Inlägg från: Lilithsnyatjej |Visa alla inlägg
  • Lilithsnyatjej

Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 10:52:11 följande:

Vi står i kö för intstrument, men det är lång kö för att få plats i närområdet. Att köra tre mil för blockflöjt klockan 15, är i dagsläget inget alternativ. Någon föreslog att vi skulle byta sport, men hon älskar handbollen och blir långsamt bättre. Dessutom får hon rörelse, vilket är viktigt. För övrigt är hon rätt dålig på allt som är fysiskt, så vi är glada att hon hittat nåt hon gillar.

När det gäller kören, är det som någon skrev, svårt att träna upp sången. Min dotter är kopiöst intelligent och lärde sig genast alla termer, men det hjälper inte att hon förstår hur notsystemet är uppbyggt när hon inte kan träffa en ton rätt. När kören går upp, går hon ner och tvärtom. Kören är liten, de andra är duktiga och man hör tydligt min dotter när de sjunger.

Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.

Kommer det att låta bättre när en tondöv spelar blockflöjt menar du?

Måste du värdera allt hon gör? Kan du inte bekräfta henne genom att säga "Jag ser att du har roligt i kören!"? Om du frågar på biblioteket så finns det jättebra böcker om hur man kan tänka i liknande situationer.

Ja, tänk när man "levde i villfarelse" som barn, innan man fick berättat för sig hur jävla värdelös man var på allt. Själv slutade jag på alla aktiviteter i tidiga tonåren för jag var tyvärr lika värdelös på allt. Lever väkdigt begränsat och många gånger ensamt nu som vuxen, eftersom jag knappt vågar delta i några aktiviteter dller sociala sammanhang där det blir uppenbart att jag är så kass på allt. Jag är glad att mina föräldrar inte berättade för mig att jag var tondöv när jag var sju år. Min mamma ringde till olika körer och pratade med körledarna och hittade en kör där jag välkommen.

Vill du fucka upp din dotter för all framtid eller vad är ditt mål? 
    Inte ger man fan i politiken - för att man är konventionell!
  • Lilithsnyatjej

"Drar ner laget" i handboll och "hennes INSATS påverkar körens framträdande" - handlar allt om att vinna och vara bäst och lyckad i dina ögon? Man ska bara göra sånt man är bra på så att man inte påverkar inte negativt? Synd att du inte tänkte på det innan du skaffade barn för du verkar vara en riktig jävla känslodöv morsa och din insats påverkar dina barn mycket negativt. Nu är det ju tyvärr försent för abort men försök att ändra på dig och ta hjälp av din psykolog och se till att dina barn har andra bra vuxna i sitt liv.

• Lilithsnyatjej
    Anonym (H) skrev 2023-02-04 14:50:07 följande:

Har mardrömshistorier från estetprogrammet när jag arbetade där och elever från Waldorf och liknande där ingen berättat hur det låter, gör sig till åtlöje och pga sin autism, och föräldrarnas lika stora svårigheter att ta in andras perspektiv, hårdnackat hävdat sin "rätt". Det går helt enkelt inte in, för ingen har sagt något tidigare. Eller så har gliringar funnits men vissa vuxna har envist skyddat och sagt att "alla kan". Det var som att förskräckt vänta på att de skulle dyka upp i rutan på nästa idol-audition och få både sitt hjärta och sin identitet krossad.

Om det är på så vis att du anar att din dotter snart kan börja bli utsatt är det dags att tänka om med kören, annars låt henne hållas lite till, men börja vara ärlig med att för många barn och vuxna finns det skillnad på "härligt att sjunga" och "bra på att sjunga". Precis som med "härligt att simma" eller "kunna crawla" osv, utifrån hennes referenser.

Jag tänkte på det här med instrument och väntetider.. Ukelele och tutorials på barnnivå på skärm, kan det vara något? Svårt i början men när några ackord sitter blir det "riktig musik". Man kan köpa två stycken och lära sig tillsammans med barnet. Hon kan ju dessutom sjunga och nynna på egen hand och kompa, hur illa det än låter, medan det kanske lika gärna visar sig att spela är lättare för din dotter än att sjunga. Det kanske t.o.m trumfar intresset för sång om hon har lätt för det. Låter inte heller detta jättebra trots att hon övar och spelar av hjärtans lust finns inga elaka kompisar som kväser glädjen med för tidiga insikter Hjärta 

Är det inte inträdesprov till estetprogrammen? Och när man söker till gymnasiet är man väl 15 och inte 7 år?

