självklart inte att dammsuga. Men testa att noggrannt först dammsuga och sen våttorka alla golv, då tror jag ni utrotar silverfiskarna?

• Cusoon

Förrutom att städa efter konstens alla regler kan det vara bra att du vet vilken sorts silverfisk du har problem med, dom långsprötade är bättre på att klättra och huserar oftare på torrare platser, t.ex i soffan, sängen, garderoben medan dom vanliga silverfiskarna drar sig till fuktigare miljöer som t.ex i badrummet och köket, då är det viktigt att du håller golvbrunnar rena. Under och bakom golvlister gömmer dom sig lätt så där är det viktigt att du städar så noga du kan. Något som jag tycker fungerar riktigt bra är att använda sig av klossar/doftpåsar och kaffefilter preppade med några droppar rödcederträolja, dom skyr den lukten. 

rodceder.se/info/silverfisk/&ved=2ahUKEwjK18HTjvr8AhXYRfEDHcGVB_IQFnoECBoQAQ&usg=AOvVaw1K4g4TMSneiGuBgFO6cGD2

skadedjursbutiken.se/k/silverfisk/silverfiskprodukter/

• Anonym (Anticimex)

Vi har haft i vårt hus. Kom antagligen med från lungörts lägenhet. Vi hade ett tag extremt mycket, varje kväll fanns de i sängarna. Så jävla äckligt. Fällor fick ner antalet men vi hade ändå i sängarna. Anticimex kom och lade ut gift i kluttar längs alla lister i hela huset. De minskade av det men fanns kvar. Anticimex fick då komma igen och göra samma procedur. Efter tre sådana procedurer har vi blivit av med dem. Eller tja. Nu är det iallafall 1,5 år sedan vi såg en. Men i lägenhet tror jag det är jättesvårt eftersom de finns o hela huset. Då måste alla lägenheter behandla samtidigt i så fall.

• Anonym (S)

Städa med vinäger eller ättika-gamla husmorsknep. 

svårt att få bort det helt, men städa brukar hjälpa en hel del.

• Anonym (Anticimex)
    Anonym (Anticimex) skrev 2023-02-03 21:04:06 följande:

Vi har haft i vårt hus. Kom antagligen med från lungörts lägenhet. Vi hade ett tag extremt mycket, varje kväll fanns de i sängarna. Så jävla äckligt. Fällor fick ner antalet men vi hade ändå i sängarna. Anticimex kom och lade ut gift i kluttar längs alla lister i hela huset. De minskade av det men fanns kvar. Anticimex fick då komma igen och göra samma procedur. Efter tre sådana procedurer har vi blivit av med dem. Eller tja. Nu är det iallafall 1,5 år sedan vi såg en. Men i lägenhet tror jag det är jättesvårt eftersom de finns o hela huset. Då måste alla lägenheter behandla samtidigt i så fall.

Kom antagligen med från min förra lägenhet skulle det stå. 
Svar på tråden Hur får man bukt med silverfiskar?