• Anonym (Ond mor)

Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

Jag har en sjuåring som älskar att sjunga. Hon sjunger konstant och sjunger i kör, utan några krav på sångröst eller musikalitet. Och det är tur, för min dotter är totalt tondöv. Hon kan absolut inte följa melodi och ligger alltid i fel tonart. Hon uppfattat absolut inte detta, utan tycker att det är jättekonstigt att hon aldrig tillfrågas om att sjunga solo. Jag säger inte att hon är dålig, men förklarar att de som får sjunga solo är bättre på att sjunga än vad hon är.

Både jag och syskonet är musikaliska med gott gehör. Syskonet, som är yngre, ber ofta sin syster sluta sjunga för att hon tycker att det låter så illa. Jag är tyst, men lider. 

Frågan är hur länge man kan låta henne leva i villfarelsen att hon kan sjunga. Å ena sidan hade jag aldrig tagit henne ut handbollen för att hon är rätt dålig och drar ner laget. Å andra sidan påverkar hennes insats körens framträdande, för även om kören saknar krav, är det många som sökt sig dit som är duktiga på att sjunga. 

Hur ska man tänka? Hur länge ska hon få ?hållas??

• Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?
  • Tow2Mater
    Lilithsnyatjej skrev 2023-02-04 17:14:54 följande:
    Okej. Är det vanligt att det låter bra när tondöva barn spelar blockflöjt? Eller är det stor risk att en tondöv sjuåring som spelar i en orkester drar ner orkesterns prestationer? Eller om hen spelar solo - är det stor risk att nån säger att hen är omusikalisk? Om en sjuåring är för omusikalisk för att vara med i en vanlig barnkör där alla är välkomna - är det då ett bra råd att låta barnet spela blockflöjt istället? (Obs! Uppriktig undran. Jag är tondöv själv och fick ungefär lika mycket skit som barn både när jag sjöng och när jag spelade blockflöjt.)
    Tja, ingen aning. Jag mimade i allt skolans sjungade men spelade fjöjt ganska bra. De ville jag skulle gå vidare och spela en större flöjt, men eftersom enda orsaken till att jag spelade den f*e flöjten till att börja med var att det var ett krav att göra det innan man fick börja med gitarr, och vid det laget hade de dödat allt musikaliskt intresse.
  • Lilithsnyatjej
    AndreaBD skrev 2023-02-04 17:22:58 följande:

Jag har som barn själv varit i den situationen. Dvs. jag hörde iofs rätt men hade dålig röstvolym. Jag fick vara med i flera år, men jag märkte också att jag skulle bli tvungen att sluta. Körledaren var ju snäll där och jag fick vara med ganska länge och tanken var väl att jag skulle märka det själv, eller tröttna och vilja göra annat? Men jag var ganska ledsen, just för att jag hade varit med länge. 

Därför skulle jag ändå rekommendera att försöka hitta något annat för henne som hon kan tycka lika mycket om. Om man sedan måste tala om för henne, varför hon bör göra en annan aktivitet - det beror på. Kan man undvika att såra henne, så är det förstås att föredra. Du känner henne bäst..... 

Ska man alltså lära barn i lågstadiet att bara göra sånt som de är bra på och att man inte kan gå på en aktivitet för att det är roligt? Jobbigt för de barn som är dåliga i skolan då eftersom vi har skolplikt. Och hur gör man om barnet inte är bra på nån av de aktiviteter som finns att tillgå för barnets åldersgrupp i den kommun man bor i?

