• Anonym (Ond mor)

    Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

    Jag har en sjuåring som älskar att sjunga. Hon sjunger konstant och sjunger i kör, utan några krav på sångröst eller musikalitet. Och det är tur, för min dotter är totalt tondöv. Hon kan absolut inte följa melodi och ligger alltid i fel tonart. Hon uppfattat absolut inte detta, utan tycker att det är jättekonstigt att hon aldrig tillfrågas om att sjunga solo. Jag säger inte att hon är dålig, men förklarar att de som får sjunga solo är bättre på att sjunga än vad hon är.


    Både jag och syskonet är musikaliska med gott gehör. Syskonet, som är yngre, ber ofta sin syster sluta sjunga för att hon tycker att det låter så illa. Jag är tyst, men lider. 


    Frågan är hur länge man kan låta henne leva i villfarelsen att hon kan sjunga. Å ena sidan hade jag aldrig tagit henne ut handbollen för att hon är rätt dålig och drar ner laget. Å andra sidan påverkar hennes insats körens framträdande, för även om kören saknar krav, är det många som sökt sig dit som är duktiga på att sjunga. 


    Hur ska man tänka? Hur länge ska hon få ?hållas??

  • Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?
  • Anonym (nkÖ ,)

    Oj, en svår situation. Kanske är hon duktig på annat och kan få prova på andra saker? Då kanske hon naturligt skippar kören för att annat är roligare. Tror du att spela ett instrument hade varit mer lyckat? 

    Om hon är dålig på handboll kanske hon är bättre på innebandy, dans eller gymnastik? 


    Det mesta går att öva upp, men just att kunna sjunga är ju svårt.
    Kika runt lite på vad som finns runt omkring er som hon kan prova på, kolla vad hennes kompisar sysslar med osv. 


     


     


     

  • Anonym (ååå)

    Får man vara med i den kören utan att vara duktig så låt henne vara det! Jösses - det är liksom inte så viktigt om små barn har talang eller inte. Tids nog kommer andra intressen eller hon kommer på att det är bättre att hon spelar ett instrument istället för att sjunga. 
    Det värsta som finns om någon skulle säga att man inte får vara med i den åldern. 

    Om just den kören är utan krav så är ju målet för den kören att fånga upp alla typer av barn och det är bra. Många barn får inte nog stimulans i hemmet.  De som är riktigt duktiga söker sig säkert senare till mer avancerade körer. 

  • Anonym (Bibiz)

    Så länge hon tycker att det är roligt.

    Alla kan inte vara bäst eller bra på något. Men så länge man tycker det är roligt så tycker jag man ska få vara med. De är ju barn. Skillnad sedan när de kommer upp i tonåren och det kanske vill satsas mer på de duktiga. Sedan kan det ju också hända att om kraven i kören ändras med att de växer upp, att hon kommer få lära sig mer teknik och få sångträning på ett annat sätt så att hon faktiskt kan passa att vara körsångerska även om det inte blir något solo.

    Du kunde ju också försöka få in henne på något som du tror att hon skulle vara bra i. Dans? Rida? Teckna? Den dagen hon förstår att hon inte kan sjunga kan hon ju då stärkas i att hon faktiskt är väldigt bra på att dansa, tex.

  • Anonym (What?)

    Alltså, hon är sju år och är med i en kör (som inte ställer krav på talang) där hon får göra det hon älskar. Vad exakt är problemet? Att hon aldrig får sjunga solo? Det får väl inte alla göra? 


    Låt henne fortsätta, kanske blir hon bättre eller så ledsnar hon när hon märker att hon inte får sjunga solon? 

  • Anonym (S)

    Hon är 7 år...så jag tänker nog att hon kan få leva i villfarelsen ett litet tag till....
    I den åldern ska man ju främst göra saker för att det är kul och hon verkar ju ha riktigt roligt.
    Om man vid 7 års ålder redan ska sållas bort från allt som man inte har en naturlig talang för är det väldigt många barn som inte skulle platsa någonstans....
    Vid 7 års ålder tänkte mina barn att de skulle bli fotbollsproffs och vinna melodifestivalen och jag lät dem drömma.
    Det tänker de inte nu vid 13 och 11 års ålder...De har succesivt tagits in livets kranka verklighet...

    Prata med körledaren. Om hen har hållit på ett tag är hen säkert van vid liknande situationer...

  • Spucks
    Anonym (ååå) skrev 2023-02-04 10:00:43 följande:

    Får man vara med i den kören utan att vara duktig så låt henne vara det! Jösses - det är liksom inte så viktigt om små barn har talang eller inte. Tids nog kommer andra intressen eller hon kommer på att det är bättre att hon spelar ett instrument istället för att sjunga. 
    Det värsta som finns om någon skulle säga att man inte får vara med i den åldern. 

    Om just den kören är utan krav så är ju målet för den kören att fånga upp alla typer av barn och det är bra. Många barn får inte nog stimulans i hemmet.  De som är riktigt duktiga söker sig säkert senare till mer avancerade körer. 


    Exakt så.
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 09:52:42 följande:
    Å andra sidan påverkar hennes insats körens framträdande, 
    Hur kan en enda körmedlem som inte sjunger perfekt påverka körens framträdande negativt?
  • Anonym (Ond mor)

    Vi står i kö för intstrument, men det är lång kö för att få plats i närområdet. Att köra tre mil för blockflöjt klockan 15, är i dagsläget inget alternativ. Någon föreslog att vi skulle byta sport, men hon älskar handbollen och blir långsamt bättre. Dessutom får hon rörelse, vilket är viktigt. För övrigt är hon rätt dålig på allt som är fysiskt, så vi är glada att hon hittat nåt hon gillar.

    När det gäller kören, är det som någon skrev, svårt att träna upp sången. Min dotter är kopiöst intelligent och lärde sig genast alla termer, men det hjälper inte att hon förstår hur notsystemet är uppbyggt när hon inte kan träffa en ton rätt. När kören går upp, går hon ner och tvärtom. Kören är liten, de andra är duktiga och man hör tydligt min dotter när de sjunger.

    Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.

  • mammatill6

    Men hon är 7? Krävs väl inte att man har talang? Så länge hon tycker det är kul. 
    Sen kan jag säga med handbollen. Har tränat barn i handboll i många år. Det är ofta inte de som är talanger som barn som blir det när de är äldre.

  • Anonym (What?)
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 10:52:11 följande:

    Vi står i kö för intstrument, men det är lång kö för att få plats i närområdet. Att köra tre mil för blockflöjt klockan 15, är i dagsläget inget alternativ. Någon föreslog att vi skulle byta sport, men hon älskar handbollen och blir långsamt bättre. Dessutom får hon rörelse, vilket är viktigt. För övrigt är hon rätt dålig på allt som är fysiskt, så vi är glada att hon hittat nåt hon gillar.

    När det gäller kören, är det som någon skrev, svårt att träna upp sången. Min dotter är kopiöst intelligent och lärde sig genast alla termer, men det hjälper inte att hon förstår hur notsystemet är uppbyggt när hon inte kan träffa en ton rätt. När kören går upp, går hon ner och tvärtom. Kören är liten, de andra är duktiga och man hör tydligt min dotter när de sjunger.

    Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.


    Förstår fortfarande inte problemet. Har körledaren sagt något? Eller är det bara det att du tycker att det är jobbigt att hon inte är bra på att sjunga men ändå gör det?
    Du behöver inte ljuga för henne, låt henne ha roligt och gläds med henne över det. Man måste inte vara superbra på allt man gör. 
Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?