Jag blev, min autism och min kasshet till trots, antagen till estetiska programmet, med inriktning på bild och form, på en gymnasieskola i Stockholm. För att bli antagen behövde göra flera olika arbetsprover med olika material och teknik. Jag sökte till flera skolor och varje skola hade olika inträdesprover. Ibland gjordes de på plats, ibland hemma och ibland både och. Men det kanske är annorlunda nu eller olika för olika skolor eller kommuner?
  • Lilithsnyatjej
    Tow2Mater skrev 2023-02-04 16:47:40 följande:
    Ja, man kan spela efter noter.
    Och då låter det bra även om man är tondöv? Är det självklart att en tondöv sjuåring lär sig noter utan problem? Kan man sjunga efter noter också? 
  • Lilithsnyatjej
    Tow2Mater skrev 2023-02-04 17:01:37 följande:
    Som tondöv är det kanske en hjälp att sjunga efter noter, men det är inte direkt storre chans det låter bra. Att spela efter noter kan tränas så det kan låta bra. Inget är självklart, även for ett musikaliskt barn finns ingen självklarhet att de kan lära sig noter utan problem.
    Okej. Är det vanligt att det låter bra när tondöva barn spelar blockflöjt? Eller är det stor risk att en tondöv sjuåring som spelar i en orkester drar ner orkesterns prestationer? Eller om hen spelar solo - är det stor risk att nån säger att hen är omusikalisk? Om en sjuåring är för omusikalisk för att vara med i en vanlig barnkör där alla är välkomna - är det då ett bra råd att låta barnet spela blockflöjt istället? (Obs! Uppriktig undran. Jag är tondöv själv och fick ungefär lika mycket skit som barn både när jag sjöng och när jag spelade blockflöjt.)
  • Lilithsnyatjej
    AndreaBD skrev 2023-02-04 17:22:58 följande:

Jag har som barn själv varit i den situationen. Dvs. jag hörde iofs rätt men hade dålig röstvolym. Jag fick vara med i flera år, men jag märkte också att jag skulle bli tvungen att sluta. Körledaren var ju snäll där och jag fick vara med ganska länge och tanken var väl att jag skulle märka det själv, eller tröttna och vilja göra annat? Men jag var ganska ledsen, just för att jag hade varit med länge. 

Därför skulle jag ändå rekommendera att försöka hitta något annat för henne som hon kan tycka lika mycket om. Om man sedan måste tala om för henne, varför hon bör göra en annan aktivitet - det beror på. Kan man undvika att såra henne, så är det förstås att föredra. Du känner henne bäst..... 

Ska man alltså lära barn i lågstadiet att bara göra sånt som de är bra på och att man inte kan gå på en aktivitet för att det är roligt? Jobbigt för de barn som är dåliga i skolan då eftersom vi har skolplikt. Och hur gör man om barnet inte är bra på nån av de aktiviteter som finns att tillgå för barnets åldersgrupp i den kommun man bor i?

Det verkar finnas ETT undantag från regeln att bara göra sånt man är bra på - för att inskera att få höra av andra eller märka själv att man är dålig. Den regeln verkar gälla i alla sammanhang utom ett. För den finns tydligen en grej som ALLA får göra, oavsett talang, lämplighet, ifall de riskerar att få höra eller märka själva att de är dåliga på det. I just det här sammanhanget är det fritt fram hur kass man än är. Just den här grejen får alla göra. Ja, just det, alla får - tydligen - skaffa barn?! Mycket märkligt. 
  • Lilithsnyatjej
    Tow2Mater skrev 2023-02-04 17:31:10 följande:
    Tja, ingen aning. Jag mimade i allt skolans sjungade men spelade fjöjt ganska bra. De ville jag skulle gå vidare och spela en större flöjt, men eftersom enda orsaken till att jag spelade den f*e flöjten till att börja med var att det var ett krav att göra det innan man fick börja med gitarr, och vid det laget hade de dödat allt musikaliskt intresse.
    Men är du tondöv?
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Sångglädjen) skrev 2023-02-04 17:48:36 följande:
    Att kunna läsa noter har inget att göra med om man sjunger falskt eller ej. Det har med tonbildning/stämband/hörsel att göra. Hur man ändrar i halsen för att tonen ska bli den man planerar. 
    Jag sjunger rent men kan inte läsa noter. Man kan läsa noter (veta vad varje not heter och låter) men fortfarande sjunga falskt. 

