Talanglöst barn i kör. Hur tänka?
Kan hon höra när andra sjunger falskt och missar toner? Om svaret är ja, så kan hon träna upp sin egen förmåga att höra när hon själv sjunger falskt och tar toner fel.
Jag har haft samma problem. Genom i stort hela livet. Förstår nu att min stackars mor, och syskon tvingats stå ut med rätt plågsamma sång stunder ifrån mitt håll. Första gången jag förstod på egen hand att jag sjöng för jäkla illa var då jag som en 19-20 åring någonting. Spelade in mig själv för första gången. Fy faaan. Jag tog inte en enda ton rätt, och det lät gräsligt. Just där och då undrade jag varför ingen sagt någonting tidigare för, utan låtit mig tro att det låter okej. Vansinnigt pinsamt. Tänker även på den sångläraren jag hade då jag var 10-11 år gammal. Stackars henne, men jag är ändå glad över att hon trotts allt försökte lära mig olika tekniker. För det där har jag burit med mig, att det går att lära sig - att allt inte är att födas med en talang när det kommer till sång. Begriper bara inte riktigt varför hon inget sa dock. Kring att jag har svårt sjukt svårt att ta toner rätt.
Efterföljade år sjöng jag väldigt lite, men kunde i perioder få ett infall och vilja lära mig en låt. Eftersom jag insåg att jag inte hör när jag sjunger hur det låter, så får jag ta hjälp av att spela in mig själv. För då hör jag. En mycket mödosam process, och inte särskilt tillfredställande. Men kändes trots det bra på slutet, när jag lyckades. Däremot vart det en ständig färskvara. Jag glömde snabbt bort hur jag skulle sjunga låten, och man var tillbaka till ruta ett.
Snabbspola flera flera år, och till starten av pandemin. Fastnade av en slump i att glo på vocal coaches på YouTube, och fastnade för ett par stycken som gick in i detalj kring HUR man använder stämband. Munnen. Andningen. Kroppen. Osv. Skitintressant. Jag gillar den typen av teknisk genomgångar. Stötte även på den första som sa rakt ut att det går att träna upp sitt gehör. Om man har svårt att höra sig själv, och därför sjunger falskt/fel. I samband med hennes video, så bestämde jag mig. Jag ska ta mig fan träna upp detta. Går det? JA! Ungefär 2,5 år senare så kan jag säga att jag hör utan problem om jag missar toner. Jag hör utan problem om jag sjunger falskt. Jag har även ett mycket större tool kit nu till att lösa problemen när/om dom uppstår. Jag kan vist det sjunga, och jag har till min förvåning en sju jäkla range. Kan ta riktigt djupa och mörka toner lätt som en plätt, vilket en del kvinnliga sångare bara kan drömma om att klara av utan att riskera anstränga sina stämband. Däri ligger min naturliga styrka. Men som litet tjej och tonåring? Så trodde jag att man skulle sjunga ljust om man var tjej. Jag kan se nu i efterhand att en del av problemet av bland annat min falsksång, låg däri. Jag sjöng aldrig med min naturliga röst. Det är vansinnigt mycket enklare att utgå ifrån sin naturliga röst, bli bra i den, och sedan bygga på med mer komplexa toner.
Nu är din dotter bara 7 år. Men är hon passionerad, smart och verkligen vill bli bra på sång. Hitta en väg att så småningom berätta för henne, vad hennes problem i sången ligger. Hitta någon som kan hjälpa henne lära sig att höra sig själv, och lära henne hur hon skall kunna bli bättre. Brinner hon för det på riktigt kommer hon orka lägga ner energin och engagemanget som krävs. Men låt henne få göra den upptäckten själv, ge henne den möjligheten. Att gå runt och tutta i någon att det låter helt okej när dom sjunger, när det faktiskt inte gör det. Är taskigt.