Det verkar finnas ETT undantag från regeln att bara göra sånt man är bra på - för att inskera att få höra av andra eller märka själv att man är dålig. Den regeln verkar gälla i alla sammanhang utom ett. För den finns tydligen en grej som ALLA får göra, oavsett talang, lämplighet, ifall de riskerar att få höra eller märka själva att de är dåliga på det. I just det här sammanhanget är det fritt fram hur kass man än är. Just den här grejen får alla göra. Ja, just det, alla får - tydligen - skaffa barn?! Mycket märkligt. 
    Inte ger man fan i politiken - för att man är konventionell!
  • Lilithsnyatjej
    Tow2Mater skrev 2023-02-04 17:31:10 följande:
    Tja, ingen aning. Jag mimade i allt skolans sjungade men spelade fjöjt ganska bra. De ville jag skulle gå vidare och spela en större flöjt, men eftersom enda orsaken till att jag spelade den f*e flöjten till att börja med var att det var ett krav att göra det innan man fick börja med gitarr, och vid det laget hade de dödat allt musikaliskt intresse.
    Men är du tondöv?
  • Anonym (Sångglädjen)
    Lilithsnyatjej skrev 2023-02-04 16:52:21 följande:
    Och då låter det bra även om man är tondöv? Är det självklart att en tondöv sjuåring lär sig noter utan problem? Kan man sjunga efter noter också? 
    Att kunna läsa noter har inget att göra med om man sjunger falskt eller ej. Det har med tonbildning/stämband/hörsel att göra. Hur man ändrar i halsen för att tonen ska bli den man planerar. 
    Jag sjunger rent men kan inte läsa noter. Man kan läsa noter (veta vad varje not heter och låter) men fortfarande sjunga falskt. 

Jag förstår ett notblad, om det går upp eller ned,  de instruktioner som finns men vet inte efter 40 år vad noterna heter eller hur de låter. Lär mig allt utantill. Det är väldigt vanligt. 
    I min kör på 30 så är det mindre än hälften som läser noter men alla sjunger rent. 
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Sångglädjen) skrev 2023-02-04 17:48:36 följande:
    Att kunna läsa noter har inget att göra med om man sjunger falskt eller ej. Det har med tonbildning/stämband/hörsel att göra. Hur man ändrar i halsen för att tonen ska bli den man planerar. 
    Jag sjunger rent men kan inte läsa noter. Man kan läsa noter (veta vad varje not heter och låter) men fortfarande sjunga falskt. 

Jag förstår ett notblad, om det går upp eller ned,  de instruktioner som finns men vet inte efter 40 år vad noterna heter eller hur de låter. Lär mig allt utantill. Det är väldigt vanligt. 
    I min kör på 30 så är det mindre än hälften som läser noter men alla sjunger rent. 
    Ja men dåså. TS barn kan antagligen noter så då kan de ju spela fiol i kyrkans barnorkester istället för att förstöra för barnkören. 
  • Jemp
    Anonym (What?) skrev 2023-02-04 10:03:50 följande:

Alltså, hon är sju år och är med i en kör (som inte ställer krav på talang) där hon får göra det hon älskar. Vad exakt är problemet? Att hon aldrig får sjunga solo? Det får väl inte alla göra? 

Låt henne fortsätta, kanske blir hon bättre eller så ledsnar hon när hon märker att hon inte får sjunga solon? 

Håller verkligen med.
  • Anonym (Sångglädjen)
    Lilithsnyatjej skrev 2023-02-04 18:08:58 följande:
    Ja men dåså. TS barn kan antagligen noter så då kan de ju spela fiol i kyrkans barnorkester istället för att förstöra för barnkören. 
    Kanske men jag skulle tippa att hon inte kan läsa noter. Det är inte brukligt i en kör för så små barn. De har antagligen inte ens textblad. 
  • Anonym (Ond mor)
    Anonym (Sångglädjen) skrev 2023-02-04 18:13:55 följande:
    Kanske men jag skulle tippa att hon inte kan läsa noter. Det är inte brukligt i en kör för så små barn. De har antagligen inte ens textblad. 
    De har textblad med noter. 
  • Anonym (Sångglädjen)
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 18:33:04 följande:
    De har textblad med noter. 
    Ok men det betyder inte att de kan läsa noterna. De läser ju även texten. 
Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?