Jag förstår ett notblad, om det går upp eller ned,  de instruktioner som finns men vet inte efter 40 år vad noterna heter eller hur de låter. Lär mig allt utantill. Det är väldigt vanligt. 
    I min kör på 30 så är det mindre än hälften som läser noter men alla sjunger rent. 
    Ja men dåså. TS barn kan antagligen noter så då kan de ju spela fiol i kyrkans barnorkester istället för att förstöra för barnkören. 
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Sångglädjen) skrev 2023-02-04 18:34:49 följande:
    Ok men det betyder inte att de kan läsa noterna. De läser ju även texten. 
    Det är klart att TS lärt sina ungar läsa noter. Det fattar till och med jag som är både tondöv och värdelös på det mesta. 

Om sjuåringen kan både läsa noter och spela svåra instrument så är hon inte "talanglös" och det går nog ingen nöd på henne, oavsett om hon fortsätter i barnkören eller inte. 
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 18:51:08 följande:
    Hon kan inte spela svåra instrument. Hon går och blåser i en blockflöjt ibland här hemma, men det är allt. 
    Okej men flera har svarat mig att sjuåringar kan spela svåra instrument så att det låter bra om de bara kan läsa noter. 

Sen återstår förstås frågan hur du ska göra med skolavslutningar och luciatåg och sånt...? Och så har vi ju skolplikt till och med årskurs nio och då är man ju mer eller mindre tvungen att göra en hel del som man kanske inte är så bra på. När jag gick i skolan var man tvungen att sjunga för att få betyg i musik. Och är man dålig i ett ämne så måste man ju ändå delta i grupparbeten och då förstör man kanske mer för andra och riskerar kanske att få mer skit än när man som sjuåring sjunger i barnkör... Kanske handlar det här mest om dig och dina känslor och eventuella besvikelse när din lilla prinsessa inte sjöng vackert i kören... 
  • Lilithsnyatjej
    Tow2Mater skrev 2023-02-05 14:30:41 följande:
    OT, och vet inget om de andra, men just Elvis hade ett mycket utvecklat öra för musik redan som barn. Men hans musiklärare tyckte hans röst lät konstigoch hon uppskattade inte hans stil, och det var det säkert fler som gjorde och det att de ansåg han inte kunde sjunga kommer darifrån. Och det kan man ju förstå. Han var 10 år vid sin första talangtävling (han kom femma) och han började spela gitarr vid ungefär samma ålder. Han sjöng i kyrkan hela sin barndom.
    Okej men nu gick det ju inte sådär jättebra för Elvis...??? "Din dotter är i gott sällskap"?! Alltså förlåt men vad fan är detta?! Jamen dåså, Elvis Presley sjöng också i barnkör och det lät för jävligt så då är det ju inget att oroa sig för!
    Anonym (Häpp) skrev 2023-02-05 03:28:39 följande:

Fred Astaire kunde inte heller sjunga när han var barn. Och inte Elvis Presley heller. Eller Madonna. Bob Dylan. Rihanna. Cher.

Din dotter är i gott sällskap. 

• Lilithsnyatjej
    Anonym (E L) skrev 2023-02-06 07:48:34 följande:

Nu tycker jag kanske inte detta är ett problem riktigt i detta läge om det är en kör där de accepterar att man sjunger falskt. Om det inte blir bättre framåt så kanske ni kan lägga ett par privatlektioner och se om det går att träna bort?

Min dotter sjunger i en kör som har en hel del framträdanden. Hon sjunger jättebra, jag har själv varit med i en liknande kör och när jag var liten fick man avlägga inträdesprov oavsett ålder. Sjöng man inte tillräckligt bra så fick man inte vara med. Nuförtiden får man vara med hur man än sjunger och det tycker jag är helt åt helskotta. Det låter fruktansvärt ibland på konserter och det är barn med svårigheter som är med som stör och förstör. Men de tycker att det viktigaste är att "få vara med och ha kul". Så då får de barnen väl fortsätta förstöra, vad det verkar. Tyvärr blir det ju mindre kul för dem som faktiskt har ambitioner och är duktiga.
    Deras föräldrar hör antingen inte för att de själva är tondöva, eller så känner de som du TS... Vet dock inte varför ni vill ha in henne på instrument om hon är tondöv? Jag hade en kompis i mellanstadiet som sjöng fruktansvärt falskt och som testade massor av olika och blev faktiskt tillsagd på Kulturskolan att det här nog inte var för henne. Det blev till slut säckpipa, och det GÅR ju inte att ta en ren ton på så... Och hon tröttnade fort. 

Allt är inte för alla och som du säger, tråkigt att behöva inse det på en Idol- audition om 10 år inför hela svenska folket.

Det finns väl olika typer av barnkörer? Det finns väl körer där alla är välkomna och körer med intredesprov och krav på att kunna sjunga? Föräldrar till barn med talang har väl också ett ansvar att fånga upp sitt barns talang och se till att barnet får sjunga i en kör där ingen "förstör" genom att sjunga falskt? Varför gör de då inte det utan sitter i lokala kyrkan och gnäller om att sjuåringar sjunger falskt i en barnkör för alla? Jo, för att den kören är gratis och de vill inte betala för nåt annat. 
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (abc) skrev 2023-02-06 08:01:11 följande:

Tycker förövrigt att du parallellt med detta kanske kan försöka identifiera vad din dotter kan ha för talanger också. Inte kopplat till musik och vilka talanger övriga familjen har, utan bara kopplat till henne. Tennis? Fotboll? Hockey? Rita? Laga mat?

Låt henne hitta det som hon faktiskt är bra på och uppmuntra henne att hålla på med det så hon kan få ha något som hon på lång sikt kan känna är hennes grej och som hon kan få vara familjens stjärna på och slippa vara bara den omusikaliska i den musikaliska familjen. 

Ska man behöva skämmas och känna sig mindre värd även i sin egen familj? En familj handlar väl inte om vem som har talang i vad? Jag är talanglös men har alltid vetat att min familj älskar mig oavsett. 

"Slippa vara BARA den omusikaliska i en musikalisk familj" - Alltså jag saknar ord. Nog för att jag har fått skit under hela min uppväxt men riktugt SÅ hemska tankar har jag aldrig tänkt om mig själv. Bara det att man formulerar en sån mening... Jag vet inte... Känner mig inte arg längre, bara ledsen. Så sorgligt att såna personer skaffar barn uran att göra inträdesprov och testa sin föräldratalang först.

Dessutom - surprise, surprise för alla självgoda typer här i tråden, som förökat sig av oklar anledning: Det finns intressen att hålla på med som inte kräver talang. Och det går att ha ett meningsfullt liv och känna sig som en värdefull människa utan att ha talang. 
  • Lilithsnyatjej

I en gratisverksamhet kanske man inte jan ha så höga krav? De som tycker att andra "förstör" kan väl betala för sin proffskör? Som med allting annat. Vill man åka kommunal buss får man acceptera att alla inte är exakt som man vill. Hur ska barnen klara sig i skolan och i arbetslivet? Tänk om de måste samarbeta med nån som är dålig och förstör? Är det inte bättre att ni lär är era barn att det är så livet är?

Jag som är tondöv och talanglös, men duktig på teoretiska skolämnen, var ofta tvungen att göra grupparbeten och annat med elever som hade dyslexi eller som inte var så smarta och det påverkade kanske inte mitt betyg så positivt... Men som tur är hade mina föräldrar lärt mig vissa värderingar och en viss människosyn...

Hur ser ni på teorier av Jesper Juul och andra, som handlar om att inte värdera barn?

Hur ser ni på barn med funktionsnedsättningar som kanske låter och stör? Ska de få gå på teater, musikal, opera? Eller ska vi gömma alla oss som inte är lija perfekta som ni? Vad för synsätt vill ni förmedla till era barn? 

Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?